کد خبر: 860738
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰
با اجراي طرح تنفس دريا، صيادان بوشهري بلاتکليف در تامين مايحتاج خود مانده اند
طي سالهاي اخير با نزديک شدن فصل صيد در استانهاي ساحلي جنوبي از جمله بوشهر و هرمزگان، اعلام محدوديت گاه به گاه صيد برای جلوگیری از صدمه زدن به زیستگاه‌های ماهيان و ابزيان پرسودي چون میگو در دستور کار قرار گرفته و فعالیت صیاد و صیادی شناورها در آب‌های اين استان ها ممنوع می‌شود. طرح هايي که اگرچه درذات خود نجات بخش ذخاير ارزشمند درياهاي حاشيه خليج فارس به نظر مي رسد اما به دليل عدم اجراي دقيق و نگاه يک سويه، نه تنها در حفظ اين ذخاير انگونه که بايد مثمرثمر نبوده بلکه به آجر شدن نان صيادان خرده پاي اين نواحي منجر شده است
نويسنده:مريم احمدي


/////

کاهش ذخائر گونه هاي مختلف آبزيان در درياهاي جنوبي کشور و اب هاي حاشيه خليج فارس طي سالهاي اخير به اجراي برنامه هايي براي اعمال محدوديت هاي صيد و افزايش زمان ممنوعيت صيادي در نواحي ساحلي استان هاي جنوبي اجرايي منجر شده است . برنامه هايي چون ممنوعيت صيد خارج از فصل و طرح "دريا بس" که اگرچه از سوي کارشناسان و مسئولان مربوطه راهي براي حفظ ذخاير دريا و نجات ابزيان عنوان شده است اما از نظر صيادان و فعالان اين حوزه به دليل عدم اجراي صحيح، مشکلات فراواني براي امرار معاش اين قشر فراهم اورده است.

ممنوعيت صيادي فقط براي بومي ها!

از سال هاي دور صيادي شغل اصلي ساحل نشينان استان هاي شمالي و جنوبي کشور محسوب مي شد و ساکنان اين نواحي با فعاليت مستمر در 6 ماه از سال که فصل صيد و صيادي است، منابع مالي مورد نياز براي امرار معاش خانواده شان در 6ماه دوم سال را فراهم مي کردند. اما طي سالهاي اخير با اعلام کاهش ذخاير درياها و اعمال گاه به گاه ممنوعيت صيد به ويژه براي صيادان خرده پا اين شغل ديگر کفاف زندگي صيادان را نمي دهد. اين در حالي است که متاسفانه با وجود کاهش ظرفيت درآمدزايي اين قشر، نبود ظرفيت کشاورزي و واحدهاي توليدي و کارخانجات براي اشتغال صيادان بيکار شده مشکلات بسياري را براي آنان و خانواده هايشان ايجاد کرده است. در حالي که صيادان بومي هر روز با قوانين محدود کننده جديد روبرو مي شوند اما طبق گزارشات رسيده، به رغم اعمال محدوديت هاي جديد سازمان هاي شيلات استان هرمزگان و بوشهر براي صيادان بومي، صيادان چيني با کشتي هاي غول پيکر در آبهاي خليج فارس ازادانه به صيد مي پردازند! اواخر سال گذشته بود که برخي از صيادان هرمزگان در اعتراض به نبود هيچ محدوديتي براي فعاليت صيادان چيني در ابهاي خليج فارس خواستار توضيحاتي از سوي سازمان شيلات استان در اين خصوص شدند اما پاسخي دريافت نکردند. حالا با نزديک شدن فصل صيد در اين ابها همچنان شرايط مانند گذشته برقرار بوده و اعمال محدوديت ها بدون توجه به ايجاد راهکار جايگزين براي کسب درامد صيادان به قوت خود باقي است.

استثنائات طرح"دريا بست" و اعتراض صيادان !

در ميان برنامه هاي محدود کننده فعاليت صيادان اجراي طرح " دريابست " نيز از جمله برنامه هايي است که هر سال با اعتراض صيادان بومي به ويژه بوشهري ها روبرو مي شود. چند روز پيش مدیرکل شیلات استان بوشهر اعلام کرد:" در آستانه آغاز صید میگو طرح دریا‌بس در آب‌های استان بوشهر از امروز اجرا شد و هیچ صیادی با هیچ وسیله صیدی اجاز صید آبزیان در خلیج فارس محدوده این استان را ندارد! عباسعلی زنده‌بودی با بیان اینکه هر ساله قبل از اعلام تعیین زمان صید میگو طرح "دریابست" به مدت يک ماه در آب‌های استان بوشهر اجرایی می‌شود افزود:" دریا بست یکی از اهداف مدیریت شیلات و مدیریت ذخیره آبزیان در آب‌های ساحلی استان بوشهر است.

یکی از زیستگاه‌های مهم آبزیان به ویژه ذخائرمیگو و انواع ماهی‌ها، آب‌های خلیج فارس در استان بوشهر است که این ظرفیت موقعیت مناسبی برای فعالیت صید و صیادی و شیلاتی فراهم کرده است. هر سال با نزديک شدن فصل صيد و اعلام طرح دريابست به منظور جلوگیری از صدمه زدن به زیستگاه‌های میگو ، بيش از هشت هزار صیاد فعال استان بوشهر تا يک ماه اجازه صيد ندارند تا زمان تخم گذاري ميگوها به اتمام برسد. دراين مدت،هر نوع فعاليت صيد با مجازات و جريمه هاي سنگين قانوني روبرو خواهد شد و صيادان بوشهري چاره اي جز خانه نشيني ندارند. اما مشکل اينجاست که به دليل عدم اجراي اين طرح دراستان هاي همجوار چون خوزستان ، صيادان اين استان بازار ميگو را در دست مي گيرند وبازار را از ميگوي بوشهر که با تاخير وارد مي شود بي نياز مي کنندو موضوعي که طي دو سال اخير بارها اعتراض بوشهري ها را در پي داشته است.

دو سال پيش همزمان با اغاز طرح دريابست جمعي از صيادان بوشهري با اعتراض از اينکه با اجراي اين طرح صيادان يک ماه از تامين هزينه هاي زندگي شان ناتوان خواهد ماند سعي کردن مانع از اجراي اين طرح شوند! ضمن اينکه قرار بود اين طرح مانع صيد غيرمجاز و عرضه ميگوي زودهنگام به بازار شود اما با وجود اجراي اين ممنوعيت در بوشهر، ميگوي خوزستان که بعضا با فعاليت صيادان غير مجاز صيد شده بود بازار را قبضه کرد. سال گشذته نيز به رغم تکذيب گاه به گاه مسئولان باز هم صيادان بوشهري در رقابت با بازار ميگوي خوزستان دست خالي ماندند و امسال هم همزمان با اغاز فصل دريابست در بوشهر اين نگراني براي صياداني که در مقابل قانون سر خم کرده اند ادامه دارد!



نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار