به گزارش فارس، توليد خودروي مردمي به منظور جايگزيني محصولات قديمي و بيكيفيتي مانند پرايد موضوعي است كه همواره مورد تأكيد مسئولان دولتي قرار داشته و وعدههايي براي جايگزيني خودروهاي با كيفيت و قيمت مناسب داده شده است، اما اين موضوع تاكنون محقق نشده و در مقابل، شاهد آغاز مونتاژ برخي خودروهاي خارجي در كشور هستيم. در اين راستا روز گذشته خط مونتاژ پژو 2008 با حضور رئيسجمهور در ايران خودرو آغاز به كار كرد، البته در كنار آن، خط توليد دنا پلاس كه در واقع يك خودروي با آپشنهاي جديد محسوب ميشود و نه يك خودروي جديد نيز افتتاح شد.
پژو 2008 در حالي در ايران خودرو روي خط مونتاژ قرار گرفته كه طي سالهاي اخير هيچ خودروي مردمي با قيمت و كيفيت قابل قبول از سوي شركتهاي خودروساز داخلي عرضه نشده و توليد و عرضه محصولات از رده خارجي همچون پرايد همچنان ادامه دارد.
در اين شرايط خودروسازاني مانند سايپا به جاي عرضه محصولات جايگزين به دنبال بانكداري رفته و سرشان به كار كردن با سپردههاي مردم گرم است كه البته اين مسئله چندين بار مورد انتقاد مسئولان بانك مركزي و همچنين وزير صنعت نيز قرار گرفته اما به نتيجه خاصي نرسيده است. موضوع عرضه خودروي ارزان قيمت مورد تأييد منصور معظمي، رئيس سازمان گسترش نيز قرار داشته است. معظمي سال گذشته با بيان اينكه مردم خواستار توليد خودروي ارزان هستند، گفته بود: اين خواسته محقق خواهد شد.
در جديدترين اتفاقات صنعت خودروسازي، روز سهشنبه شاهد افتتاح خط مونتاژ پژو 2008 بوديم و هاشم يكهزارع مديرعامل ايران خودرو از پيشفروش اين خودرو در آيندهاي نزديك خبر داد.
اين پروژه در ميان هياهوي انتخاباتي دولتيها به بهرهبرداري رسيد و روحاني با حضور در اين مراسم، افتتاح اين طرح را در كارنامه كاري خود ثبت كرد، اما آنچه مهم است توليد و عرضه خودرويي مردمي با قيمت و كيفيت مناسب براي ارتقاي سطح صنعت خودروسازي و همچنين بهبود مصرف سوخت در كشور است، به طوري كه رضايت عموم مردم را در پي داشته باشد، نه اينكه صرفاً به مونتاژ و عرضه يكسري خودروي لوكس بسنده شود. اين رويه مونتاژكاري در واقع دستاورد قابل توجهي در صنعت خودروسازي كشور نخواهد داشت و تحقق وعدههاي داده شده براي افزايش داخليسازي در اين پروژه بعيد به نظر ميرسد چراكه رشد داخليسازي و فعال شدن صنعت قطعهسازي در تيراژ بالاي توليد جوابگو خواهد بود و براي اين كار بايد به دنبال توليد خودروي مردمي رفت، نه مونتاژ خودروهاي خارجي 100 ميليون توماني.
نحوه قيمتگذاري خودروهاي مونتاژي نيز در اين ميان جالب است. در مورد مونتاژ محصولات پژو با وجود انتقادات زيادي كه نسبت به گران فروشي فرانسويها در بازار ايران مطرح بود، بايد به تغيير رويكرد قيمتگذاري پژو 2008 نيز اشاره كرد. مدير عامل ايران خودرو پيشتر قيمت پژو 2008 با گيربكس اتوماتيك را 78 ميليون تومان و با گيربكس دستي را 72 ميليون تومان اعلام كرده بود.