کد خبر: 851614
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۲
صدا و سیما خود را برای مرحله دوم آماده کند، مجموع آرای رئیسی و قالیباف از آقای روحانی در حال پیشی گرفتن است

انتخابات به دور دوم خواهد رفت؛ اين تحليل، پيشبيني محمدرضا باهنر دبيركل جامعه اسلامي مهندسين از نتيجه رقابتهاي دوازدهم رياست جمهوري است، پيشبينياي كه در صورت تحقق، فارغ از نتيجه نهايي دور دوم احتمالي، بزرگترين شكست براي دولت مستقر خواهد بود، چرا كه مطالعه انتخابات رياست جمهوري در 11 دوره گذشته نشان ميدهد، جز دولت دوم مرحوم هاشمي رفسنجاني كه با آراي كمتري نسبت به دولت اولش توانست، مجدداً قباي رياست جمهوري برتن كند ساير دولتها با اقبال عمومي بسيار بيشتري نسبت به دولت اول مواجه شدند. محمدرضا باهنر در گفتوگويي تفصيلي با خبرگزاري تسنيم به تحليل خود از انتخابات دوازدهم، نامزد پوششي و انتخابات شوراهاي اسلامي پرداخته است.

جامعتين از كانديداتوري آقاي رئيسي حمايت كردند، جبهه پيروان امام و رهبري به‌‌عنوان يكي از تشكلهاي اثرگذار اصولگرا، از كدام كانديدا حمايت ميكند؟

جامعه اسلامي مهندسين كه بنده دبيركل آن هستم و همچنين جبهه پيروان خط امام و رهبري، از همان اوايل تشكيل جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي موضعمان را اعلام كرديم و گفتيم كانديداي نهايي ما همان كانديداي جبهه مردمي است. اينكه بخواهيم از بين عزيزاني كه ماندهاند چه جناب حجتالاسلام رئيسي، دكتر محمدباقر قاليباف و چه حتي آقاي ميرسليم كه جزو اردوگاه اصولگرايي است، يك نفر را انتخاب كنيم، هنوز اين كار انجام نشده و فكر ميكنيم وضعيت بايد جلو برود تا تصميم بگيريم. البته ما مشورتهايمان را به نيروهاي تصميمگير جبهه مردمي ميدهيم، اما قبل از اينكه جبهه مردمي به جمعبندي برسد، علاقه نداريم يكي از اين كانديداها را انتخاب كنيم، چون معتقديم وضعيت طوري است كه آراي جبهه اصلاحات و اعتدال تقريباً تثبيت شده و رشدي نداشته، اما مجموع آراي كانديداهاي جبهه مردمي از رأي روحاني و جهانگيري در حال پيشي گرفتن است.

مرحله دوم رفتن انتخابات قطعي است

شما پيش از اين گفته بوديد انتخابات به دور دوم كشيده ميشود، پيروزي براي روحاني سخت خواهد بود. آيا پيشبيني ميكنيد انتخابات به دور دوم كشيده شود و آيا همچنان قبول داريد كه در صورت برگزاري انتخابات در مرحله دوم شانس روحاني كم خواهد بود؟

ما يك توصيه كلي به صدا و سيما و جريانات حاكميتي داريم كه خودشان را براي مرحله دوم انتخابات آماده كنند، اگرچه ما اميدواريم در مرحله اول يكي از كانديداهاي نهايي جبهه مردمي به پيروزي برسد. مناظرهها يكي از عوامل مؤثر است، اما نظرسنجيهايي كه از طرف نهادهاي مختلف ميشود و حتي بخشهايي كه در اردوگاه اصلاحطلبان و اعتداليون محاسبه ميشود، بهگونهاي است كه مجموع آراي رئيسي و قاليباف از مجموع آراي روحاني و جهانگيري در حال پيشي گرفتن است و به نظر ميرسد مرحله دوم رفتن انتخابات قطعي است؛ مشروط بر اينكه رشد رأي قاليباف و رئيسي خيلي تند نباشد وگرنه در مرحله اول كار تمام ميشود.

نامزد پوششي، اعتراف به ناكارآمدي روحاني بود

ما در اين انتخابات با كانديداي پوششي يا ضربهگير روبهرو بوديم. شما نقش جهانگيري را تاكنون در عرصه انتخابات چگونه تحليل ميكنيد؟ آيا احتمال دارد ما از اين به بعد در انتخابات با كانديداي پوششي روبهرو شويم؟

از نظر آزادي و اينكه مردم حق انتخابات بيشتري داشته باشند، هر مقدار كانديداهاي بيشتري احراز صلاحيت شوند، امكان انتخاب مردم و شهروندان بيشتر ميشود و از اين جهت مثبت است. اينكه جريانات سياسي با هم قول و قرار بگذارند نيز اشكالي ندارد. ما در جبهه مردمي نيروهاي انقلاب قول و قرارمان اين است، هر كسي در نظرسنجيها پيشي گرفت، كانديداي نهايي باشد، اما قرار ما بر كانديداي اصلي و فرعي نبوده و از هر دو كانديداي جبهه مردمي و حتي ميرسليم خواهش كرديم جدي در عرصه باشند و ستادهايشان برقرار باشد، اما در ضمن اينكه فعال هستند بايد به خرد جمعي جبهه مردمي متعهد بمانند و شايد به اين جمعبندي برسيم كه هر سه بمانند و اين هم اشكالي ندارد. اينكه از روز اول يك نفر پوششي بيايد و بگويد «براي كمك به كانديداي اصلي آمدم و ميخواهم كنار بروم» براي آن اردوگاه مفيد نيست، يعني اگر يك تعداد از اردوگاه اصلاحطلبي و اعتدال در مناظرات به اين جمعبندي رسيدند كه جهانگيري نسبت به روحاني اولويت دارد، چگونه ميخواهند آن بخش را قانع كنند كه دست از جهانگيري بردارند و به روحاني رأي دهند و باعث دلسرد شدن نيروهاي خودشان ميشوند. براي جبهه اصلاحات خوب نبود از روز اول يك كانديدا بيايد بگويد «من پوششيام و ميخواهم كنار بروم.» براي رئيسجمهور مستقر هم خوب نبود كه بگويند وي توان دفاع از خودش را ندارد و نياز به كمك دارد و يك پديده نويي بود كه شايد تكرار نشود، بهتر باشد.

مجلس ساختار نظارت بر انتخابات شوراها ندارد

در اين دوره از انتخابات شوراها تعدادي از محكومان امنيتي تأييد و برخي از نيروهاي اصولگرا رد شدند. شما نقدي هم نسبت به اين فرآيند مطرح كرديد. بفرماييد براي اينكه ديگر اين روند تكرار نشود، بايد چه اقدامي صورت گيرد، مشكل اصلي كجاست؟

من بهعنوان كسي كه بيشتر عمرم را بعد انقلاب در مجلس گذراندم، معتقدم مجلس نهاد خوبي براي نظارت بر انتخابات شوراها نيست و هر انتخابات ديگري هم همينطور است. مجلس نميتواند ناظر قدرتمندي براي انتخابات باشد. مجلس نتيجه پخششده دموكراسي است. در خود مجلس فعلي ما فراكسيون اصولگرايي و فراكسيون اميد و هم فراكسيون اعتدال داريم. اين فراكسيونها در نظارت نظراتشان ممكن است منطبق نباشد و خودش مشكل ايجاد ميكند. شوراي نگهبان وقتي نظارت ميكند يك نهاد قدرتمند صاحب اختيار و هماهنگ است اما مجلس نميتواند اين ساختار را داشته باشد، سازوكار فيزيكي هم ندارد. مجلس با چه امكاني ميخواهد 300 تا 400 هزار نامزد را بررسي صلاحيت كند، كما اينكه در استانهاي مختلف ميبينيم اتفاقات متفاوتي افتاده و جاهايي كه ليست اميد اكثريت داشته كانديداي رقيب را حذف كرده و اين نه براي مجلس خوب است و نه براي منطق دموكراسي. اينكه كانديداهاي جبهه اصلاحات كانديداهاي جبهه اصولگرايي راحذف كند قاعدتاً شأن مجلس را پايين ميآورد. مجلس ساختار لازم را براي نظارت بر انتخابات شوراها ندارد.

سخنان لاريجاني موضع مجلس نبود

آقاي لاريجاني از برنامهها و شعارهاي برخي از كانديداها مبني بر افزايش يارانهها يا ايجاد شغل انتقاد ميكنند. آيا شما انتقادهاي ايشان را قبول داريد؟

آقاي لاريجاني اگر بخواهد از موضع مجلس صحبت كند به دولت فعلي انتقاد جدي دارد. در ارتباط با يارانهها ما از اول سال 95 تصويب كرديم كه دولت بايد سه دهك از كساني را كه يارانه ميگيرند حذف كند. اگر پرداخت يارانهها مديريت بشود و افراد ذيحق مورد توجه قرار بگيرند، ميشود يارانههاي دو سه دهك پايين را افزايش داد و ما هم نظرمان همين بود اما دولت اين كار را نكرد. اصل اين طرح هدفمندي يارانهها بود اما الآن يارانهها بيهدف است و از 80 ميليون جمعيت 5 تا 6 ميليون حذف شدند كه برخي از آنها هم غيركارشناسي حذف شدند و به ما مراجعه ميكنند. اطلاعات موجود در مملكت نشان ميدهد كه دولت ميتواند سه دهك بالاي درآمدي كشور را از اين مسئله معاف كند و كنار بگذارد يارانه دهكهايي را كه گرفتاري بيشتري دارند افزايش دهد. جمعبندي بحث اين است كه ميتوانيم به دهكهاي پايين كمكهاي بيشتري كنيم ولي بايد اين پرداخت يارانه را هدفمند كنيم.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۴
0
0
تحلیل آقای باهنر درست نیست . نباید اشتباه سال 92 را دورباره تکرار کرد . آقای قالیباف و آقای میرسلیم باید بنفع آقای رئیسی کنار بروند و گرنه احتمال آوردن رای در دور اول توسط آقای روحانی زیاده .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۵
1
0
دولت 4درصدی نمیخایم نمی خایم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۵
0
0
آقای ...برو ی گوشه بشین حرف ن زن تو و اون ل... نون به نرخ روز می خوریدخجالت بکش
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار