کد خبر: 881732
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴
تغيير تمرکز از عامل آلاينده به الگوريتم درماني بيماران تنفسي !
بحران تنفسي خوزستاني ها به ويژه ساکنان اهواز بعد از بارش هاي پاييزي طس سالهاي اخير، خبر ثابت خبرگزاري ها و رسانه هاي رسمي و غيررسمي کشور شده است. با بالا رفتن ميزان آمارمبتلايان به مشکلات تنفسي و ريوي در شهرهاي استان خوزستان همزمان با بارش باران هاي پاييزه واکنش هاي مسئولان مرتبط و غيرمرتبط هم بالا مي گيرد و تاکيدشان بر لزوم شناخت و رسيدگي بر عوامل آلاينده از هم پيشي مي گيرد.

نويسنده: مريم احمدي

در حالي که طي سالهاي اخير با تمرکز بيشتر مسئولان بر شناخت عامل اصلي الايندگي هواي اهواز و اعلام مواردي چون گياه حساسيت زاي کنوکارپوس بعنوان متهم رديف اول بيماري هاي تنفسي انتظار مي رفت رفع اين عوامل در صدر برنامه هاي مسئولان استاني و کشوري قرار بگيرد اما امسال پس از بروز اولين بارشها ديگر صحبتي از عامل يا عوامل نيست و همه توجهات به برگزاري مانور و تجهيز نيروها در مراکز درماني اهواز متمرکز شده است!

///

سال گذشته در پي ابتلاي صدها نفر از ساکنان شهر اهواز به بيماري هاي حاد تنفسي و ريوي بررسي مسئولان وزارت بهداشت براي شناسايي عامل اصلي الايندگي هواي شهرهاي استان به ويژه اهواز در فصل پاييز، به اعلام پوشش هاي گياهي حساسيت زاي کنوکارپوس به عنوان متهم اصلي بحران تنفسي در اين منطقه منجر شد. موضوعي که بلافاصله به تاييد ايدني رييس بيمارستان علوم پزشکي جندي شاپور اهواز و تعداد بسياري از اساتيد دانشگاه و متخصصان حوزه محيط زيست هم رسيد. حالا بماند که چندي بعد اين ادعا از سوي رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست خوزستان رد شد و مهرانگیز چهرازی با بيان اينکه این درختان در اهواز به صورت مکرر هرس می شوند و اصلاً به مرحله بذر دهی و گرده افشانی نمی رسند که بتوان آنها را عامل اصلی آلرژی زایی شهروندان دانست سعي کرد توجه مسئولان را به عوامل ديگر معطوف کند!

پس از آن بحث بي کيفيتي بنزین توليدي پتروشیمی خوزستان، الايندگي فلرهای نفتی و در نهايت خشکي تالاب هورالعظيم و خشکسالي و تغييرات اقليمي هر کدام به عنوان مهمترین عامل مشکلات تنفسی در اهواز مطرح شدند .عواملي که پس از گذشت 4 سال از تکرار قصه بحران تنفسي در اهواز همچنان به قوت خود باقي است. طي ماه گذشته باري ديگر بارش پاييزه دهه ها اهوازي را به مراکز درماني کشاند و حالا با شروع مجدد بارش ها هشدارها در خصوص احتمال افزايش امار مبتلايان به بيمار يهاي تنفسي در منطقه بالا گرفته است. اين د رحالي است که به رغم ادعاي مسئولان هرس درختان کنوکارپوس به عنوان متهم رديف اول اين وضعيت در زمان مقرر انجام نشده است. الودگي فلرهاي نفتي هم به رغم وعده مسئولان وزرات نفت همچنان به وقت خود باقي است!

عامل مهم نيست مراکز درماني آماده باشند!

اين در شرايطي است که گويا مسئولان پس از 4 سال تکرار مقصريابي و شمردن عوامل الاينده حالا خودشان از اين وضعيت خسته شده اند و ترجيح داده اند به جاي يافتن مقصر روي تجهيز مراکز درماني و رسيدگي به بيماران تنفسي تمرکز کنند!

با وجود بالا رفتن روزانه آمار مبتلايان به بيماري هاي ريوي و تنفسي در اهواز طي پاييز امسال ديگر نه خبري از اشاره به عوامل ايجاد بحران تنفسي هست و نه اقدامات پيشگيرانه!

آمادگی مراکز درمانی در برابر بحران تنفسی پس از نخستین بارش‌های پاییزی تنها خبري است که اين روزها به رغم وضعيت بد هواي اهواز از سوي معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اعلام شده است!

دکتر مهران ورناصری در اين خصوص مي گويد: در دانشگاه جندی شاپور از مدت‌ها قبل برای امور درمانی در زمان بروز این مشکلات تنفسی هماهنگی‌ها انجام و تمهیدات لازم اندیشیده شده و برگزاري سمینار و مانور آمادگی در برابر بحران تنفسی پس از بارش‌های پاییزی در اهواز از جمله اين برنامه هاست. بنابه گفته ورناصري اموزش‌های لازم به کادر درمانی اعم از پزشکان عمومی و پرستاران در این زمینه ارائه شده و الگوریتم سیر درمانی برای بیماران این مشکلات تنفسی دچار می‌شوند، در تمامی بیمارستان‌ها نصب شده است

با اين تفاسير ديگر نيازي به تلاش براي شناخت و رفع عامل اصلي وضعيت موجود نيست و به جاي تلف کردن وقت براي پيشگيري بايد به فکر تامين منابع مالي و تجهيز مراکز درماني اهواز بود!


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار