کد خبر: 844647
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
عزم سپاه براي كارآفريني، توسعه زيرساخت‌ها و محروميت‌زدايي مهاجرت معكوس را در استان‌هاي مرزي رقم مي‌زند...
نويسنده: ميترا شهبازي
 
محروميت‌زدايي و كاهش فاصله طبقاتي همواره به عنوان يكي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي مقام معظم رهبري(مدظله العالي) محسوب مي‌شود. بنابراين در اين راستا تاكنون سپاه پاسداران و بسيج سازندگي، اقدامات فراموش نشدني‌اي انجام داده‌اند و گرد محروميت را از چهره تعداد بيشماري از روستاها و شهرهاي محروم استان‌هاي كشور پاك كرده‌اند. نمونه بارز اقدامات سپاه پاسداران را مي‌توان در بخش كشاورزي ديد كه در سال گذشته، طرح احيا و توسعه كشاورزي در چند استان مرزي، صعب‌العبور و محروم همچون خوزستان، آذربايجان غربي، كرمان، سيستان و بلوچستان، لرستان، يزد، كرمانشاه و خراسان رضوي را با هدف امنيت پايدار، اشتغالزايي، يكپارچه‌سازي كشاورزي و استقرار سامانه‌هاي آبياري نوين و مكانيزه كردن عمليات كشاورزي اجرايي كرد. البته برگ زريني كه سپاه در كارنامه كاري خود قرار داده است، به همين جا ختم نمي‌شود و مجموعه گسترده‌اي از فعاليت‌‎هاي محروميت‌زدايي را در بر مي‌گيرد كه مهم‌ترين آنها مربوط به بخش زيرساخت‌ها، مسكن‌سازي و اشتغالزايي است.
 
در سالي كه گذشت محروميت‌زدايي با محوريت اشتغالزايي، مسكن‌سازي و توسعه زيرساخت‌ها مد نظر سپاهيان و بسيجيان قرار گرفت. بنابراين در اين راستا در استان كردستان كه حتي دولتمردان هم از ارائه آمار بيكاري در آن خودداري مي‌كردند و سكوت كرده ‌بودند، سپاه پاسداران طبق گفته‌هاي مسئول بسيج سازندگي سپاه بيت‌المقدس كردستان، ۲۲ ميليارد تومان تسهيلات براي اشتغالزايي مردم اين استان تخصيص داد. رضا ولي بيگي با اشاره به اينكه اين اعتبار براي ايجاد ۳ هزار و ۴۰۰ شغل پايدار از سال ۸۸ تا ۹۵ در كردستان اختصاص داده شده است، مي‌گويد: « علاوه بر اعتبارات مالي تخصيص داده شده، در زمينه‌هاي غير عمراني و افزايش مهارت جوانان، افراد علاقه‌مند و متخصصي كه جوياي كار هستند مي‌توانند به طور رايگان توسط نيروهاي سپاه آموزش ببينند و با دريافت تسهيلات وارد بازار كار شوند.»
 
مهاجرت معكوس روستاييان كردستان
علاوه بر آنچه گفته شد، بسيج سازندگي سپاه شهرستان قروه از توابع استان كردستان در سه بخش محروميت‌زدايي، مردم‌ياري و ايجاد اشتغال پايدار در حوزه اقتصاد مقاومتي و صنايع تبديلي فعاليت‌ها و برنامه‌هاي متنوعي را در سال گذشته به مرحله اجرا درآورده است. در اين راستا مسئول بسيج سازندگي قروه مي‌گويد: «از سال ۹۳ در بخش محروميت‌زدايي در شهرستان بيش از ۶۰ طرح با اعتباري بالغ بر يك ميليارد تومان اجرا شده كه از اين تعداد ۵۰ طرح به بهره‌برداري رسيده است و ۱۰ طرح ديگر نيز در دست اقدام است.»
علي رضويان با اشاره به اينكه اين طرح‌ها شامل احداث مسجد، احداث راه روستايي، آبرساني، تجهيز سرويس‌هاي بهداشتي و خانه عالم، خانه‌هاي محروم و ايتام است، مي‌افزايد: « ميزان اعتبار مدنظر براي اين طرح‌ها در سال ۹۵ مبلغ ۴۵۰ ميليون تومان در نظر گرفته شده است.»
البته اقدامات نهاد مذكور به همين جا ختم نمي‌شود و در سال گذشته تسهيلات يك ميليارد و ۱۵۰ ميليون توماني نيز براي اجراي ۳۰۰ طرح با هدف اشتغالزايي براي هزار نفر از سوي سپاه پاسداران پرداخت شده است. رضويان با تأييد اين موضوع ادامه مي‌دهد: « اين طرح‌ها شامل مشاغل خانگي، فرآوري محصولات سنگي، پرورش مرغ، شترمرغ، زنبور عسل، ماهي، قارچ، ماكيان، زعفران، گياهان دارويي و قاليبافي است كه از سال ۹۲ تاكنون با اجراي طرح‌هاي مدنظر ضمن ايجاد اشتغال پايدار از مهاجرت روستاييان نيز كاسته شده است.»
 
ساخت مسكن براي محرومان كرمانشاهي
كرمانشاه هم به عنوان استان ديگري كه در سمت غربي كشور جاي گرفته است، يكي ديگر از مناطق هدف سپاه پاسداران براي محروميت‌زدايي انتخاب شده است. دبير قرارگاه محروميت‌زدايي سپاه پاسداران با اشاره به اينكه اگرچه برنامه سپاه پاسداران ايجاد امنيت و دفاع از سرزمين است، مي‌گويد: « با اين حال سپاه پاسداران همواره به دنبال همدلي، رفع مشكلات مردم و محروميت‌زدايي هم بوده است.» سيد ضياءالدين حزني با اشاره به مشكلات روستاهاي استان كرمانشاه مي‌افزايد: «از مشكلات مردم روستاها آبرساني و احداث جاده به حساب مي‌آيد كه تاكنون به همت بسيجيان اقدامات مناسبي انجام گرفته است و در سال جاري نيز اين دست فعاليت‌ها ادامه خواهد داشت. همچنين مسكن‌سازي به عنوان يكي از اهداف اصلي اين نهاد است كه در سال ۹۶ در نظر است ۱۰۰۰ خانه براي نيازمندان كرمانشاه ساخته شود.» مسئول بسيج سازندگي استان كرمانشاه نيز با اشاره به اينكه تاكنون آبرساني به اكثر روستاهاي استان صورت گرفته و ۷۶۲ سرويس بهداشتي نيز در روستاهاي محروم كرمانشاه توسط بسيج سازندگي احداث شده است، مي‌گويد: « با هماهنگي‌هاي به عمل آمده مقرر شده است بخشي از فعاليت‌هاي بسيج سازندگي به حاشيه‌نشينان شهرها اختصاص يابد. در اين راستا نيز قرار است، مدارس، مساجد، حسينيه‌ها و مراكز آموزشي در مناطق حاشيه‌اي كرمانشاه توسط بسيج سازندگي احداث شود.»
 
محروميت‌زدايي در كشور ادامه دارد...
علاوه بر آنچه تاكنون گفته شد، قرار است در راستاي اجراي فرمان مقام معظم رهبري و تحقق شعار «اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال» قرارگاه خاتم الانبيا حمايت مقتدرانه‌اي از توليد داخلي و اشتغال پايدار در سال جاري داشته باشد و فعاليت‌هاي سازندگي و محروميت‌زدايي را با جديت بيشتري دنبال كند. بنابراين همچون سال گذشته تمام كاركنان قرارگاه با روحيه بسيجي و انقلابي و با مديريت جهادي، براي تحقق شعار سال تلاش مي‌كنند. سردار عبداللهي، فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا (ص) با تأييد اين موضوع مي‌گويد: « در سال گذشته حفاري 60كيلومتر تونل در حوزه آب، راه و راه‌آهن، انجام 460 كيلومتر خطوط انتقال آب و گاز، انجام180 كيلومتر ريل‌گذاري برون و درون شهري و احداث 17 ايستگاه مترو در سال 1395 از جمله اقداماتي است كه هر كدام به نوعي ركورد خوبي در كل كشور محسوب مي‌شود و انجام گرفته است.»
تمام اين اقدامات با صبر و حوصله جهادگران سپاه پاسداران و بسيج سازندگي انجام گرفته كه نتيجه آن تاكنون مهاجرت معكوس روستاييان و كاهش شمار افراد حاشيه‌نشين به خصوص در استان‌هاي كردستان و كرمانشاه شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار