کد خبر: 849116
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
مجمع رهبران جوان جهاني Young Global Leaders يا به اختصار YGL، از سال 2004 به عنوان زيرمجموعه‌اي از «مجمع جهاني اقتصاد» از سوي «كلاوس شواب» مؤسس مجمع جهاني اقتصاد راه‌اندازي شد.
زهرا چیذری
نويسنده: زهرا چیذری
 
مجمع رهبران جوان جهاني  Young Global Leaders يا به اختصار YGL، از سال 2004 به عنوان زيرمجموعه‌اي از «مجمع جهاني اقتصاد» از سوي «كلاوس شواب» مؤسس مجمع جهاني اقتصاد راه‌اندازي شد. اين شبكه مدعي است تا كنون بيش از هزار نفر از جوانان منتخب از سراسر جهان عضو «رهبران جوان جهاني» هستند و آماده مي‌شوند تا تأثير شگرفي بر آينده جهان داشته باشند. دفاتر اين شبكه در شهرهاي بزرگ جهان واقع شده است و در حال حاضر بيش از 200 حلقه اين شبكه در سراسر جهان از جمله در ميدان آرژانتين تهران مستقر هستند.
 
شبكه‌اي جهاني متشكل از نخبگان موسوم به رهبران جوان جهاني، زير نظر مجمع جهاني اقتصاد شكل گرفته كه به‌دنبال شبكه‌سازي بين‌المللي با اهداف مورد نظر دولت امريكاست. تعدادي از اعضاي اين شبكه توسط مجمع جهاني اقتصادي داووس به‌عنوان رهبران جوان جهان برگزيده مي‌شوند كه وظيفه و نحوه تعريف كار اين افراد منتخب، تحقق اهداف امريكايي در بعد بين‌المللي و منطقه‌اي است.
 
در وبگاه مجمع رهبران جوان جهاني آمده است«جذب جوانان شاخص براي شكل‌دهي به آينده جهان»؛‌عبارتي كه كاركرد اين مجمع را در چند كلمه كوتاه خلاصه مي‌كند. در اين پروژه جوانان كشورهاي مختلف مجري دستيابي به نظم نوين جهاني به سبك امريكا هستند. بر اين اساس مجمع رهبران جوان جهاني هر سال 200 تا 300 جوان برگزيده از سراسر جهان را به عضويت و حضور در برنامه‌هاي خود دعوت و در فرآيندي پنج ساله آنها را براي پيشبرد اهدافش آماده مي‌‌كنند. هدف نهايي اين مجمع تربيت رهبراني براي آينده كشورهاي مورد‌نظر است. كشور ما هم يكي از اين كشورهاي مورد نظر است. برنامه‌هاي اين مجامع به گونه‌اي تدبير شده تا در يك فرآيند ميان مدت، مجموعه‌اي از تصميم‌سازان وابسته و ادامه دهنده گفتمان امريكايي در سراسر دنيا كار را به دست بگيرند تا نظم نوين جهاني در فرآيند نفوذي نرم و بي‌صدا شكل بگيرد.
 
حالا رئيس بخش جوانان و هيئت اسكان بشر سازمان ملل متحد در ديدار با مسعود سلطاني‌فر، وزير ورزش و جوانان پيشنهاد كرده موضوع رسيدگي به وضعيت جوانان از ايران ابتدا در آسيا و منطقه آغاز شود و سپس ايران رهبري در موضوع جوانان جهان را به عهده بگيرد.
ماركو كاميا گفته است: ما از كشورها حمايت مي‌كنيم تا راه توسعه پايدار را ادامه دهند و همچنين حمايت و كمك‌هاي در بخش‌هاي برنامه‌ريزي مالي شهري، بهبود اقتصاد مالي شهرداري‌ها و بهينه‌سازي شهرها براي استفاده جوانان به كشور‌هاي مختلف مي‌كنيم.
همچنين داگلاس راگان، رئيس بخش جوانان و هيئت اسكان بشر سازمان ملل متحد در اين نشست گفت: ما در دنيا با يك جمعيت زيادي به نام جمعيت جوان مواجه هستيم و از طرفي سلامت و چگونه زندگي كردن جوانان از اهداف سازمان ملل متحد است و ما كمك مي‌كنيم اين اتفاق براي جوانان جهان بيفتد.
 
وي ادامه داد: يكي از مهم‌ترين اهداف يونيسف و سازمان ملل متحد حمايت از جوانان است و لازم مي‌داند از آنها حمايت كند. در كشورهاي مختلف كمك مي‌كنيم جوانان شغل و محل زندگي مناسب و زندگي خوب و مسالمت آميز در كنار مشاركت در كارهاي گروهي، ورزشي و اجتماعي داشته باشند و در اين زمينه‌ها با همكاري كشورها به راهكارها، ايده‌ها و برنامه‌هاي مناسبي جهت تشويق جوانان و حل مسائل آنها مي‌رسيم.
در پايان هيئت اعزامي صندوق اسكان بشر سازمان ملل متحد با توجه به موفقيت‌هاي كشورمان در عرصه بين‌الملل و گسترش تعاملات جمهوري اسلامي ايران با جهان، پيشنهاد تاسيس دبيرخانه جهاني برنامه اسكان بشر سازمان ملل متحد در ايران را دادند كه با استقبال وزير ورزش و جوانان روبه‌رو شد.
 
در برابر اين اظهارات بر خلاف دولت يازدهم كه چنين موضوعي را دستاوردي مهم در حوزه ديپلماسي مي‌داند با توجه به شناختي كه از مجمع رهبران جوان جهان وجود دارد شبهات و نگراني‌هاي متعددي در اين حوزه مطرح مي‌شود. اينكه چرا بايد ايران براي دبيرخانه جهاني برنامه اسكان بشر سازمان ملل انتخاب شود؟ و اينكه آيا بايد نگران پياده‌سازي يك سند ديگر مشابه سند 2030 باشيم؟ انتظار مي‌رود وزارت ورزش و جوانان پيش از هر گونه استقبال و امضاي هر تعهد نامه‌اي با كار كارشناسي و مشورت با نهادهايي چون مجلس و شوراي عالي انقلاب فرهنگي كشور را زير بار تعهدي ديگر نبرد؛ ‌تعهدي كه مانند سند 2030 يا پيوستن به كنوانسيون حقوق كودك دستاويز تازه‌اي براي محكوميت‌هاي حقوق بشري عليه كشورمان نباشد يا كشور و جوانان را با چالش‌هاي تازه مواجه نكند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار