کد خبر: 886919
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
ویژه‌های جوان:
فوتباليست‌ها و بازيگران تا همين چند ماه پيش كه دم انتخابات بود و محبوبيت‌شان به درد سبد رأي حسن روحاني مي‌خورد، محبوب رسانه‌هاي اصلاح‌طلب بودند...
فوتباليست‌ها و بازيگران تا همين چند ماه پيش كه دم انتخابات بود و محبوبيت‌شان به درد سبد رأي حسن روحاني مي‌خورد، محبوب رسانه‌هاي اصلاح‌طلب بودند؛ اما حالا كه سر سه برابري عوارض خروج از كشور در لايحه بودجه 97 از روحاني عصباني و از رأي او پشيمان هستند، رسانه‌هاي اصلاح‌طلب آنان را چگونه توصيف مي‌كنند؟

محمد امين قانعي‌راد، فعال اصلاح‌طلب و جامعه‌شناس در مصاحبه‌اي با روزنامه آرمان در پاسخ به اين سؤال كه «نقش سلبريتي‌ها را در انتخابات ديگر كشورها نيز مي‌بينيم. تحليل شما در مورد مفيد بودن يا نبودن تأثيرگذاري آنان در عرصه سياست چيست؟» حضور سلبريتي‌ها در فضاي انتخاباتي را اينگونه توصيف مي‌كند: «نشان‌دهنده ‌اين است كه سامان سياسي كشور آن‌گونه كه بايد و شايد شكل نگرفته است.» او در ادامه صراحتاً حضور سلبريتي‌ها را نه از روي دانش بلكه به خاطر شهرتشان مي‌داند: «اتكا به سلبريتي‌ها شكل دفرمه شده اتكا به روشنفكران است كه در كشورهاي جهان شاهد هستيم و روشنفكران برجسته كه معمولاً تعدادشان هم معدود است و از نظر ظرفيت‌هاي فكري و هنري مورد قبول جامعه هستند، وارد چنين قضايايي مي‌شوند. اين افراد كساني هستند كه سال‌ها درعرصه سياست و جامعه براي مردم قلم‌زده و اثر هنري آفريده‌اند و به نحوي مرجعيت پيدا كرده‌اند. سلبريتي‌ها در ايران اما كساني هستند كه از شهرت بيشتر برخوردار هستند و اين شهرت لزوماً از ظرفيت و دانش عميق حكايت نمي‌كند بلكه از حضور روي صحنه نشئت گرفته است.»

استفاده انتخاباتي از هنرمندان در انتخابات تا حدي بود كه سيد رضا صالحي اميري، وزير وقت فرهنگ و ارشاد، پاي صندوق رأي انتخابات رياست جمهوري ارديبهشت امسال، با لحني كنايه‌آميز به جناح رقيب گفت: «من به كانديداي عزيز رقيب پيام مي‌دهم اگر نياز به هنرمندان داشتي به من پيغام مي‌دادي من برايت مي‌فرستادم!» البته اين اظهارات صالحي اميري انتقاداتي را از ميان هنرمندان بلند كرد. 

محمود صادقي دوباره به شوراي نگهبان اعتقاد پيدا كرد!

محمود صادقي كه سه روز پيش با طعنه به نظارت استصوابي شوراي نگهبان، مجلس را عصاره فضائل شوراي نگهبان ناميده بود، اعلام كرد كه «اشاره من به سخن امام خميني بود كه خطاب به نمايندگان دوره اول مجلس گفتند: «شما عصاره فضائل ملت هستيد». وي ضمن اشاره به اينكه نظام قانونگذار كشور با شوراي نگهبان عجين شده است، عنوان داشت: «شوراي نگهبان بر انتخابات و مصوبات مجلس نظارت دارد و من به نظارت استصوابي اين شورا اعتقاد دارم.»

صادقي در ادامه گفت: «شوراي نگهبان زماني كه به تعبير امام راحل مصوبه‌اي را تصويب يا رد مي‌كند هيچ كس حق ندارد بگويد كه اين مصوبه اعتبار ندارد. اما تفسيرهايي كه شوراي نگهبان كرده است گاهي موجب كاهش اختيارات مجلس شوراي اسلامي شده است.» صادقي سخنانش در مورد رئيس ديوان محاسبات را هم تصحيح كرد. اين البته اولين بار نيست كه محمود صادقي سخنان خودش را كه شتابزده و عصباني و از سر احساسات گفته شده، تصحيح مي‌كند. تهمت به يكي از مراجع تقليد و تصحيح آن هم مورد ديگري از اين دست بود. 

سياسي‌كاري سايت دولت در انتشار يك خبر

روز سه شنبه پايگاه اطلاع رسانه دولت در گزارشي خبر داده بود كه ««بر اساس بودجه ۹۷ قيمت بنزين ليتري ۱۵۰۰ و گازوئيل ۴۰۰ تومان مي‌شود» كه اين خبر بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌ها و فضاي مجازي پيدا كرد و حتي با مخالفت نمايندگان مجلس هم مواجه شد. پس از آن مسئولان دولت مجبور به واكنش و بعضاً تكذيب نهايي شدن قيمت‌ها شدند. آنگاه پايگاه اطلاع‌رساني دولت به متن خبرش دست بُرد و شايد تحت فشار مسئولان دولت، آن بخش از خبر را كه از نهايي شدن قيمت‌هاي بنزين و گازوئيل حكايت داشت، اصلاح و عبارت «پيشنهاد» را جايگزين كرد. 
جالب آنكه پايگاه اطلاع رساني دولت، در يك اقدام رياكارانه با ارائه توضيحاتي، خبرگزاري‌هايي را كه خبرش را بازنشر دادند، به خبرسازي و سوء برداشت متهم كرد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار