کد خبر: 848613
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۵
وعده های سر خرمن
نویسنده : سعید عرفان منش همه انسان‏‌ها برای گذراندن زندگی خود نیاز به تلاش و فعالیت دارند. نیازهای فردی و اجتماعی افراد در گرو کار و تلاش است و جامعه نیز برای گرداندن چرخ تولید در تمامی عرصه‏‌ها به نیروی کار نیاز دارد. در واقع بدنه‏‌ی اجتماع از وجود هرگونه نقص در هر گوشه‏‌ای از این پیکر، آسیب می‏‌بیند. بیکاری یکی از بزرگ‌ترین معضلاتی است که توازن و تعادل جامعه را به هم می‏ریزد و باعث ایجاد بحران‏‌های متعدد در عرصه‏ مختلف می‏ شود...

همه انسان‏‌ها برای گذراندن زندگی خود نیاز به تلاش و فعالیت دارند. نیازهای فردی و اجتماعی افراد در گرو کار و تلاش است و جامعه نیز برای گرداندن چرخ تولید در تمامی عرصه‏‌ها به نیروی کار نیاز دارد. در واقع بدنه‏‌ی اجتماع از وجود هرگونه نقص در هر گوشه‏‌ای از این پیکر، آسیب می‏‌بیند. بیکاری یکی از بزرگ‌ترین معضلاتی است که توازن و تعادل جامعه را به هم می‏ریزد و باعث ایجاد بحران‏‌های متعدد در عرصه‏ مختلف می‏شود بیکاری در واقع شاهراه اصلی معضلات و ناهنجاری‏‌های‏ اجتماعی است وطبق آمارهای رسمی‌ و غیررسمی، میزان بیکاری در کشور ما به‌حدی است که از میانگین جهانی بسیار بالا‌تر بوده و از معضلا‌ت کشور به‌شمار می‌رود، هر چند دامنه بیکاری، همه اقشار اجتماعی را دربرمی‌گیرد، اما بیکاری فارغالتحصیلا‌ن در سطوح کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و تا حدودی در مقطع دکترا برای بعضی رشته‌های تحصیلی - یکی از مسائل حاد جامعه امروز ما را تشکیل می‌شود.

                                                                                                                                                                      رئیس مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران با اعلام اینکه ۱۰۰۰ کارگاه زیر پوشش این مجمع به دلیل سیاست‌های غلط دولت در سال گذشته تعطیل شده است، گفت: حاضرم برای احقاق حقوق کارگران با دبیرکل تشکل سیاسی حامی دولت، مناظره کنم.

سیدمحمد یاراحمدیان،با اشاره به اینکه به دلیل عدم توجه به مطالبات جامعه کارگری و همچنین افزایش مشکلات در بازار کار ایران باید مردم را از عملکرد و اقدامات دولت در 4 سال گذشته آگاه کنیم، بیان داشت : یکی از مشکلاتی که هم اکنون گریبان جامعه کارگری را گرفته موضوع اصلاح قانون کار است که در دولت گذشته تقدیم مجلس شورای اسلامی شده بود و با تأیید دولت فعلی و پس از تغییر مجلس به جریان افتاد واین در حالی که حجم انبوهی از مخالفت‌ها و نامه‌نگاری‌ها برای لزوم ارسال آن به مجلس با نظر مشورتی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی تقدیم وزارت کار شده بود.

وی با بیان اینکه این لایحه اصلاحیه بدون نظر شرکای اجتماعی به مجلس رفت، گفت: سند ملی کار شایسته هم در دولت فعلی که ظاهرا حامی بازار کار و کارگران بود نیز به فراموشی سپرده شد و این موضوع برخلاف وعده‌های رئیس‌جمهور بود.

یاراحمدیان با تأکید بر اینکه سعی داریم تا فارغ از مسائل سیاسی، مطالبات صنفی کارگران را مطرح کنیم،‌گفت: 5 شرط لایحه اصلاح قانون کار مورد توجه قرار گرفت و حداقل‌های مطالبات قانونی کارگران در این لایحه نادیده گرفته شده بود.

کارگران عملکرد ناموفق وزارت کار را با اقدامات پوپولیستی فراموش نمی‌کنند

یاراحمدیان افزود: دولت اعلام کرده بود  تا اگر در شورای عالی کار شرکای اجتماعی تصویب کنند، لایحه اصلاحیه به دولت باز می‌گردد اما پس از آن اعلام کردند که اگر در شورای سه‌جانبه ملی تصویب شود آن را به دولت باز می‌گردانیم اما باز هم به وعده‌‌شان عمل نکردند تا اینکه اکنون در آستانه برگزاری انتخابات به عنوان عیدی به کارگران صحبت از بازگشت اصلاحیه به دولت زده می‌شود؛ این در حالی است که کمیسیون اجتماعی نیز کلیات این لایحه اصلاحیه را رد کرده است.

وی گفت: کارگران هوشیارتر از آن هستند که با اقدامات پوپولیستی دولت، عملکرد ناموفق وزارت کار را فراموش کنند.

 وضعیت سازمان تأمین اجتماعی بحرانی است

وی گفت: در پایان سال 92، مطالبات سازمان تأمین اجتماعی از دولت به 60 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد،‌ در سال 93 به 90 هزار میلیارد تومان، در سال 94، 100 هزار میلیارد تومان و در سال 95 به 130 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

وی گفت: در حالی کارفرمایان کشور بابت حتی یک روز تأخیر پرداخت حق بیمه باید 20 درصد  خسارت بپردازند اما دولت با بدهی 130 هزار میلیارد تومانی حتی یک ریال خسارت و زیان به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت نمی‌کند و در صورت ادامه مشکلات سازمان تأمین اجتماعی شاهد یک فاجعه در وضعیت آن خواهیم بود.

تعطیلی 1000 کارگاه و کاهش 60 درصدی تولید در کارگاه‌های باقی مانده

یار احمدیان با بیان اینکه 5 هزار کارگاه در سراسر کشور وجود دارد، گفت: طبق گزارشات 20 درصد از این کارگاه‌ها که مشمول کسب و کارهای 10 نفره تا چند هزار نفره هستند، یا تعطیل و یا در حال تعطیلی هستند که شامل هزار کارگاه می‌شود.

وی افزود: چشم تمام مسئولان کشور در سال‌های گذشته به خارج و مناسبات بین‌المللی دوخته شد و از وضعیت بنگاه‌های داخلی و ظرفیت‌های ملی به طور کامل غفلت شد.

رئیس مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران با تأکید بر اینکه تنزل رتبه ایران در فضای کسب و کار، تعدیل نیروی کار، افزایش مشارکت زنان در بازار کار به دلیل افزایش مشکلات معیشتی و فقر و هجوم سیل عظیم فارغ‌التحصیلان به بازار کار بدون وجود برنامه برای این قشر دانش‌آموخته از دیگر موارد برای عملکرد ضعیف وزارت کار است،‌افزود:‌نرخ بیکاری جوانان 15 تا 20 سال طبق گزارشات مرکز آمار از 21.2 درصد یعنی یک میلیون و 613 هزار نفر به 25.9 درصد یعنی یک میلیون و 827 هزار نفر افزایش پیدا کرده است که نشان از بحران دیگر در بازار کار ایران دارد

                                                                                                                                                                      درهمین رابطه نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیزگفت: آمارهای اشتغالزایی که توسط مسئولان دولتی ارایه می‌شود با آمار واقعی در جامعه تفاوت بسیاری دارد.

  سیدناصر موسوی‌لارگانی در مجلس آمار و ارقام اشتغالزایی با رشد بیکاری در جامعه به هیچ عنوان همخوانی ندارد، اما تاکنون پاسخی از مسئولان دولتی دریافت نشده است وارایه آمار اشتغالزایی توسط مسئولان دولتی پایه و اساس دقیق ندارد.   

  نماینده مردم فلاورجان مبحث بیکاری جوانان تحصیلکرده و از تحصیل مانده را مهم‌ترین مشکلات کشور برشمرد و افزود: این مشکل آنقدر حاد است که نمایندگان مجلس طی جلسه‌ای در سال گذشته محضر آقا بودند، فرمودند: خجالت بنده از جوانی که دست خالی شب به منزل می‌رود خیلی بیشتر است و متذکر به اشتغال جوانان شدند.   

                                                                                                                                                                        وی تصریح کرد: آمار بیکاری در اکثر استان‌های کشور نسبت به قبل انتخابات ۴ سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.            

 

میانگین نرخ بیکاری در استان اصفهان بیش از ۲۶ درصد 

 موسوی لارگانی با اشاره به اینکه استان اصفهان استانی صنعتی است که بعد از جدا شدن البرز از تهران می‌توان آن را نخستین استان صنعتی کشور دانست، افزود: چنانچه آمار بیکاری را با کشاورزان که در استان بیکار شدند، محاسبه کنیم در حال حاضر میانگین نرخ بیکاری در استان اصفهان بیش از ۲۶ درصد است. 

وی افزود: به دلیل کمبود آب و خشکسال‌های متوالی قشر عظیمی از کشاورزان در استان اصفهان بیکار شده‌اند، بنابراین ارایه آمار نرخ بیکاری استان از میانگین کشوری ۳ درصد بیشتر است.    

   تعطیلی کارخانه ها طی یکسال در کشور تامل برانگیز است

وی با تاکید بر اینکه در هیچ دوره‌ ریاست جمهوری در ایران به اندازه ۴ سال اخیر تعدیل نیرو و تعطیلی کارخانه نبوده است، بیان کرد: در سال ۹۴ و ۹۵ بیشترین تعدیل نیرو را در کشور داشته‌ایم وفقط طی یکسال اخیر بسیاری از واحدهای تولید کوچک صنعتی، کاشی نیلو، کاشی اصفهان، پلی‌اکریل و شرکت ریسندگی و بافندگی زاینده‌رود در استان اصفهان با تعدیل نیروهای خود تعطیل شده‌اند.

موسوی لارگانی یادآور شد: آمار بیکاری اصفهان در مقایسه با میانگین کشوری بسیار بالا قرار دارد و حتی در برخی از شهرستان‌های استان چند برابر میانگین کشوری است ورکود اقتصادی از دلایل افزایش بیکاری در جامعه شده و رکود بر خرید و فروش، تبادل معاملات، فعالیت بانک‌ها تأثیر بسزایی پیدا کرده و منجر به تعطیلی کارگاه‌های بزرگ و کوچک شده است.

*تعریف بیکاری مطابق با واقعیت جامعه نیست

وی با بیان اینکه تعریف بیکاری مطابق با واقعیت جامعه نیست، خاطرنشان کرد: در اکثر استان‌های کشور بنگاه‌های تولیدی و صنعتی در حال تعطیلی هستند و بسیاری از این بنگاه‌ها و صنایع به دلیل کمبود بودجه نیروهای خود را اخراج می‌کنند و همین امر سبب افزایش نرخ بیکاری در کشور شده است و همین رکود می‌تواند به کل کشور آسیب برساند و با رکود موجود کارگاه‌های تولیدی ما نمی‌تواند هزینه‌های جانبی برق، آب و گاز را تأمین کند و با عدم پرداخت به موقع عوارض و مالیات دولت هم با مشکلات عدیده دیگری روبه‌رو می‌شود.                            

*فراموشی واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ زیرسایه بی‌توجهی

  وی با اشاره به اینکه مسئولان دولتی اهمیتی به صنایع و بنگاه‌های کوچک نمی‌دهد، افزود: بسیاری از واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ زیر سایه بی‌توجهی به فراموشی سپرده شده و اغلب این واحدهای صنعتی در حال تعطیلی هستند.

وی با تاکید بر اینکه بیکاری تنها تبعات اقتصادی ندارد، بلکه باعث بروز افزایش آمار طلاق، اعتیاد و دیگر مسائل اخلاقی و مشکلات جامعه می‌شود، گفت: دولت و مسئولان نظام باید حواسشان به این ناهنجاری‌ها باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار