کد خبر: 850368
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۴
مديرعامل شركت نفت فلات قاره، ميزان اعتبار لازم براي احياي بخشي از ۲۰۰ هزار بشكه نفت از دست رفته در اين شركت را حداقل يك ميليارد دلار عنوان كرد و گفت: فلات قاره، به دوران گذشته بر خواهد گشت.
حميد بورد در گفت‌وگو با مهر با اشاره به تحريم‌ها و كاهش تكليفي توليد نفت در آن دوران گفت: علم مهندسي نفت مي‌گويد بازگشت به سطح توليد براي هر ميدان متفاوت است، در حالي كه با احترام به تصميمات اتخاذ شده در دولت گذشته بايد گفت، در طول چهار سال اخير، شركت فلات قاره براي بازگشت به سطح توليد پيش از تحريم، برنامه‌هاي خوبي مانند حفر چاه‌هاي جديد انجام داده است كه اين اقدام را بايد در كنار برنامه‌هاي ديگر قرار داد.
 
وي افزود: برنامه ديگر در راستاي بازگشت به سطح توليد قبل از تحريم، استحصال نفت از چاه‌هاي مرده است. به همين منظور، با شركت‌هاي مختلف به منظور انتقال فناوري‌هاي جديد مذاكره كرده‌ايم تا بتوانيم چاه‌هايي كه به ميزان توليد قبل خود بازنگشته‌اند، احيا شوند.
 
بورد با اشاره به اينكه براي احياي بخشي از توليد ميادين سروش و درود مشكلاتي سخت وجود داشت، اظهار داشت: هم اكنون فلات قاره به طور گسترده و دقيق كار مطالعه را آغاز كرده است و اميدواريم به زودي، مشكل توليد از اين ميادين نيز برطرف شود. پيش‌بيني مي‌كنيم با سياستگذاري‌هاي لازم در كوتاه‌ترين مدت، رقم ۲۰۰ هزار بشكه‌اي كه از توليد خود جا مانده‌ايم جبران كنيم، مشروط بر اينكه بودجه لازم را دريافت كنيم. وي در تشريح اعتبارات مورد نياز خاطرنشان كرد: اگر حدود يك ميليارد دلار به نفت فلات قاره تزريق شود، مي‌توان ميزان توليد را افزايش داد و با جرئت گفت در سال ۹۶ مي‌توانيم ۴۰ تا ۵۰ هزار بشكه را از رقم ۲۰۰‌هزار بشكه‌اي در روز جبران كنيم. به اين ترتيب، اگر بر اساس برنامه ريزي‌هاي انجام شده پيش رويم، مي‌توانيم طي دو تا سه سال آينده اين ميزان ۲۰۰ هزار بشكه را جبران كنيم. به گفته بورد، از طرفي بايد دقت داشت كه هزينه توليد در خشكي و دريا بسيار متفاوت است. براي جبران عقب ماندگي‌هاي موجود در توليد نيز، بايد با ورود دكل‌هاي حفاري، چند ده حلقه چاه حفر شود و لوله‌گذاري‌هاي جديد هم در دستور كار قرار بگيرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار