کد خبر: 850660
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۸
مسئولین امر شفاف سازی کنند!
بی توجهی مسئولین به اصل 44قانون اساسی که مربوط به عدم اشتغال کارمندان دولت در بیش از یک شغل دولتی است عامل تاثیر گذاری در افزایش بیکاری در آذربایجان غربی است وچون آذربایجان غربی از تعدد بیکاران تحصیل کرده رنج می برد اجرای آن می تواند کمک شایانی به توسعه اقتصادی استان کند.

به گزارش جوان بعد از تصویب قانون دوشغله ها در سال 1373 ، این قانون نیز مانند بسیاری از قوانین مربوط در کشور در حد مکتوب باقیمانده  وهیچ توجهی به آن نمی شود وحتی شاهد آمارهای غیر رسمی نیز در این حوزه از سوی دستگاه های مربوطه  نیستیم  وامروزه با توجه به وجود بیکاری ورکود اقتصادی در کشور توجه به این قانون امر حیاتی در رفع مشکلات محسوب شده ودرآذربایجان غربی که دارای 40هزار تحصیل  کرده بیکار  که فاقد واحدهای تولیدی  قدرتمند در سطح کشوری است توجه به آن بیش از بیش احساس می شود.

لزوم اشتغال بازنشسته های استان  در مشاغل غیر دولتی

امروزه بسیاری از بازنشسته های اداره جات ونهادهای دولتی پس از دوران بازنشستگی به دنبال کسب منفعت ودرآمد بیشتر بوده وبه هر قیمتی میخواهند به آن دست یابند وبرایشان مهم نیست که  شاید دراین راه آرزوهای جوانی را پرپر کرده باشند! جوانان پر از امید وارد دانشگاه شده وفارغ التحصبل می شوند تا به امید اینکه در مکانی استخدام گردند ولی رکود ومشکلات اقتصادی ، ضعف مدیریت  و عدم توجه به قانون دوشغله ها در کشور و آذربایجان غربی شاید مانعی بزرگ در رسیدن به هدف این جوانان باشد.

یقینا برخی  از بازنشسته های عزیز که این اقدام ها را انجام می دهند باید  لحضه ای خود را جای آن جوانان بیکار که دوش یزرگی برخانواده خود هستند بگذارند وبدانند این امکان وجود داشت که خود فرزند آن ها به این مشکل دچارمیشد وایا در آن صورت می توانستند شبی را به راحتی بخوابند؟ ولی چه فایده که بسیاری از وجدان ها خاموش  بوده وتوجهی به این مساله نمی شود همچنین  مسئولین عزیز باید بدانند اگر تبعات مساله دوشغله ها دراستان بیشتر از سایر ناهنجاری های موجود در آن نباشد کمتر از آن نیست وبایک حمیت ویژه برای اجرای آن این قانون می توانند اندکی از مشکلات اقتصادی رادر استان بکاهند.

ارائه آمار دقیق در حوزه دوشغله های استان گام اساسی در اجرای این قانون است

تاکنون نه تنها در استان بلکه در کشور نیز آمار دقیقی از میزان دوشغله ها ارائه نشده است و یقینا ارائه آمار درحوزه دوشغله های کشور کار بسیارساده تری نسبت به ارائه میزان تورم در کشور است وبا ارائه این آمار شاید بتوان به عمق نقش پررنگ ضعف مدیریتی واوج بی تدبیری مسئولان برای رفع مشکلات پی برد. حال اینکه چه دلیلی است که برخی از مسئولین مریوطه از دادن آمارهای مربوطه به دوشغله ها در استان خود داری نموده وبرخی نیز برای رسیدگی به آن اقدامی نمی کنند شاید سوالی بزرگ باشد یاشاید برخی از افراد در پشت پرده از این مساله ذی  النفع هستند الله اعلم.

البته آذربایجان غربی که همواه شاگرد اول کشور در کسب رتبه های آخر شاخصه های اقتصادی در کشور محسوب می شود ، درصورت ارائه آمار دقیق دوشغله های مناطق مختلف کشور نیز شاید افتخار بزرگی برای استان کسب شود  وسرافرازیمان بیش از بیش شود.

باوجود تصویب قانون دوشغله های کشور در سال1373  وعدم ارائه آمار از سوی مراکز مریوطه ومیزان تاثیراجرای این قانون در کاهش میزان بیکاران درکشور ، شاید با اجرای این قانون شاهد جلسات کارشناسی شده کمتری ازسوی حضرات مسئول بوده ونیاز کمتری به نقشه ها وبرنامه های مدون برای حل معضل بیکاری در کشور باشیم.

هم چنین نمایندگان استان نیزمی توانند باپیگیری های خود گام مهمی در اجرای این قانون مهم گام بردارند ومسئولین استان با یاری نمایندگان می توانند به نتیجه خوبی در اجرای این قانون دست یابند.

 اینکه هم اکنون دقیقا چند دوشغله نان  چه تعداد از جوانان بیکار در استان را سر سفره خود می برد معلوم نیست ولی نقش پررنگ سازمان بازرسی آذربایجان غربی ودیوان محاسبات اداری در اجرای این قانون نیز بسیار مهم بوده واین سازمان باید آمار دقیق ومستندی در  این حوزه در اختیار رسانه ها ومردم قرار دهند تا از وضعیت استان در این حوزه نیز با خبر شوند.

حال باید دید که مسئولین امر کمر همت را برای اجرای قانونی که تقریبا 20سال پیش تصویب شده است می بندند زیرا اکثر مواقع مشکلات نیازمند تصمیمات دارای ریسک بالا وقدرت خطر پذیری زیاد نبوده وهمواره می توان با تصمیمات ساده از قبیل اجرای  قوانین تصویب شده به حل مشکلات کمک مضاعفی کرد حال انکه امید زیادی برای اجرای این قانون  باتج هبه سابقه مدیریتی برخی از آقایان در استان نمی رود .

به هر حال  روزنامه جوان تمام تلاشش رابرای احقاق حق جوانان تحصل کرده وشایسته این استان به کار خواهد گرفت تا به حق به حق دار برسد وامید است مسئولین عزیز نیز علاوه بر  واکنش نسیت به این مساله، اقدامی در خوری برای حل آن انجام دهند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر