کد خبر: 884267
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷
این درد ادامه دارد...
غائله به اینجا ختم نمی‌شود. زمین لرزه خسارات مالی زیادی را درپی دارد و این حجم خسارت مالی تا سالیان سال برای زلزله‌زدگان قابل ترمیم نبوده و زندگی را برای آنان دشوار می‌کند.
چندی پیش سفری به منطقه ورزقان واقع در استان آذربایجان‌شرقی داشتم و شاهد استفاده از مدارس کانکسی پیش‌ساخته اهدایی خیرین در روستاهای آن منطقه بودم که حدود 5 سال پیش در زمان وقوع زلزله در آن منطقه اهدا شده بود.
اما، آیا زمین‌لرزه فقط زمین را لرزانده و خسارات مالی وارد میکند؟
زمین که می‌لرزد، روان و افکار آدم‌ها با آن می‌لرزد، ترک می‌خورد، نامتعادل می‌شود و فرو می‌ریزد. کسانی که در یک چشم به‌هم زدن همه چیز را از دست داده، رنج کشیده، داغ عزیزان را  دیده و درد چشیده‌اند بعد از آرام شدن زمین آرام نمی‌شوند.
از پلک زدن می‌ترسند. ترس از چشم به‌هم زدن و در آن واحد ویران شدن، هراس از دست دادن و نگرانی از وقوع حادثه در لحظه‌ای تا مدت‌ها و شاید همیشه آنها را رها نخواهد کرد.
اختلالات روانی سلامت روان افراد حادثه دیده و آسیب دیده را تهدید می‌کند و هیچ‌گاه آنها را آرام نمیگذارد. افراد حادثه دیده همیشه حادثه و فاجعه را نزدیک به خود احساس می‌کنند و همیشه در این گمانند که فاجعه‌ای در کمین است و هرلحظه امکان دارد رخ بدهد، آسیب برساند و داغ بگذارد.
در این راستا پژوهشگران معتقدند که زنان 3 برابر بیشتر از مردان دچار اختلالات روانی بعد از زلزله می‌شوند.
مطالعات انجام شده در این زمینه حاکی از این است که تنها 10 درصد از کسانی که به اختلال روانی بعد از حادثه دچار شده‌اند بدون نیاز به درمان تخصصی از این آسیب رهایی می‌یابند و 90 درصد دچار شدگان نیاز به درمان‌های تخصصی روانشناسی و روانپزشکی دارند.
امید است که زلزله زدگان و آسیب دیدگان، که اخیرا هم در منطقه غرب کشور در استان کرمانشاه رخ داده و هم اکنون که حقیر قلم را تکان میدهم در وضعیت ناگواری به سر می‌برند را دریابیم و در سال‌های آتی هم وطنان عزیزمان را در محاق فراموشی قرارندهیم و همواره به فکر بهبود وضعیت زندگی ویران شده و روان آسیب دیده آنها باشیم و در راستای کمک به هم نوع از برداشتن هیچ قدمی، هرچند کوچک دریغ نکنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر