کد خبر: 852230
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
گفته‌هاي صريح علي غفاري كارگردان سينما درباره عملكرد فرهنگي دولت يازدهم
دولت با شعار و پنهان شدن پشت فروش برخي فيلم‌ها مي‌خواهد فريبكاري كند! اما واقعيت اين است كه فرهنگ سينماي ايران به هيچ وجه در دوران آقاي روحاني تقويت نشده است.
    مرتضي اسماعيل دوست
علي غفاري، نويسنده و كارگردان سينماي ايران كه با فيلم تحسين شده «استرداد» صاحب چهار جايزه سيمرغ از سي‌و‌يكمين جشنواره فيلم فجر شده است، در گفت‌و‌گويي صريح با «آينه نيوز» به شدت از سياست‌هاي فرهنگي دولت يازدهم انتقاد كرد.
كارگردان فيلم «ابوزينب» دلايل خود را از عقبگرد فرهنگي دولت یازدهم چنين بيان كرد: «اگر بخواهيم دلايل قصور دولت در بحث فرهنگي را تحليل كنيم به موارد مختلفي مي‌رسيم و حداقل من كه در اين عرصه فعاليت مي‌كنم از جريان فرهنگي موجود اطلاع دارم و مي‌دانم كه دولت با شعار و پنهان شدن پشت فروش برخي فيلم‌ها مي‌خواهد فريبكاري كند! اما واقعيت اين است كه فرهنگ سينماي ايران به هيچ وجه در دوران آقاي روحاني تقويت نشده است. متأسفانه در اين چهار سال يك سينماي مأيوس، يك سينماي خموده و يك سينماي كسل كننده ترويج شده است! برعكس سينماي حماسي و ملي ما كه بتواند احساسات مخاطب را تهييج كند و مايه افتخار براي مردم باشد به كل فراموش شده است.»
    بی‌عدالتی در اکران
علي غفاري در ادامه به مسئله اكران سينمايي اشاره كرد و وضعيت موجود را نشانه‌اي از بي‌عدالتي در عرصه فرهنگي دانست. كارگردان فيلم «چراغ قرمز» در اين خصوص به «آينه نيوز» گفت: «جدا از عدم توجه دولت به سينماي ملي كه واقعاً فاجعه بوده است، در زمينه اكران سينمايي هم بي‌عدالتي به حد نهايت رسيده و برخي فيلم‌ها مهجور شدند. من نمي‌خواهم درباره شرايط فيلم خود چيزي بگويم. در مورد وضعيت كلي همكارانم صحبت مي‌كنم كه سر برخي‌ها بريده شد. به برخي‌ها 70 سالن سينما دادند و برخي فيلم‌ها به شكل تك سانس اكران شدند و سازمان سينمايي در اين مسئله هم ورود پيدا نكرد.»
    جولان غیرفرهنگی‌ها در دولت
كارگردان فيلم «استرداد» در پاسخ به سؤالی مبني بر اينكه دولت از چه طريقي بايد اقدام به جريان‌سازي فرهنگي كند، پاسخ داد: «دولت بايد بتواند خط مشي و اصول مشخصي را در عرصه فرهنگ و هنر برنامه‌ريزي كند و به افراد صاحبنظر فرصت تحليل و ديده‌باني دهد، در حالي كه افرادي غيرفرهنگي در دولت يازدهم تصميم گيرنده بودند. به نظرم بايد اين دوران چهار ساله آقاي روحاني را از تاريخ فرهنگ كشور حذف كرد.» كارگردان فيلم «شاهرگ» در پاسخ به اينكه مهم‌ترين غفلت‌هاي فرهنگي دولت يازدهم چه بوده است، پاسخ داد: «در كل مسائل فرهنگي در ديدگاه اين دولت جايي نداشت. بودجه فرهنگي در مواردي نامناسب به كار رفت و توجه به توليد آثاري در ارتباط با فرهنگ مقاومت و ايثار و دفاع مقدس نشد. در اين دوران فيلم‌هايي مناسب براي خانواده و فرهنگ ايراني به ندرت ساخته شد. وزارت ارشاد وظيفه دارد جهت‌گيري فرهنگي را به سمت اينگونه آثار ببرد اما ما در اين سال‌ها حركتي از مسئولان نديديم. چون اصلاً مسئله فرهنگ برايشان جدي نيست و خيلي خاموش دارند به سمتي مي‌روند كه از سينماي ملي و انقلابي فاصله بگيريم و سينما منحصر به يكسري فيلم‌هاي تجاري شود تا آقايان آمار فروش را به عنوان موفقيت خود اعلام كنند!»
    فقط شعار شنیدیم
علي غفاري درباره شعارهاي صورت يافته از سوي دولت يازدهم مبني بر ايجاد اميد و نشاط در عرصه سينما گفت: «دولت يازدهم فقط شعار داد و تجربه نشان داده است حتي آن دسته از هنرمنداني كه حاميان جدي آقاي روحاني بودند و حتي چهار سال پيش حنجره پاره مي‌كردند تا اين دولت سركار بيايد هم ديگر پشيمان هستند. خيلي از حاميان اين دولت رسماً اعلام كردند كه رأي خود را از اين دولت پس مي‌گيرند و در انتخابات آينده ديگر از آقاي روحاني حمايت نمي‌كنند.» غفاري درباره جايگاه فرهنگ در عرصه انتخابات بيان كرد: «فرهنگ كلاً مظلوم واقع مي‌شود و در مناظره‌هاي تلويزيوني هم ببينيد كه فرهنگ هميشه در حاشيه قرار دارد. دولت فعلي هم كه فقط شعار اميد و آينده مي‌دهد اما ما به خوبي فهميديم كه از اين دولت هيچ وقت كاري برنمي‌آيد، چراكه اگر قضيه فرهنگ براي دولت فعلي كه ان‌شاء‌الله آخرين دوره كاري‌اش هم باشد! جدي بود، حداقل آقاي روحاني يك بار در جلسه شوراي عالي سينما شركت مي‌كرد. حداقل يك بار در مورد سينما صحبت مي‌كرد. حداقل يك بار فرهيختگان اين مملكت و هنرمندان را با آغوش باز در جمع خود مي‌پذيرفت و درد دل‌ها و نقدهايشان را گوش مي‌كرد. دولت يازدهم فقط شعار داده است. متأسفانه اين دولت در چهار سال گذشته هيچ قدمي براي فرهنگ اين مملكت برنداشت.»
علي غفاري در پاسخ به اينكه چه توصيه‌اي براي همكاران هنرمند خود در انتخابات پيش روي دارد، عنوان كرد: «من در جايگاهي نيستم كه به همكاران گرانقدر خود توصيه‌اي داشته باشم و اميدوارم با چشم حقيقت و آگاهي رأي دهيم. من فقط دعا مي‌كنم كه شرايط مناسبي فراهم شود تا فرهنگ اين مملكت از شرايط فعلي نجات پيدا كند، چراكه اگر با اين وضعيت پيش برود مشخص نيست كه چهار سال ديگر چيزي به نام سينماي ايران داشته باشيم. اين سينما فقط به گيشه فكر مي‌كند و آقايان فقط دنبال پُركردن جيب خود هستند! و به شدت از تفكر، نگاه و هدفگذاري فرهنگي دور مانده است. اميدوارم شرايط فعلي به پايان برسد و ما شاهد يك سينماي نجيب و مردم گرا در آينده باشيم.» علي غفاري كه در فيلم تاريخي «استرداد» گوشه‌اي از ارادت به خاك گرانقدر اين سرزمين را نمايان كرده بود، در پايان صحبت‌هايش ملت ايران را به شركت در انتخابات دعوت كرد و گفت:«اميدوارم روز جمعه شاهد حضور همه مردم ايران پاي صندوق‌هاي رأي باشيم و با شور و اشتياق به فردي كه شايسته است رأي بدهيم و ان‌شاء‌الله هر چه خير و صلاح اين ممكلت است همان اتفاق بيفتد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار