کد خبر: 853429
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۶
محققان دانشگاه پلي تكنيك مادريد و دانشگاه فلورانس در حال ساخت روباتي با الهام از طبيعت هستند كه مجهز به گيرنده‌هاي شيميايي است و مي‌تواند pH آب را تعيين كند.
مترجم: احسان مرادي
 
گروهي از محققان مركز اتوماسيون و روباتيك وسيله نقليه زيرآبي خودمختاري را طراحي مي‌كنند كه از گيرنده‌هايي به منظور كنترل كيفيت آب برخوردار است. اين روبات‌ها، كه از شناي ماهي تقليد مي‌كنند تا ايجاد استرس و مزاحمت براي ماهيان را به حداقل برسانند، اين قابليت را دارند كه در محل و خيلي فوري نارسايي‌ها را تشخيص دهند و اين مسئله براي كنترل شرايط مزارع ماهي بسيار مناسب است.
 
آبزي‌پروري به سريع‌الرشد‌ترين بخش از صنايع غذاهاي حيواني تبديل شده‌است. امروزه توليد ماهي، سخت‌پوستان و صدف‌ها تقريباً 50 درصد از مصرف تمامي انسان‌ها در سراسر جهان را تشكيل مي‌دهد. براي حفظ وضعيت بهينه در سيستم‌هاي آبزي‌پروري و به منظور پرهيز از استرس فيزيولوژيك و بيماري ماهيان، كيفيت آب و كفايت مواد غذايي بايد بررسي و كنترل شوند.  محققان به منظور مبارزه با اين مشكلات، سيستم‌هاي آزمايشگاهي الهام‌گرفته از طبيعت را در
 CAR UPM- CSIC تشكيل دادند كه مركز مشتركي بين دانشگاه پلي تكنيك مادريد و شوراي پژوهش ملي اسپانيا در همكاري با محققان بخش شيمي دانشگاه فلورانس (ايتاليا) است و در حال ساخت وسيله نقليه زيرآبي خودمختاري هستند كه از گيرنده‌هايي برخوردار است تا نتايج آناليز كيفيت آب را در مزارع ماهي در همان محل و به صورت فوري ارائه كند. 
 
براي اينكه مزاحمت‌ها و استرس‌هاي احتمالي در ماهيان به حداقل برسند، اين روبات از قابليت تقليد ‌زيستي برخوردار است، يعني از عملكرد و ظاهر ماهي تقليد مي‌كند. اين ماهيان روباتيك در كنار ارائه داده‌هاي مربوط به آناليز آب مي‌توانند نحوه شناي خود را مطابق با شرايط آب تغيير دهند تا مثلاً نواحي مربوط به غلظت را شناسايي و مشخص كنند. چون اسيديته آب مي‌تواند مستقيماً روي ساير شاخص‌ها مثل كيفيت آب و نيز سلامت ماهيان مؤثر باشد. محققان به اين منظور گيرنده pH الكتروشيميايي خاصي را بر اساس فيلم پلي‌آنالين ساخته‌اند كه روي سطح الكترود صفحه چاپي گرافيت ته‌نشين شده‌است. به لطف اين مسئله، اين ماهي روباتيك مي‌تواند الگوي شناي خود را مطابق با اطلاعاتي تغيير دهد كه از طريق اين گيرنده‌ها ارسال مي‌شوند.  طول كل اين ماهي بدون در نظر گرفتن دم 30 سانتيمتر است. اين نمونه اوليه از «عملگرهاي تلفيق‌كننده حافظه شكل» استفاده مي‌كند كه با خميدگي آن، ساختار انعطاف‌پذير پيوسته‌اي ايجاد مي‌شود (اسكلت ماهي روبات)، كه از پلي‌كربناتي به ضخامت يك ميلي‌متر ساخته شده‌است. ساختمان ديگر همان دنده‌ها هستند كه به آن اضافه شده‌اند و براي حمايت از پوست لاتكسي روبات كاربرد دارند.  محققان مي‌گويند طراحي اين ماهي با الهام از طبيعت است و مي‌توانيم پارامترهاي كيفيت آب را كنترل كنيم و تصميمات مديريتي بهتري در مزارع ماهي اخذ كنيم و متعاقباً، سلامت اين حيوانات را در مزارع بهبود بخشيم.
 
منبع:ساينس ديلي
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر