کد خبر: 885497
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵
معاون اداره کل محیط‌زیست استان سمنان مطرح کرد
معاون محیط طبیعی حفاظت محیط‌زیست استان سمنان، از وجود بیش از 15 هزار واحد دامی علف‌خوار در زیستگاه‌های استان سمنان خبر داد و گفت: به‌دلیل وقوع خشکسالی‌ها بخش زیادی از این جمعیت حیات‌وحش در خطر گرسنگی است.
بهرام‌علی ظاهری اظهار کرد: کاهش شدید بارندگی در سال‌های گذشته سبب شده که زیستگاه‌ها و مراتع از پوشش گیاهی مناسب بهره‌مند نباشند. وی با بیان اینکه امسال نیز تاکنون باران آنچنانی در این مناطق نیامده افزود: باتوجه به گستردگی منطقه تا باران رحمت الهی به اندازه کافی در این زیستگاه‌ها نیاید مشکل همچنان باقی خواهد بود.
معاون محیط طبیعی حفاظت محیط‌زیست استان در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص هجوم حیات‌وحش به برخی باغ‌های روستاهای حاشیه زیستگاه‌ها و اقدامات این اداره کل گفت: این هجوم حیات‌وحش در برخی زیستگاه‌های استان وجود دارد و البته با توجه به نبود غذای لازم در سطح زیستگاه‌ها که ناشی از خشکسالی‌ها است، این هجوم به روستاهای حاشیه زیستگاه طبعی است چرا که حیات‌وحش علفخوار وقتی غذای کافی را در سطح زیستگاه پیدا نمی‌کند کم‌کم برای یافتن غذا رو به این مناطق می‌آورد.
وی از تعلیف دستی به عنوان یک مسکن در این موارد نام برد و تصریح کرد: خرید علوفه و توزیع دستی در این مواقع گه‌گاه انجام می‌شود اما اولا این روش تنها یک مسکن موقت است و دوما گستردگی زیستگاه‌ها و حجم حیات‌وحش علفخوار که بالغ بر 15هزار واحد دامی هستند و همچنین به دلیل محدودیت‌های اعتباری این امکان را به ما نمی‌دهد که بتوانیم در سطح وسیع دست به این کار بزنیم.
ظاهری ادامه داد: توزیع دستی علوفه هم از سوی محیط‌زیست و هم از سوی خیرین در قالب نذر حیات‌وحش اقداماتی صورت گرفته اما طبیعتا این کارها با حجم بالای حیات‌وحش همخوانی زیادی ندارد.
وی یادآور شد: تنها راه عبور از این شرایط سخت ، طلب باران رحمت از خداوند است تا با بهبود وضعیت پوشش گیاهی شاهد یهتر شدن شرایط حیات‌وحش علفخوار و متعاقب آن حیات‌وحش گوشت‌خوار که از این علفخوران تغذیه می‌کنند باشیم.
معاون محیط طبیعی حفاظت محیط‌زیست استان سمنان، در پاسخ به این پرسش ایسنا که حیات‌وحش علفخوار کدام یک از زیستگاه‌های استان در خطر بیشتری هستند گفت: کمبود علوفه در اکثر زیستگاه‌های استان وجود دارد اما شرایط در نیمه غربی استان بهتر است اما در نیمه شرقی استان متاسفانه خشکسالی‌ها حادتر بوده و حیات‌وحش علفخوار این مناطق نیز در شرایط دشوارتری هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر