کد خبر: 844379
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مقامات روسي برخلاف انتظار مي‌گويند ارتباطي بين انفجارهاي سن‌پترزبورگ با تحولات سوريه وجود ندارد...
مقامات روسي برخلاف انتظار مي‌گويند ارتباطي بين انفجارهاي سن‌پترزبورگ با تحولات سوريه وجود ندارد و در همين حال هيچ گروهي تا زمان نوشتن اين گزارش در عصر روز سه‌شنبه مسئوليت اين حمله را به عهده نگرفته است؛ مسائلي كه باعث مي‌شود انفجارهاي پايتخت اقتصادي روسيه در هاله‌‌اي از ابهام قرار بگيرد.
 
سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه روز سه‌شنبه اعلام کرد: هيچ ارتباطي ميان بمب‌گذاري و انفجار روز قبل در متروي سن‌پترزبورگ و کمک نظامي مسکو به دمشق وجود ندارد. لاوروف تأکيد کرد: «اين خيلي بدبينانه است که انفجار مرگبار سن‌پترزبورگ را اقدامي براي انتقام حضور روسيه در سوريه تلقي کنيم.» اين مواضع مقامات روسي با تعجب ناظران مواجه شد چراكه تروريست‌هاي سوري و حاميان خارجي آنها بيش از هر كس ديگري از اين انفجارها ابراز خوشحالي كردند. با وجود اين وزير خارجه روسيه اما فراتر رفت و هدف اين انفجارها را مقابله با تلاش روسيه با تروريسم عنوان كرد و خواستار تلاش‌هاي مشترك عليه تروريسم جهاني شد. وي افزود: «اين حادثه يک‌بار ديگر بر اهميت افزايش تلاش‌هاي مشترک براي مقابله با اين شيطان تأکيد دارد.» عصر روز دوشنبه سوم آوريل (14 فروردين‌ماه) حدود ساعت 15 بعدازظهر به وقت روسيه، درست در ساعات پاياني ساعات اداري و در شرايطي که بسياري از مردم در حال بازگشت از محل کار خود بودند، در يکي از ايستگاه‌هاي متروي «سن‌پترزبورگ» روسيه انفجار رخ داد. وزارت بهداشت روسيه روز سه‌شنبه اعلام کرد شمار قربانيان در انفجار متروي سن‌پترزبورگ 14 نفر است.
 
در ساعات اوليه خبري مبني بر اينکه رئيس‌جمهوري روسيه قصد داشته امروز سوار متروي سن‌پترزبورگ شود، منتشر شد، اما کاخ کرملين با انتشار بيانيه‌اي اين خبر را تکذيب کرد. رئيس‌جمهوري روسيه که در دقايق ابتدايي اين حادثه با خانواده‌هاي قربانيان ابراز همدردي و گفت‌وگويي فوري با سران دستگاه‌هاي امنيتي روسيه برقرار کرد، در ساعات پاياني دوشنبه شب، به منظور اداي احترام به قربانيان در محل حادثه انفجار روز دوشنبه سن‌پترزبورگ حاضر شد و در محل گراميداشت ياد قربانيان اين حادثه، شاخه‌هاي گل قرار داد. علاوه بر رئيس‌جمهور و مقامات روسيه، شهروندان سن‌پترزبورگ نيز براي اداي احترام به قربانيان و زخمي‌شدگان اين حادثه در اين محل حاضر شده و به ياد قربانيان شمع روشن کردند.  از سوي ديگر، يک منبع امنيتي روسي در گفت‌وگو با خبرگزاري «اينترفاکس» روسيه، هويت عامل انفجار سن‌پترزبورگ را «جواني 23 ساله اهل کشورهاي آسياي ميانه» معرفي و خاطرنشان کرد که دوربين‌هاي ايستگاه مترو تصوير وي را ثبت کرده‌اند.
 
به گفته اين منبع، عامل انتحاري متروي شهر سن‌پترزبورگ، يک بمب را داخل کپسول آتش‌نشاني در ايستگاه متروي «پلوشاد واستاناولنيه» کار گذاشته بود که عمل نکرد و نيروهاي امنيتي بلافاصله آن را کشف و خنثي کردند.  براساس اين گزارش، عامل انتحاري بعد از جاسازي و ترک اين بمب در ايستگاه متروي پلوشاد واستاناولنيه، سوار قطار شهري شد و بمبي که همراه داشت در فاصله بين دو ايستگاه قطار منفجر شد. از عوامل ديگري كه درباره انفجارهاي سن‌پترزبورگ قابل توجه به نظر مي‌رسد اين است كه تا عصر روز سه‌شنبه هيچ گروهي مسئوليت اين حمله را به عهده نگرفته است.
 
ترامپ با پوتين تماس گرفت
سخنگوي کاخ کرملين از تماس تلفني رئيس‌جمهوري امريکا با ولاديمير پوتين‌ به دنبال حادثه انفجار متروي سن‌پترزبورگ روسيه خبر داد. پسکوف اعلام کرد: دونالد ترامپ در تماسي تلفني با ولاديمير پوتين همدردي عميق خود را با خانواده‌هاي قربانيان اين حمله تروريستي وحشي در متروي سن‌پترزبورگ ابراز کرده و خواست تا جملات اميدبخش وي به مردم روسيه منتقل شود. سخنگوي کاخ کرملين ادامه داد: رؤساي جمهور دو کشور در اين مکالمه تلفني تأکيد کردند تروريسم شيطاني است که بايد با تلاش‌هايي منسجم و هماهنگ با آن مقابله شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار