کد خبر: 850363
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۹

از زماني كه مردم انگليس به خروج كشورشان از اتحاديه اروپا راي دادند،‌ لندن با چالش هاي خاصي مواجه بوده است. اين رفراندم در اولين نوبت،‌ دولت ديويد كامرون را ساقط كرد و ترزا مي جاي او را گرفت. اين نشان داد كه برگزيت مي تواند در آينده چالش هاي بيشتري را ايجاد كند. بخصوص كه وضعيت اقتصادي و معيشتي در اين كشور نسبت به دهه گذشته،‌ چندان به سامان نيست.

حتي كساني كه به رفراندم راي مثبت دادند از اين موضوع مطلع بودند كه وضعيت اقتصادي كشور ممكن است بدتر شود. اتفاقي كه در حال رخ دادن است. اما مسئله ديگري كه انگليس را با مشكل مواجه كرده خطرات جدايي و تجزيه اين كشور است. در حال حاضر اسكاتلند و ايرلند شمالي از حاميان جدي ماندن در اتحاديه اروپا هستند و تاكيد كرده اند كه براي جدايي از انگليس و حفظ خود در ساختار اتحاديه رفراندم انجام مي دهند.

اين در حالي است كه دولت انگليس طي ماه هاي اخير كه بحث به اجرا گذاشتن چگونگي خروج از اتحاديه را مطرح و اعلام كرده كه تا سال 2019 تكليف به تمامه مشخص خواهد شد از سمت هاي مختلف با مشكل مواجه شده است. ابتدا بايد به مسائل داخلي اشاره كرد. احزاب و گروه هاي مطرح و تاثيرگذار در اين كشور شيوه كار ترزا مي براي خروج را نمي پسندند و معتقدند كه ترزا مي با شخصي سازي سياست و چگونگي خروج انگليس از اتحاديه ضربات سنگيني به كشور وارد خواهد كرد.

بر همين اساس نخست وزير كه تا پيش از اين معتقد بود با حضور همين نمايندگان پارلمان،‌ خروج را كليد خواهد زد،‌ طي اقدامي عجولانه اعلام كرد كه انتخابات زودهنگام انجام شود. وي قصد دارد با اين كار در صورت پيروزي، مقتدرانه طرح خروج را به اجرا خواهد گذاشت و اگر راي لازم را نياورد طبيعي است كه اين ماموريت به كسي ديگر سپرده خواهد شد.

اما در اين ميان مسئله مهم اين است كه اتحاديه اروپا براي خروج انگليس از اتحاديه بسيار سخت گيرانه عمل مي كند و معتقد است كه اين كشور بايد 60 ميليارد پوند بدهي خود را به اتحاديه بپردازد. در حالي كه دولت انگليس معتقد است چنين پرداختي اي نخواهد داشت. در واقع اتحاديه اروپا در حال سخت گيري براي انگليس است تا ديگر كشورها كه وسوسه خروج در سر دارند،‌ از تصميم پنهان و آشكار خود دست بردارند. مباحث اقتصادي در بحث برگزيت از اهميت بالايي برخوردار است بخصوص كه بر اساس آخرين اخبار پروتمندان انگليس پس از اين رفراندم ثروتمندتر شده و شكاف طبقاتي افزايش يافته است.

اين همان مسئله اي است مي تواند ديگر كشورهاي اروپايي را براي خروج از اتحاديه با هراس مواجه سازد و آن را طرح سرمايه دارانه بنامند. ساندي تاميز در اين باره نوشت:‌ فهرست ثروتمندان بریتانیا در نشریه ساندی تایمز نشان می‌دهد که هزار نفر از ثروتمندترین افراد این کشور پس از همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا "ثروتمندتر شده‌اند." فهرست امسال نشان می‌دهد که افزایش ثروت هزار ثروتمند بریتانیا نسبت به سال گذشته 14 درصد بوده است که در مجموع مقدار بی‌سابقه 658 میلیارد پوند به ثروت آنها افزوده شده است. از طرفي ديگر لوید بلنکفاین، رئیس بانک گلدمن ساکس هشدار داده است که فعالیت بخش مالی بریتانیا به خاطر خطرهایی که روند خروج از اتحادیه اروپا به همراه دارد، با کندی مواجه خواهد شد.

به هر جهت بحث بحث برگزيت اختلافات شديدي را حتي در اتحاديه اروپا ايجاد كرده است. جبهه گیری ها در آستانه مذاکرت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا سخت می شود. ترزا می، نخست وزیر انگلیس بر این مسئله تاکید دارد که دست نیافتن به یک توافق در این مذاکرات بهتر از توافق بد است.

"یان کلود یونکر"، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا نیز بر این عقیده است که "ترزا می" در کهکشانی دیگر زندگی می کند که این گونه اظهارات وی خشم دفتر صدر اعظم آلمان را برانگیخته است. دولت آلمان این انتقاد را به رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا وارد می کند که با این گونه اظهارات در آستانه مذاکرات به تنش ها دامن می زند. علت خشم صدر اعظم آلمان اظهارات یونکر بعد از یک شام مشترک با ترزا می در هفته گذشته بود. یونکر بعد از حدود ۲ ساعت دیدار با ترزا می با این جملات خداحافظی کرده و گفت من داونینگ استریت را ده ها برابر مرددتر و مشکوک تر از قبل ترک می کنم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار