کد خبر: 851417
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
در حالي كه دولت جذب سالانه 30 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري خارجي بعد از برجام را وعده داده بود، اما از اين مبلغ فقط يك بيستم يعني 1/5 ميليارد دلار در سال گذشته محقق شد.
يكي از وعده‌هاي دولت يازدهم پس از برجام جذب سالانه حداقل 30 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري خارجي بود، اما با گذشت بيش از يك سال از اجرا شدن توافق تهران با امريكا، انگليس، فرانسه، چين، روسيه و آلمان تلاش ايران براي جلب‌نظر سرمايه‌گذاران خارجي ثمره چنداني نداشته و با وجود اينكه اميد مي‌رفت بانك‌هاي بين‌المللي تأمين مالي تجارت در ايران را آغاز كنند، سرمايه‌گذاري خارجي رونقي نداشته است. فريال مستوفي رئيس كميسيون سرمايه‌گذاري اتاق بازرگاني ايران در گفت‌وگو با فارس در رابطه با وضعيت جذب سرمايه‌گذاري خارجي گفت: از 11 ميليارد و 800 ميليون دلار سرمايه‌گذاري خارجي مصوب شده پس از برجام تا پايان سال 95 فقط 1/5 ميليارد دلار عملياتي شده است. وي با بيان اينكه كشور ايران يك درصد جمعيت دنيا و 7 درصد منابع طبيعي دنيا را در اختيار دارد، بيان داشت: با توجه به امكانات و پتانسيل‌هاي ايران، انتظار ما از جذب سرمايه‌گذاري خارجي بيشتر از اين ارقام است، اما براي جذب سرمايه‌گذاري بيشتر بايد بستر لازم فراهم شود. مستوفي افزود: براي جلب سرمايه‌گذاري خارجي بايد امنيت سرمايه‌گذار بيشتر، بوروكراسي كمتر و وضعيت كسب و كار رونق يابد و موضوع ارز چند نرخي كه يكي از معضلات سرمايه‌گذاري خارجي است، حل شود.
 
رئيس كميسيون سرمايه‌گذاري اتاق بازرگاني ايران با بيان اينكه امضاي برجام برخي مشكلات و محدوديت‌هاي بين‌المللي را حل كرده، بيان داشت: موضوع اصلي يعني مشكل برقراري روابط بانكي هنوز به طور كامل حل نشده و ما نتوانسته‌ايم ارتباطات بانكي را با ساير كشورها به صورت كامل برقرار كنيم. وي افزود: غير از چند بانك كوچك و متوسط، هيچ بانك بزرگ بين‌المللي با ايران كار را شروع نكرده و بسترهاي لازم براي شناسايي بخش‌هاي استراتژيك فراهم نشده و بايد برنامه اولويت‌بندي سرمايه‌گذاري تدوين شود و با تغيير دولت‌ها انجام اين برنامه مختل نشود.
  
شك سرمايه‌گذاران خارجي براي سرمايه‌‌گذاري در ايران رفع نشده است
حسين سليمي رئيس انجمن سرمايه‌گذاري خارجي اتاق بازرگاني ايران در رابطه با موضوع مذكور، گفت: ثبات سياسي و اقتصادي در همه دنيا يكي از عوامل افزايش تقاضا براي سرمايه‌گذاري است، در حالي كه با توجه به تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ايران در گذشته هنوز هم شك و شبهه براي متقاضيان سرمايه‌گذاري در ايران وجود دارد. وي افزود: بي‌ثباتي و نامعلوم بودن آينده ارز هم يكي از عواملي است كه روي سرمايه‌گذاري خارجي تأثيرگذار است.
  
انتظارات از جذب سرمايه‌گذاري خارجي برآورده نشد
حسين سلاح‌ورزي نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران در رابطه با وضعيت جذب سرمايه‌گذاري خارجي بعد از برجام بيان داشت: بعداز برجام روند مراجعه هيئت‌هاي تجاري - بازاريابي و سرمايه‌گذاري خارجي به ايران رشد قابل توجهي داشت و با مراجعه اين هيئت‌هاي بازرگاني از كشورهاي خارجي، تفاهمنامه‌هايي منعقد شده است و بخشي هم اجرايي شده ولي اين روند قدري با آنچه مورد انتظار بخش خصوصي بوده فاصله دارد.
 
وي با بيان اينكه يكي از موانع سرمايه‌گذاري خارجي،عدم برقراري روابط بانكي با بانك‌هاي بزرگ بين‌المللي است، گفت: به‌رغم اين موضوع محيط كسب و كار ايران با آنچه در سند 1404 پيش‌بيني شده فاصله معناداري دارد. نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران با تأكيد بر اينكه براي جذب سرمايه‌گذار خارجي بايد بستر كافي وجود داشته باشد، تصريح كرد: دولت بايد به شاخص‌هايي كه سرمايه‌گذاران به ويژه سرمايه‌گذاران خارجي را براي سرمايه‌گذاري بلند مدت در ايران تشويق و ترغيب مي‌كند توجه ويژه‌اي داشته باشد. براساس اين گزارش از وعده 30 ميليارد توماني جذب سرمايه‌گذاري خارجي در ايران فقط 1/5 ميليارد تومان در سال 95 يعني يك بيستم پيش‌بيني روحاني محقق شده كه از عوامل اصلي عدم تحقق اين وعده مي‌توان به برقرار نشدن ارتباط بانك‌هاي بين‌المللي با بانك‌هاي ايراني اشاره كرد كه رئيس‌جمهور پس از برجام وعده آن را داده بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار