کد خبر: 851548
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰
بعد از لشکرکشی‌های ناموفق ارتش امریکا به عراق و افغانستان نوبت به سوریه رسید
بعد از حملات هوايي امريكا به سوريه كه با دستور ترامپ انجام شد، جان مك‌كين و ليندزي گراهام از ترامپ خواسته‌اند تا...
نويسنده: تِروِر ترال

مترجم: علي اعتمادي
 
بعد از حملات هوايي امريكا به سوريه كه با دستور ترامپ انجام شد، جان مك‌كين و ليندزي گراهام از ترامپ خواسته‌اند تا به اقدامات نظامي بيشتر خود در سوريه ادامه دهد. اما اين افراد تنها كساني نبوده‌اند كه خواهان اين اقدام خصومت‌آميز در اين كشور شده‌اند. هيلاري كلينتون، تام فريدمن و يكي از مقامات دولت اوباما نيز از اين اقدام حمايت كرده ‌و خواستار ادامه آن در خاك سوريه شده‌اند.
 
 
واشنگتن چه از اقدامات خود در سوريه راضي باشد و چه ناراضي، اقدام نظامي بيشتر در اين كشور مناسب نخواهد بود.
 
 
امريكا با اين اقدام بايد خود را براي شكستي پرهزينه، طولاني و خطرناك آماده كند. قبل از هر اقدامي، بايد نگاهي به افغانستان و عراق بيندازيم و پيش‌بيني كنيم اين كشور در سوريه چه وضعيتي خواهد داشت. در حقيقت، وضعيت فعلي سوريه خطرناك‌تر است و امريكا نسبت به عراق و افغانستان در اين كشور مهماني ناخواسته است. ايالات متحده با اين اقدام در آشفته‌بازاري وارد خواهد شد كه نه تنها جنگ با غير‌نظاميان، داعش و القاعده بلكه جنگ با روسيه و ايران را پيش‌رو خواهد داشت. جنگ نظامي يكجانبه از سوي امريكا از هر نوعي كه باشد پرهزينه خواهد بود و خطر ايجاد درگيري جديدي را با روسيه و ايران در پي خواهد داشت.
 
 
حتي اگر امريكا بتواند كنترل نظامي قوي‌اي در سوريه داشته باشد، پيروزي در اين كشور پوچ خواهد بود. امريكا هنوز يك شريك سياسي مناسب در ميان گروه‌هاي شورشي سوري ندارد و هيچ راهي وجود ندارد كه تضمين كند اين گروه‌ها توانايي حكومت‌داري در اين كشور را دارند.
پيروزي‌هاي نظامي امريكا در افغانستان و عراق شوم و ناخوشايند بوده‌اند. امريكا نه تنها نتوانسته راه‌حلي باثبات و صلح‌آميز در اين كشور‌ها ايجاد كند، بلكه با لشكر‌كشي و اشغال، درگيري‌ و تروريسم را بارورتر كرده و سرانجام باعث برخاستن داعش و درد‌سر‌هاي اين گروه تروريستی در سراسر خاورميانه شده است.
 
 
تا زماني كه امريكا براي دخالت در جنگ غير‌نظامي سوريه دليل قانع‌كننده‌اي نداشته باشد، بحث دخالت در اين كشور ضعيف خواهد بود.
 
 
ائتلاف امريكايي پيشرفت زيادي در موقعيت داعش در رقه داشته است. فقط مدتي زمان لازم است تا آخرين سنگر‌ها شكسته شوند و رقه آزاد شود. در اين برهه، نبرد هميشگي عليه داعش پايان خواهد يافت و ارتش و نيرو‌هاي نظامي، ديگر وسيله مناسبي براي از بين‌بردن تروريست‌هاي فردي نخواهند بود.
 
 
زماني كه امريكا نيرو‌هاي نظامي خود را به افغانستان و عراق اعزام كرد، سرانجام به آماجي براي حملات تروريست‌ها تبديل شد. به طور خلاصه بايد گفت دخالت نظامي در هر كشوري، امنيت را به امريكا ارزاني نخواهد كرد، بلكه اين مسئله باعث مرگ روزافزون آنها خواهد شد. حتي اگر هدف از دخالت نظامي ايجاد «منطقه امن» باشد، اقدام مناسبي نخواهد بود.
 
 
ايجاد منطقه امن نيازمند سربازان فراواني است كه با نيروي هوايي حمايت شوند. اما اين مسئله خطر تنش با روسيه را افزايش خواهد داد، به نيرو‌هاي امريكايي آسيب وارد خواهد كرد و مهم‌تر از همه براي پايان دادن به جنگ سوريه مفيد نخواهد بود. امريكا با اين اقدام مجبور است مسئوليت امنيت پناهندگان را بپذيرد كه اين موضوع باعث اعمال فشار بيشتر بر امريكا خواهد شد تا به جنگ غير‌نظامي سوريه پايان دهد. براي كمك به مردم سوريه به جاي ايجاد منطقه امن، پيشنهاد بهتر، يافتن محل‌هاي اسكان دائمي براي ميليون‌ها پناهنده‌اي است كه در حال حاضر در لبنان، تركيه و ديگر كشور‌ها گرفتار شده‌اند يا به دنبال ناحيه‌اي امن در اروپا هستند. امريكا در 15 سال گذشته براي اشتباهاتش در افغانستان، عراق و ديگر كشور‌ها، تاوان زيادي داده است و نبايد اين اشتباهات را در سوريه تكرار كند.
 
 
منبع: انديشكده كيتو
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار