کد خبر: 881661
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
جانسون: شانسی واقعی برای ایجاد تغییر ایجاد شده است...
چین اعلام كرده كه به رغم كودتا همچنان دوست زیمبابوه خواهد ماند، امریکا از تحولات این كشور ابراز نگرانی كرده ولی دولت انگلیس با حمایت تلویحی از كودتای زیمبابوه گفته «امید و شانس واقعی وجود دارد كه روند‌‌‌ها در زیمبابوه تغییر كند.»
به گزارش «جوان»، حزب حاكم «زانو پی اف‌» كه رابرت موگابه و دیگر رهبران استقلال زیمبابوه آن را پایه‌گذاری كرده بودند، دیروز رأی به بركناری رابرت موگابه رهبر 93 ساله خود داد و به این ترتیب راه را برای بركناری او از مقام ریاست جمهوری نیز هموار كرد. تصمیم حزب حاكم برای بركناری موگابه با ورود تانك‌های ارتش به خیابان و حصر موگابه در كودتایی بدون خونریزی شروع شد. منابع سیاسی روز پنج‌‌شنبه گفته بودند كه موگابه همسر و متحدان کلیدی او در هراره در بازداشت هستند‌، هرچند كه او روز جمعه در اولین حضور خود بعد از كودتا به دانشگاه «اوپن‌» هراره رفت تا در یک مراسم فارغ‌التحصیلی شرکت کند.

سخنرانی او در این مراسم فارغ‌التحصیلی در میان تشویق و شادی هوادارانش انجام شد، ولی روز‌‌‌‌شنبه هم صد‌‌‌ها تن از مردم زیمبابوه به خیابان‌‌‌‌ها رفتند و ضمن اعلام حمایت‌شان از اقدام ارتش این کشور علیه رابرت موگابه برکناری او از ریاست‌جمهوری را خواستار شدند، تحولی كه نشان از قصد سیاسی برای ایجاد یك چارچوب قانونی برای بركناری رئیس‌جمهور زیمبابوه دارد. روز گذشته حزب حاكم زانو پی اف بعد از بركناری موگابه از ریاست حزب، «امرسون مننگاوا» معاون او را كه گفته می‌شود ارتباطات نزدیكی با دولت انگلیس دارد و موگابه چند روز قبل از كودتای ارتش او را بركنار كرده بود، به جانشینی موگابه منصوب کرد.  موگابه روز پنج‌‌شنبه درخواست ارتش برای کناره‌گیری از ریاست جمهوری را رد كرده بود و دیروز هم خبر‌‌‌هایی از اعتصاب غذای او منتشر شد ولی منابع خبری می‌گویند كه بعد از بركناری او از ریاست حزب، گزارش‌‌‌هایی از احتمال بركناری او با استیضاح مجلس زیمبابوه منتشر شده است، به خصوص كه روز‌‌‌‌ شنبه یكی از احزاب اصلی مخالف دولت موگابه با تقدیم طرحی به پارلمان خواستار استیضاح او شد. 
   
واكنش غرب و چین
با گذشت چهار روز از كودتای ارتش در زیمبابوه، واكنشی ملایم به آن نشان می‌دهند. در واشنگتن، یك مقام وزارت خارجه امریکا به ابراز نگرانی از تحولات در زیمبابوه بسنده كرده و گفته است:‌«دولت امریکا از اقدامات اخیر ارتش زیمبابوه نگران شده است.» ‌دربیانیه این مقام امریکایی كه نام او نیز فاش نشده، آمده است:‌« ما از همه رهبران در زیمبابوه می‌خواهیم خویشتنداری كنند‌، به حاكیمت قانون احترام بگذارند و حقوق شهروندی حفاظت شده در قانون را بپذیرند.»‌ امریکا بدون اشاره به كودتا گفته كه در امور سیاسی زیمبابوه دخالت نمی‌كند هرچند «از دخالت ارتش در روند سیاسی هم چشم‌پوشی نمی‌كند.» ‌اتحادیه اروپا هم بدون به كار بردن لفظ كودتا، از روند تحولات ابراز نگرانی كرده ولی دولت انگلیس كه از سال 2001 بر سر اصلاحات ارضی، تحریم‌های گسترده‌ای را علیه دولت زیمبابوه اعمال می‌كند، تلویحاً از بركناری موگابه حمایت كرده است‌. بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس با اشاره به اینكه بار‌‌‌ها از تحولات زیمبابوه ناامید شده، گفته كه امیدوار است تحولات اخیر منجر به تغییر در زیمبابوه شود. جانسون كودتای كنونی را زمینه‌ساز تغییر خوانده و گفته است:‌ «امید‌‌‌ها (در زیمبابوه) بارها به ناامیدی تبدیل شده ولی این امید وجود دارد كه اكنون شانسی واقعی باعث ایجاد تغییر در زیمبابوه شود.»‌

جانسون گفته است:« هیچ چیزی وجود ندارد كه نتیجه را فراموش كنیم. همه به سختی كارخواهندكرد تا با یكدیگر به این (نتیجه) دست یابند. هیچ كس خواستار انتقال قدرت از یك رهبر ظالم به ظالمی دیگر نیست.»‌ وزیر خارجه انگلیس ابراز امیدواری كرده كه کودتای ارتش منجر به بهبود وضعیت، انتخابات آزاد و عادلانه در سال آینده» شود. ‌شهر لندن که به مقری برای مخالفان دولت زیمبابوه تبدیل شده، روز گذشته شاهد جشن و پایکوبی مخالفان موگابه بود. بر اساس گزارش‌های سال 2013، حدود 110تبعه زیمبابوه در انگلیس ساکن هستند. دولت چین نیز در موضعی عملگرایانه گفته كه در هر حالتی، سیاست دوستانه را ادامه خواهد داد. لازم به یادآوری است كه روزنامه جوان روز پنج‌‌شنبه در گزارشی با عنوان «كودتای انگلیسی در زیمبابوه» نوشت:‌ «مننگاوا (معاون پیشین موگابه) كه گفته می‌شود در پشت پرده روابط گسترده‌ای با سفیر انگلیس در هراره داشته‌، نفوذ گسترده‌ای در میان نظامیان دارد و بلافاصله پس از بركناری موگابه به عنوان رئیس‌جمهور موقت جای او را گرفت.»
غیر قابل انتشار: ۲۳۸
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱
said
|
Switzerland
|
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
0
0
این عزای زیمباوه است که انها در آن پایکوبی میکنند. این وطن فروشان ٫ فقط نمیدانند. باید چند سالی صبر داشت تا نتیجه زیر استثمار رفتن شان را ببینند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار