کد خبر: 881532
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱
در مشهد مقدس
آئین سنتی خطبه‌خوانی شب شهادت امام رضا(ع) در بارگاه رضوی همزمان با شب شهادت امام هشتم شیعیان برپا شد.

در این آئین که در صحن انقلاب حرم مطهر رضوی برپا شد، خادمان بارگاه رضوی در حالی که شمع در دست داشتند هم‌صدا و همنوا در رثای امام رئوف به نوحه‌خوانی پرداختند.

 طبق روال هر ساله جمعی از مسئولان استانی و کشوری، از سوی تولیت آستان قدس به مراسم دعوت شدند و در آئین خطبه‌خوانی امسال ، جمعی از مسئولان استانی از جمله علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی، آیت الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد، جمعی از علما و طلاب حوزه علمیه مشهد، برخی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و مردم حضور یافتند.

 پس از نوحه‌خوانی خادمان، سخنرانی مراسم ایراد و خطبه این شب نیز قرائت شد، متن خطبه به زبان عربی و مشتمل بر مدح و ثنای خداوند، پیامبر و اهل بیت ایشان بود. محوریت این آیین، خادمان بارگاه رضوی هستند چنانکه در پایان مراسم تولیت آستان قدس رضوی به یکایک تسلیت گفت و اینگونه مراسم به پایان رسید.

 حجت‌الاسلام رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در این آئین با بیان اینکه در آیات نورانی قرآن، رمز سیر قهقرایی و ارتجاعی انسان مشخص شده، افزود: در قرآن آمده است که امت مسلمان با اطاعت از کفار، شنیدن سخن آنها و پاسخ مثبت به خواسته آنها به عقب برمی‌گردد، این هشدار را پیامبر عنوان کرد اما متاسفانه جامعه اسلامی به این سخن و هشدار پیامبر، توجه نکرد.

 وی تاکید کرد: رمز تسلط امویان و عباسیان بر سرنوشت مسلمانان، فراموش کردن جایگاه ولایت و ولایت‌پذیری است، اگر جنگ‌های احد، احزاب، تبوک و... را بررسی کنید می‌بینید که ولایت‌پذیری مسلمانان، موجب سرافرازی و پیروزی آنها شده است، اما آنگاه که به خواست و رضایت دیگران توجه کردند، با چالش و مشکل جدی مواجه شدند.

 رئیسی گفت: شریعت در کنار وضع احکام، اهداف و غایاتی دارد که هدف و غایت رسالت و نبوت انبیا و به ویژه رسالت پیامبر(ص)، تاسیس جامعه‌ای تزکیه‌شده، بامعرفت و رشدیافته است، تا جامعه‌ای بنا شود که زیربنای آن، توحید باشد و تمام روابط در آن براساس آموزه‌های دین شکل بگیرد. 

 وی یادآور شد: از قدیم الایام این مطلب که آرمان‌شهر و مدینه فاضله، دارای چه ویژگی‌هایی است، مورد بحث فلاسفه و دانشمندان بوده است، روابط در مدینه النبی براساس معنویت و اخلاق شکل می‌گیرد و پیامبر علاوه بر مدیریت مسایل و احکام، در حوزه حاکمیت نقش برجسته‌ای دارد.

 تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: بسیاری تلاش کردند مدیریت مرامی را از مدیریت سیاسی جدا کنند، تا اولیای دین فقط پاسخ مسایل مربوط به حلال و حرام و نماز و روزه را بدهند، اما پیامبر به مردم بیان کرد که برای نجات از جاهلیت باید در تمام مسایل از خداوند، پیامبر و اولیای خدا اطاعت کنند.

 وی با بیان اینکه حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) با ورود به این منطقه، ولایت‌پذیری را به همه ما آموختند ادامه داد: امروز ملت بزرگ ایران، به برکت عاشورا و محرم و صفر، بیدارگری‌ها و بصیرت‌آفرینی امام عظیم الشان(ره) و خون پربرکت شهیدان، راه تبعیت از فرامین حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) را پیدا کرده و سایر ملت‌ها نیز، راه حق‌گرایی و عدالت‌خواهی را یافتند.

 رئیسی با اشاره به اینکه رمز بیداری ملت‌ها، خون پربرکت شهدای ماست، گفت: چنانکه خون حضرت سیدالشهدا(ع) عالمی را بیدار کرد، امروز به برکت خون شهیدانمان، نگاه ملت‌ها بیش از پیش به اهل بیت عصمت و طهارت است.

 وی به حادثه زلزله‌ در کرمانشاه اشاره و اظهار کرد: بسیاری از خانواده‌ها در این حادثه داغدار شدند، اما دیدید که بعد از فرمایشات رهبر معظم انقلاب، چگونه تمام کشور یکپارچه برای کمک به زلزله‌زدگان، بسیج شد و ما صبر و اجر را برای بازماندگان و آمرزش را برای عزیزانی که از دست رفتند آرزومندیم.



نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار