کد خبر: 852679
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
لباس وزير رژيم صهيونيستي در جشنواره فيلم کن جنجال‌آفرين شد
وزير فرهنگ و ورزش رژيم صهيونيستي در حالي در جشنواره سينمايي کن فرانسه حضور يافت که لباسي با تصوير بخش قديمي شهر قدس را به تن داشت.
نویسنده: جواد محرمي
 
رسانه‌هاي رژيم صهيونيستي اعلام کردند، ميري رگو، وزير فرهنگ و ورزش رژيم صهيونيستي اين لباس را براي جشن پنجاهمين سالگرد اشغال قدس درخواست کرده است که اسرائيلي‌ها آن را «يکپارچگي قدس» مي‌خوانند و طي روزهاي آينده براي آن جشن مي‌گيرند. روزنامه يديعوت آحارونوت نوشت: وزير اسرائيلي با پوشيدن اين لباس قصد داشت تأکيد کند که قدس پايتخت ابدي اسرائيل است. اين وزير وابسته به حزب تندرو ليکود به رهبري بنيامين نتانياهو نخست‌وزير اسرائيل است. رژيم صهيونيستي بخش شرقي شهر قدس را در جنگ ژوئن ۱۹۶۷ اشغال کرد و آن بخشي است که اين وزير صهيونيستي تصوير آن را براي لباسش انتخاب کرده است.
 
اين اقدام وزير اسرائيلي موجي از خشم را در بين کاربران عرب شبکه‌هاي اجتماعي به راه انداخت. يکي از اين کاربران با دستکاري طرح روي لباس وي و درج تصاويري از بمباران غزه به اين موضوع واکنش نشان داد. وزير رژيم صهيونيستي در حالي اقدام به درج نمادي سياسي روي لباس خود کرده که طبق قانون در کشور فرانسه استفاده از روسري و حجاب اسلامي به عنوان پوشش به دليل آنچه نمادي ديني محسوب مي‌شود در مدارس و اداره‌هاي دولتي ممنوع است. مسلمانان فرانسه به عنوان بزرگ‌ترين جامعه مسلمان اروپا، از سال ۲۰۰۴ به موجب تصويب قانوني از داشتن حجاب در مدارس دولتي منع شدند. چنين ممنوعيتي مستقيماً با مفاد مربوط به آزادي اديان که در اعلاميه جهاني حقوق بشر سازمان ملل مصوب سال ۱۹۴۸ و نيز کنوانسيون حفاظت از حقوق بشر و آزادي‌هاي اساسي اروپا مصوب سال ۱۹۵۰ درج شده، تضاد دارد.
 
پوشش وزير فرهنگ رژيم صهيونيستي در جشنواره کن در استفاده از لباسي که تصوير بيت‌المقدس روي آن درج شده است و ممانعت نکردن مسئولان برگزاري اين جشنواره از اين اقدام بيش از پيش قوانين تناقض‌آميز درباره منع آنچه به عنوان نماد ديني به حساب مي‌آيد را در کشور فرانسه و در مقابل چشم مردم اين کشور برجسته کرده است.
 
موضوع بيت‌المقدس بيش از هر چيز ديگري در سطح جهان از بار سياسي و مذهبي برخوردار است. نکته ديگر درباره ميري رگو اين مسئله است که او نه به عنوان يک سينماگر بلکه به عنوان يک سياستمدار در کن حضور دارد و از هر نظر که به موضوع نگاه کنيم اقدام او بايد تحريک‌آميز تلقي شود. اين خانم سرتيپ ارتش اسرائيل است و قبلاً سخنگوي ارتش بوده و از سياستمداران بسيار تندرو اسرائيل محسوب مي‌شود. او چندي قبل در اختتاميه جشنواره فيلم اورشليم در اعتراض به اجرا شدن يک ترانه از سوي يک گروه اسرائيلي که شعرش از يک شاعر فلسطيني بود، جشنواره را ترک کرد و از سوي حضار هو شد. رگو به شدت ضداوباما بود و الان از طرفداران جدي‌ ترامپ محسوب مي‌شود.
 
گرايش جشنواره‌هاي فيلم بين‌المللي به مسائل سياسي و ايدئولوژيک موضوع پوشيده‌اي نيست. سال پيش موضوع گرايش جشنواره کن به فيلم‌هايي با موضوعات دگرباشانه از سوي يکي از سينماگران در داخل کشور مطرح شد و موجي از واکنش‌ها را به همراه داشت. بهروز افخمي، مجري برنامه هفت معتقد بود جشنواره فيلم کن به فيلم‌هايي که موضوع دگرباشانه را سوژه خود قرار مي‌دهند، امتياز قائل مي‌شود.
 
گرايش‌هاي سياسي در جشنواره‌هاي هنري طي سال‌هاي اخير پررنگ‌تر از پيش خود را نشان مي‌دهد با اين‌حال در ايران همچنان بخش عمده‌اي از هنرمندان قائل به شعار هنر براي هنر هستند و معتقدند که دامان هنر نبايد به سياست آلوده شود، هرچند اين نگرش در عمل همواره مورد چالش جدي همين هنرمندان قرار گرفته است. نکته ديگر درباره جاري و ساري بودن مفاهيم ايدئولوژيک در رويدادهاي هنري غرب از جمله جشنواره فيلم کن در مقايسه با رويدادهاي هنري ايران اين مسئله است که جشنواره‌هاي غربي موضوعات ايدئولوژيک را برخلاف مديران ايراني به طور غيرمستقيم و تا حد امکان غيرمحسوس مورد توجه قرار مي‌دهند. آنها درست برخلاف ايران نام هيچ مفهومي را روي رويدادهاي هنري خود نمي‌گذارند بلکه همواره جشنواره‌ها را با نام شهرها مي‌شناسند، ولي مفاهيم ايدئولوژيک در عمل و نه صرفاً حرف در اين جشنواره‌ها جاري و ساري است. اقدام تحريک‌آميز وزير اسرائيلي نيز نمونه‌اي از همين رويکرد قلمداد مي‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار