کد خبر: 844210
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
ديروز در حالي كه ولاديمير پوتين براي مذاكره با رئيس‌جمهور بلاروس به سن‌پترزبورگ دومين شهر بزرگ روسيه رفته بود، وقوع انفجار در متروي اين شهر 5 ميليون نفري، دهها كشته و زخمي برجاي گذاشت.
ديروز در حالي كه ولاديمير پوتين براي مذاكره با رئيس‌جمهور بلاروس به سن‌پترزبورگ دومين شهر بزرگ روسيه رفته بود، وقوع انفجار در متروي  اين شهر 5 ميليون نفري، دهها كشته و زخمي برجاي گذاشت. تا لحظه تنظيم خبر هيچ گروه تروريستي مسئوليت اين انفجار را بر عهده نگرفت، ولي تقريباً همه شواهد و قرائن نشان مي‌دهد كه اين انفجار تروريستي بوده است.
 
به گزارش «جوان»، حد فاصل بين دو ايستگاه مترو سنايا و مؤسسه تکنولوژي هسکي در شهر سن‌پترزبورگ عصر ديروز شاهد انفجار ناشي از يک بمب دست‌ساز بود كه در داخل واگن قطار در حال حرکت در خط مترو آبي رخ داد و دست‌كم 12 كشته و 50 زخمي برجاي گذاشت. گفته مي‌شود شمار قربانيان اين انفجار بيش از آمار اوليه اعلام شده است. بلافاصله بعد از وقوع اين انفجار، سازمان امنيت روسيه، ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور را در جريان انفجار قرار داد و پوتين هم دستور تحقيق در مورد آن را صادر و اعلام کرد با سران سرويس‌هاي اطلاعاتي روسيه گفت‌وگو کرده و به دنبال بررسي علت انفجار در مترو سن‌پترزبورگ از جمله احتمال تروريستي بودن آن است. ويکتور اوزروف، رئيس کميته امنيت و دفاعي پارلمان روسيه نيز گفت كه اين حادثه تمام نشانه‌هاي تروريستي بودن را داراست. ساعتي بعد از وقوع انفجار، مقامات روسيه در ايستگاه مترو «پلوشاد واستاناولنيه» در مرکز شهر 5 ميليون نفري سن‌پترزبورگ نيز اعلام كردند كه يک بمب ديگر دست‌ساز (دستگاه انفجاري) پيدا شده، اما اين دستگاه انفجاري عمل نکرده است.
 
مقامات روس مي‌گويند كه بعد از اين انفجار، وضعيت فوق‌العاده امنيتي در تمامي پايانه‌هاي حمل و نقل شهر سن‌پترزبورگ و همچنين مسکو و قازان به اجرا درآمده است. گفته مي‌شود بمب منفجر شده در سن‌پترزبورگ از دسته بمب‌هاي دست‌سازي بوده که با گلوله‌هاي انفجاري ساخته مي‌شوند. اين انفجار در شرايطي به وقوع پيوست كه پوتين براي ديداري رسمي با الکساندر لوکاشنکو، رئيس‌جمهور بلاروس، به سن‌پترزبورگ رفته بود. به همين دليل، ناظران وقوع آن را پيامي به رئيس‌جمهور روسيه تلقي مي‌كنند. پيش از اين، تروريست‌هاي داعش در پيام ويدئويي، با اشاره به حضور روسيه در سوريه، به طور مستقيم رئيس‌جمهور روسيه را تهديد به اقدام تروريستي كرده بودند. سايت پوليتيكو در اولين ساعت‌هاي بعد از انفجار در سن‌پترزبورگ نوشت كه هرچند هنوز كسي مسئوليت انفجار سن‌پترزبورگ را به عهده نگرفته، ولي تعجب‌برانگيز نخواهد بود كه تروريست‌هاي بين‌المللي مسئول اين انفجار باشند. به نوشته پوليتيكو، روسيه در حال تبديل شدن به دشمن شماره يك القاعده، داعش و ساير جهادي‌هاي سني است. به نوشته پوليتيكو، اگر خلافت داعش در سوريه در حال فروپاشي است، جنگجويان خروجي كه تخمين زده مي‌شود 2 هزار و 400 نفر آنها از روسيه هستند، تلاش خود را خواهند كرد در بازگشت به خانه، جايگاه خود را در كرملين تثبيت كنند، موضوعي كه مي‌تواند وضعيت را به شكل دراماتيكي براي مسكو بدتر كند. آنه ماچون، افسر سابق MI5 معتقد است داعش در پشت انفجار سن‌پترزبورگ قرار دارد و آن را به تحولات سوريه مرتبط مي‌داند. او در گفت‌و‌گو با راشاتودي مي‌گويد: «به نظر من اين به دليل ورود نظامي روسيه در سوريه و آزاد‌سازي شرق حلب طي ماه‌هاي اخير است. داعش مصر است بگويد كه در جايي اين را تلافي خواهد كرد. اين يك احتمال بسيار قوي است.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
0
0
انتقام در مقابل انتقام بر سر جای خود باید باقی بماند و باقی است .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار