کد خبر: 846044
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۲

طي روزهاي گذشته تنش بين امريكا و كره شمالي به قدري افزايش پيدا كرده است كه برخي گمانه ها از جنگ در شرق آسيا حكايت دارد. امريكا در اقدامي جديد ناوگروهي را به همراه ناو هواپيمابر كارل وينسون به سواحل كره و منطقه شرق آسيا روانه كرده است. اين موضوع سبب شده تا برخي از كارشناسان، جنگي جديد را به رهبري امريكا پيش بيني كنند. به گونه اي كه گاردين به قلم سیمون جنکینز روزنامه‌نگار انگلیسی نوشته است كه «با زشت و بی‌معنا خواندن حمله موشکی به سوریه و پرتاب 'مادر بمب ها'در افغانستان، نوشت:'دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا جام شیرین جنگ را چشید و به نظر نمی‌رسد کسی قادر به کنترل او باشد.»

اين در حالي است كه هم حمله موشكي بي برنامه و بدون تحقيق و پيش بيني نتايج آن به سوريه كارساز بود و نه استفاده از به اصطلاح مادر بمبي كه در افغانستان به كار گرفته شد و با تبليغات فراوان همراه بود. در اين حمله ادعا شده است كه 36 تن از عوامل داعش كشته شده اند كه اين تعداد نيازي به مادر بمب نداشت و تنها مي توانست با يك حمله ساده نيز اين تعداد را از بين برد. نتيجه اين مسائل نشان مي دهد كه جمهوريخواهان و تيم ترامپ تنها در حال نمايش «عبور از دوران باراك اوباما» هستند و تاكيد كنند كه در تحولات بين المللي جدي بوده و دست به سلاح خواهند برد.

اما امريكايي ها به خوبي مي دانند كه نمي توانند جنگي تمام عيار در سوريه به راه بيندازند به اين دليل كه مجبورند خود را در برابر روسيه و ائتلاف آن قرار دهند. رويه اي كه جنگ را بي انتها كرده و جز خيانت امريكا به بشريت چيز جديدي عايد كسي نمي كند. از طرفي حمله به افغانستان نيز مقطعي و نمايشي است زيرا اين بمب افكني نيز از سوي قدرت هاي جهان بي پاسخ نخواهد بماند، بويژه كه هيچ استراتژي پشتوانه آن نيست بلكه تنها آزمايش يك بمب است كه مي توانست حتي در خاك امريكا انجام شود!

اما مسئله كنوني در حال حاضر، بحراني است كه در شرق آسيا ايجاد شده است. امريكايي ها به اين مسئله اشراف دارند كه كره شمالي از سلاح استراتژيك اتمي برخوردار است و بدون ترس و تعارف آن را براي دفاع از خود،‌ به كار خواهد كرد. در اين صورت نه تنها بخشي از دنيا رو به نابودي خواهد رفت بلكه پس از آن امريكا تنها استفاده كننده از بمب اتمي لقب نخواهد گرفت.

اين مسئله بازدارندگي لازم را ايجاد خواهد كرد بخصوص كه بيشترين ضرر را در اين ميان كشورهاي متحد منطقه بخصوص كره جنوبي و حتي ژاپن خواهند كرد. ژاپني كه بار ديگر با بمب اتمي تهديد مي شود. در اين ميان كره شمالي مي تواند با نشانه گرفتن خاك امريكا براي دولتمردان آن شگفتي ساز شود!

كره شمالي تاكنون نشان داده است كه از عقايد و مواضع خود كوتاه نخواهد آمد و حتي اين امكان و احتمال وجود دارد كه طي چند روز آينده با حضور نيروهاي جديد امريكا سلاح اتمي جديدي را آزمايش كند تا گرد و خاك بمب مادر امريكا در افغانستان و جهان بخوابد. اين مسئله اي است كه ولاديمير پوتين آن را ياددآور شده به امريكايي ها هشدار داده است كه امريكا تنها دارنده بمب هسته اي نيست،‌ روسيه،‌ چين و «كره شمالي» هم از آن بهره مند هستند. اين موضع اي صريح است كه هشدار استفاده از بمب هسته اي را مي دهد و امريكا را عامل آن مي داند.

البته امريكا نيز از اين مسئله آگاه است. اگر چه ترامپ در سياست بين الملل همچون كودكي است كه تازه صاحب تفنگ ترقه اي شده است و از هيجان آن لذت مي برد اما بسياري از دولتمردان امريكا و نهادهاي تاثيرگذار آن مجبورند ترمز ترامپ را بكشند و اين تفنگ ترقه اي را از دست او بگيرند!

در اين ميان مسئله اساسي اين است كه امريكا از گذشته تا كنون از چينش سياسي منطقه شرق و جنوب شرق آسياي رنج مي برد و قدرت گيري چين را در حوزه هاي اقتصادي،‌ سياسي،‌ نظامي و توان ائتلاف سازي برنمي تابد. بنابراين در پي تنش آفريني به دنبال تقويت متحدان خود و افزايش نيروهاي نظامي در اين منطقه است تا مگر نسبت به قبل جدي تر با توسعه چندجانبه چين روبرو شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار