کد خبر: 856937
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۰
تا 70 سال آينده جنگلي براي ايران نمي ماند
هنوز فصل گرم تابستان فرا نرسيده، عرصه منابع طبيعي و جنگل‌هاي کشور زير بار آتش‌سوزي‌هاي پياپي و گسترده کمر خم کرده است. در اين راستا مسئولان از درميان بودن پاي کمبود تجهيزات اطفاي حريق و بسندگي سازمان جنگل‌ها به تجهيزات ابتدايي چون سطل خاک و بيل مي‌گويند. با اين حال هنوز هيچ مقام مسئولي براي ارائه برنامه اي در خصوص تجهيز استان‌ها به بالگرد اطفاي حريق و ديگر تجهيزات پيش قدم نشده است. همين مسئله نيز پيش بيني اسماعیل کهرم در خصوص از بين رفتن کامل پوشش گياهي ايران تا 70 سال آينده را به واقعيت نزديک‌تر مي‌کند. لازم به ذکر است که سالانه بیش از۲۰ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی فداي کمبود تجهيزات مي‌شود.
نويسنده: ميترا شهبازي

هنوز تابستان از راه نرسيده است و هکتار هکتار از عرصه منابع طبيعي طعمه حريق و نبود تجهيزات اطفاي حريق مي‌شوند و مسئولان براي جلوگيري از آن دست روي دست گذاشته اند. گويي هيچ کدام پيش بيني اسماعیل کهرم، مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص تهي شدن ايران از درخت تا 70 سال آينده را باور نکرده است. موضوعي که با ادامه آتش سوزي بيش از 20 هزار هکتاري ساليانه دور از ذهن نيست. بنابراين با توجه به اينکه زنگ خطرخالي شدن عرصه‌هاي طبيعي به صدا در آمده است، جاي تعجب دارد چرا هنوز جنگل‌بانان کشور با ابتدايي‌ترين تجهيزات پا به ميدان آتش جنگل‌ها مي‌گذارند؟

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شوراي اسلامي در اين راستا با انتقاد از نبود سيستم اطفاي حريق متناسب با مسيرهاي صعب العبور و گستردگي آتش سوزي در جنگل‌ها مي‌گويد:« مسئله آتش سوزي جنگل‌ها فقط مختص به کشور ما نيست، اما کشورهای پیشرفته با ایجاد ناوگان پیشرفته و واکنش سریع، آتش سوزی ها را به گونه‌اي مهار می‌کنند که از حداقل خسارات هم جلوگيري شود. اما متاسفانه در ایران به علت نبود سیستم آمایش و کنترل لحظه‌ای و کمبود نیروی انسانی مهارت دیده و همچنین بهره مندي از تجهیزات اطفای حریق ابتدایی و قدیمی، خسارات آتش سوزی جنگل ها بسیار گسترده و غیرقابل جبران است.»

علی محمد شاعری با اشاره به اينکه اغلب جنگل‌‎ها در مناطق صعب العبور و شیب دار قرار دارند، مي‌افزايد:« در بسیاری از این مناطق جابجایی نیرو امکان پذیر نیست و باید نیروهای اطفای حریق با استفاده از بالگرد و هواپیماهای مخصوص جابجا شوند این در حالی است که در کشور با کمبود بالگرد اطفای حریق مواجه هستیم. آن بالگردهايي هم که داريم مناسب اطفاي حريق نيستند.»

سو مديريت بلاي جان جنگل‌هاي کشور

با اينکه سالهاست نبود تجهيزات و بهره مندي از وسايل ابتدايي اطفاي حريق مورد انتقاد قرار مي‌گيرد، اما هنوز خبري از اقدامي جامع و کامل در خصوص تجهيز مناطق حادثه خيز به سيستم اطفاي حريق نيست. گويي آتش سوزي‌هاي مداوم براي مسئولان هم به موضوعي عادي تبديل شده است. در اين راستا نماینده مردم نقده و اشنویه ضمن انتقاد از ضعف‌هاي مديريتي در اين خصوص مي‌گويد:« بخش اعظم مشکلات ناشی از سوءمدیریت، کمبود اعتبارات و تجهیزات و زیرساخت‌های حفاظت از محیط‌زیست است که تاکنون برطرف نشده است.»

عبدالکریم حسین‌زاده ادامه مي‌دهد:« درست است که اعتبارات حوزه محیط‌زیست محدود است، اما همین منابع مالي محدود را هم باید به درستي اولویت‌بندی کرد تا حفاظت از جنگل‌ها و جلوگیری از آتش سوزی‌ها آنها در اولويت هاي سازمان قرار بگيرد. موضوعي که امروز جاي خالي آن محسوس است.»

لازم به ذکر است اسماعیل کهرم، مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست مدتي پيش نسبت به نابودي کامل جنگل‌هاي کشور تا حدود 70 آينده خبر داده و بر ضرورت برنامه‌ريزي جامع براي حفاظت از درختان تاکيد کرده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار