کد خبر: 856802
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
در واکنش به برکناري 16 کارمند فدراسيون بسکتبال و ابقاي آقاي رئيس
اجراي قانون منع حضور بازنشسته‌ها در ورزش سرانجام به فدراسيون بسکتبال هم رسيد.
اجراي قانون منع حضور بازنشسته‌ها در ورزش سرانجام به فدراسيون بسکتبال هم رسيد. 16 نفر از کارمندان اين فدراسيون در حالي از سوي محمود مشحون با درخواست کناره‌گيري روبه‌رو شده‌اند که آقاي رئيس و برادرش نيز بازنشسته محسوب مي‌شوند! در صورتي که قانون فوق به‌طور کامل اجرا شود، رئيس فدراسيون بسکتبال نيز بايد قيد صندلي رياستش را پس از 15 سال بزند.
 
بي‌توجهي به قانون
در سال 90 سازمان تربيت بدني بر اساس قانون «منع به کارگيري افراد بازنشسته در دواير و دستگاه‌هاي دولتي» موضوع ممنوعيت حضور بازنشسته‌ها را به فدراسيون‌هاي ورزشي ابلاغ کرد. با اينکه در ابتداي کار تصور مي‌شد اين مسئله راه را براي ادامه کار مديران بازنشسته ورزشي ببندد، اما با گرفتن مجوز از سوي نهادهايي چون ديوان محاسبات يا سازمان بازرسي کل کشور نه تنها تعداد بازنشسته‌هاي فعال در عرصه ورزش کم نشد بلکه مديران همچنان به فعاليت خود با خيال راحت ادامه مي‌دهند و خبري از خداحافظي اجباري هم نيست. با اين حال سال گذشته در نامه‌هايي جداگانه ديوان محاسبات کشور و رئيس مجلس شوراي اسلامي از وزارت ورزش خواستند تا قانون را در اين وزارتخانه و فدراسيون‌هاي ورزشي اجرا کنند. قاضي سراج، رئيس سازمان بازرسي کل کشور از جمله مسئولاني است که بر اجراي دقيق اين قانون تأکيد کرده است. منتها اين بار نيز قدم جدي در خصوص اجراي قانون برداشته نشد. در اين راه فدراسيون فوتبال نيز تنها به برکناري بهروان، رئيس پيشين سازمان ليگ و چند کارمند بسنده کرد.
 
کارمند يا مدير؟ مسئله اين است
سال‌هاست که حضور افراد بازنشسته در فدراسيون بسکتبال انتقادهاي زيادي را به همراه داشته است. اين فدراسيون از جمله مجموعه‌هاي مديريتي ورزش است که به ميداني براي اشتغال بازنشسته‌ها تبديل شده تا جايي که کافي است سري به اين فدراسيون در مجموعه ورزشي شهيد کشوري بزنيد تا به سرعت متوجه شويد ميانگين سني کارمندان و مديران بسکتبال ايران چقدر زياد است. در رأس اين ماجرا بايد از محمود مشحون نام ببريم، مديري که از سال 1381 بر صندلي رياست تکيه زده و هرگز ميدان را خالي نکرده است. رئيس 76 ساله در اين سال‌ها به‌رغم اينکه بازنشسته وزارت آموزش و پرورش بوده، بدون هيچ مشکلي و با گرفتن مجوز به رياستش ادامه داده، مثل بسياري ديگر از رؤسايي که بازنشسته‌اند، اما چندشغله محسوب مي‌شوند.
 
محمود مشحون در چند روز گذشته و در اقدامي خودجوش از 16 کارمند خود خواست تا از سمت‌هايشان کناره‌گيري کنند: «مدت يک سال است در مورد دستور صادر شده تحمل کردم و بسيار هم متأسفم، اما وظيفه دارم قانون را اجرا کنم.» ابهام بزرگي که در اين ماجرا وجود دارد اين است که مشحون موسفيد کرده چرا قانون را تنها در خصوص کارمندان فدراسيونش اجرا مي‌کند و هرگز شامل خود و برادرش نمي‌شود؟! رئيس فدراسيون بسکتبال در گفت‌وگو با مهر نسبت به اين مسئله واکنش نشان داد: «اين کار صرفاً به خاطر قانون منع به کار‌گيري افراد بازنشسته و تأکيدي که بر اجراي آن وجود دارد، انجام شد. البته شخصاً خيلي تلاش کردم تا اين افراد بتوانند با وجود بازنشستگي همچنان به همکاري خود با فدراسيون ادامه دهند، اما به نتيجه نرسيديم. افرادي که به خاطر بازنشستگي از مجموعه فدراسيون کنار گذاشته شدند، ستون فدراسيون بسکتبال ايران طي سال‌هاي گذشته بودند. واقعاً متأسفم که بايد با چنين افرادي قطع همکاري داشته باشم، اما چاره‌اي هم نيست، چراکه قانون و اعمال آن در هر شرايطي اهميت دارد و نبايد ناديده گرفته شود. در غير اين صورت نظم امور به هم مي‌ريزد. بر همين اساس از اين افراد خواستم تا به قانون توجه داشته باشند. البته در مورد برادرم (محمدرضا مشحون) چنين تصميمي گرفته نشده است!» بحث ادامه حضور رئيس کهنه‌کار در فدراسيون بسکتبال مربوط به امروز و ديروز نمي‌شود و سال‌هاست که انتقادهاي زيادي نيز در اين باره از سوي منتقدان مطرح شده است. محمود مشحون در پاسخ به اين ابهام اظهار داشت: «بارها گفته‌ام و باز هم مي‌گويم من از طرف وزارت ورزش مسئوليت دارم و تا زماني که بخواهند بدون توجه به هر مسئله حاشيه‌اي، به کارم ادامه مي‌دهم. آدمي نيستم که ترسي از اينگونه مسائل داشته باشم. قطعاً هر زمان لازم شود و به من هم گفته شود، خودم از بسکتبال مي‌روم. حتي اجازه نمي‌دهم انجام اين کار به يک دقيقه بکشد. در 30 ثانيه فدراسيون را ترک مي‌کنم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار