کد خبر: 876340
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
جواد شمقدري در گفت‌و‌گو با «جوان» از چرايي ساخته‌نشدن سريال «انقلاب دوم» با موضوع تسخير لانه جاسوسي گفت
در روايت‌هاي امريكايي از تسخير لانه جاسوسي هميشه محكوم مي‌شويم
محمدصادق عابديني

دو شب پيش زماني كه دونالد ترامپ، رئيسجمهور ايالات متحده عليه ايران سخنراني ميكرد، براي اينكه ادعاهاي ضدايرانياش را مستند جلوه دهد، به تسخير سفارت امريكا در تهران و گروگانگيري اعضاي سفارت اشاره كرد. صحبتهاي ترامپ چند ساعت بعد با سخنراني رئيسجمهور كشورمان پاسخ داده شد و دكتر روحاني از ترامپ خواست تا تاريخ بخواند! تاريخي كه ميگويد چرا سفارت اين كشور در ايران تسخير شد، پيشزمينههاي آن چه بود و چرا بعد از تسخير نام سفارتخانه به «لانه جاسوسي» تغيير پيدا كرد! شايد ترامپ مانند خيليهاي ديگر حوصله خواندن كتابهاي تاريخي را نداشته باشد، اما يك فيلم يا سريال تلويزيوني كه به بازگويي تاريخ ميپردازد، هميشه مشتريهاي پروپاقرصي داشته است. جواد شمقدري كارگردان فيلم سينمايي «طوفان شن» چهار سالي است كه به دنبال ساخت سريال«انقلاب دوم» درباره تسخير لانه جاسوسي است؛ سريالي كه اگر ساخته ميشد، امروز حرفهاي زيادي براي گفتن داشت. شمقدري در گفتوگو با «جوان» به چرايي طولانيشدن ساخت اين سريال پرداخته است.

آقاي شمقدري، ترامپ درباره تسخير لانه جاسوسي گفت و فكر ميكنم همين بهانه خوبي باشد براي سؤال درباره تنها سريالي كه قرار بود درباره اين حادثه بزرگ در صداوسيما ساخته شود!

مگر اينكه ترامپ بيايد فحاشي كند و حرفي از تاريخ بزند كه سراغ اين موضوع بياييد و گرنه چهار سالي است كه هيچكس درباره آن صحبتي نميكند. متأسفانه ما در امور فرهنگي هميشه عقب هستيم و اگر زودتر سريال ساخته و پخش ميشد، تأثيرات رواني داخلي و خارجياش باعث ميشد ترامپ به اين راحتي ما را متهم به تسخير سفارتخانه امريكا نكند. آقاي روحاني در جواب ترامپ به وي توصيه ميكند كه تاريخ را بخواند اما تاريخ خيلي گسترده است، وقتي ما درباره اين حادثه كتاب و فيلم و مستند توليد نكنيم، آنها روايت خود را خواهند ساخت و به خورد دنيا ميدهند. همانطور كه درباره تسخير لانه جاسوسي نيز چنين كردند.

مي شود گفت يكي از ضد امريكاييترين فيلمسازان ايراني هستيد، كسي كه «طوفان شن» را ساخت و به دنبال ساخت سريال«انقلاب دوم» است!

وقتي درباره طوفان شن كار ساخته شد و مردم ديدند، كمتر امريكاييها توانستند درباره آنچه اتفاق افتاد، ادعايي مطرح كنند، اما تا زماني كه درباره لانه جاسوسي و علت تسخير آن فيلم نسازيم، شاهد روايتهاي امريكايي مانند «آرگو» خواهيم بود كه مانند سخنرانياي كه ترامپ داشت، در آنها هميشه ما محكوم خواهيم شد.

چرا هنوز «انقلاب دوم» ساخته نشدهاست؟

من تمام وقت و عمرم را براي ساخت اين سريال گذاشتهام و باقيمانده عمرم را هم صرف اين كار خواهم كرد، ولي بايد پرسيد چرا در جمهوري اسلامي كه اساسيترين مظهر هويتياش ضديت با استعمار است و نماد آن امريكا است و مردم شعار «مرگ بر امريكا» را به عنوان شعار محوري استكبارستيزي به كار ميبرند، حمايتي از توليد آثاري مانند «انقلاب دوم» نميشود. ما به دنبال حمايتهاي آنچناني هم نيستيم؛ حمايتي منطقي و درست كه بشود با آن كار را انجام داد، اما ميبينيم براي بعضي كارها ميلياردها تومان حمايت ميشود، اما حاضر نيستند براي اين كار كمكي كنند.

الان نهادهايی فرهنگي هستند كه در حال حمايت از توليدات سينمايي با موضوع انقلاب، دفاع مقدس و مقاومت هستند، براي دريافت كمك و پشتيباني سراغ آنها رفتهايد؟

سراغ همه آنها رفتهام، هر كسي را كه فكرش را بكنيد، اما حمايتي نكردهاند و فقط ما را سرميگردانند.

انقلاب دوم مسئله مهمي را قرار است بيان كند، چرا از آن حمايت نميكنند؟

اگر قرار باشد از حمايت‌‌نكردنها انتقاد كنم، اولين نقد را بايد از رسانهها داشته باشم. رسانهها در طول چهار سال گذشته كاملاً خاموش بودهاند، در صورتي كه ميتوانستند موضوع ساختهشدن اين سريال را به مطالبهاي رسانهاي تبديل كنند. بعضيها فكر ميكنند اين كار براي شمقدري است، نه اين سريال شمقدري نيست، يك كار ملي است. هم اكنون كارشناسان خبره صداوسيما فيلمنامه را خوانده و آن را جزو كارهاي ارزشمند دانستهاند.

فيلمنامه تكميل شدهاست؟

بله. فيلمنامه تكميل و آماده ساخت است، اما اتفاقات سريال بين سالهاي 57 و 58 رخ ميدهد، اكنون در تهران نميشود خياباني را پيدا كرد كه حتي يك پلان از آن دوره را گرفت، همه صحنهها را بايد ساخت. اين سريال مانند فيلمهاي آپارتماني نيست كه در يك ساختمان و فضاي بسته، دوربين را بكاريم و فيلمبرداري كنيم.

آخرين صحبتي كه با صداوسيما براي ساخت سريال داشتهايد، به چه نتيجهاي منجر شد؟

آخرين توافق و حرفي كه رد و بدل كردهايم، اين بود كه وارد پيشتوليد شويم. نظر كارشناسان صداوسيما بر حمايت از ساخت سريال است.

با اين حساب فكر ميكنيد چقدر طول ميكشد كه «انقلاب دوم» را بسازيد؟

ابتدا قرار بود ظرف 5/1سال سريال آماده شود، ولي ميبينيم كه چهار سال طول كشيده كه فقط به پيشتوليد برسيم. سريال را در سه فاز پيشبيني كردهايم كه فاز يك آن از پيش از انقلاب شروع ميشود و تا تسخير لانه جاسوسي را روايت ميكند. فازهاي بعدي هم به حوادث حين گروگانگيري تا كودتاي نوژه و آغاز جنگ تحميلي كه با حمايت امريكا صورت گرفت، ميپردازد. همه چيز بستگي به نوع حمايتها دارد، ولي اگر همه چيز خوب پيش برود و از ساخت سريال حمايت شود، حدود چهار ماه ديگر كليد ميزنيم و فكر كنم فاز اول دو سال به طول ميانجامد.

فاز اول سريال چند قسمت خواهد داشت و چه چيزهايي را قرار است روايت كنيد؟

فعلاً ساخت 30 قسمت قطعي شده است، ولي ممكن است بيشتر هم شود. دقيقاً قرار است به همان ابهاماتي كه ترامپ مطرح كردهاست، پاسخ دهيم؛ اينكه چرا دانشجويان پيرو خط امام لانه جاسوسي را تسخير كردهاند؟ اين روايت باعث ميشود مخاطب بداند چه اتفاقي افتاده و به آن دانشجويان حق دهد.

ممكن است از دل اين سريال، نسخه سينمايي نيز ساخته شود؟

چنين موضوعي در ذهنم هست، ولي بايد ديد كه صداوسيما از آن استقبال ميكند يا خير چون اگر قرار باشد بلافاصله بعد از ساخت سريال آن را پخش كنند، امكان اينكه نسخهاي سينمايي توليد شود و به عنوان اثر سينمايي در جشنواره شركت داده و اكران عمومي شود، سخت ميشود. چون حداقل بايد بين شش ماه تا يكسال براي اين موضوع وقت گذاشت، درباره «طوفان شن» هم چنين كاري كرديم و يك سريال هفت قسمتي از آن ساخته شد.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار