کد خبر: 843992
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
وقتي پرداخت يارانه بي‌دردسر محور رقابت انتخاباتي مي‌شود پيروزي نياز به زحمت ندارد، فقط كافي است به رقيب بگوييد: «97 درصد مردم چيزي را مي‌خواهند شما چه‌كاره‌اي؟» و...
دکتر عبدالله گنجی
نویسنده: دکتر عبدالله گنجی
وقتي پرداخت يارانه بي‌دردسر محور رقابت انتخاباتي مي‌شود پيروزي نياز به زحمت ندارد، فقط كافي است به رقيب بگوييد: «97 درصد مردم چيزي را مي‌خواهند شما چه‌كاره‌اي؟» و ديگري كه وارد گود كانديداتوري شده است، بگويد: «علت اينكه مردم سوئيس در رفراندوم به يارانه «نه» گفتند اين بود كه به حكومت خود اعتماد داشتند كه مال آنان را نمي‌خورد» نتيجه اينكه در ايران دولتي موجه و سالم است كه يارانه بدهد وگرنه فاسد است. لذا شعار يارانه‌اي مي‌تواند دوگانه «دزدي- يارانه» را نيز به همراه آورد و اين فرض را حاكم كند كه هر دولتي كه با يارانه مخالف است دنبال دزدي است و در نتيجه نبايد به آن اعتماد كرد.
 
 يارانه يا سوبسيد در همه جاي جهان وجود دارد و به صورت هدفمند و تخصصي به اقشار خاص تعلق مي‌گيرد. يارانه در جهان امروز بخشي از پروسه توسعه محسوب مي‌شود كه معمولاً به دانشجويان، بيماران، بيكاران، بي‌سرپرست‌ها و پژوهشگران، مزدوجين و... داده مي‌شود. يارانه به اقلام استراتژيك كه به صورت عام مصرف مي‌شود(مثل نان) نيز عادلانه محسوب مي‌شود. غير از يارانه بيكاري (بيمه بيكاري) معمولاً يارانه به صورت نقدي به افراد پرداخت نمي‌شود چراكه به عواملي مانند رشد نقدينگي، تورم و همچنين افزايش بيكاري منجر خواهد شد.
مهدي كروبي در سال 1384 با طرح يارانه نقدي هر نفر 50 هزارتومان وارد ميدان شد و بيش از 4 ميليون رأي كسب كرد. همين فرد در سال 1388 كه آن شعار را طرح نكرد، كمتر از آراي باطله را به خود اختصاص داد و متعجب شد، چراكه در توهم رأي 1384 بسر مي‌برد.
به همين دليل كم‌كم روشن شد كه يارانه نقدي 80 ميليوني مي‌تواند سنگر قدرت را مستحكم‌تر كند و به ثبات نخبگان در قدرت عينيت بخشد. با شروع آمادگي كانديداها در انتخابات 96 به نظر مي‌رسد رقابت و گفتمان‌هاي رقيب حول و حوش يارانه متمركز باشند. «رقابت يارانه‌‌اي» ممكن است محور اصلي رقابت‌ها شود و اين مسئله بسيار خطرناك است. اول اينكه يارانه نقدي به جهت منفعت‌طلبي نوع انسان وسوسه‌برانگيز است و همه به نوعي خود را مستحق آن مي‌دانند. عده‌اي نيازمند هستند، عده‌اي آن را آورده مفت مي‌دانند كه مهم نيست چه كسي مي‌دهد، مهم اين است كه بدهند. عده‌اي آن را از بودجه عمومي كشور مي‌دانند و خود را واجد دريافت آن مي‌دانند.
 
بنابراين يارانه مي‌تواند جامعه را از مشكلات اصلي كشور دور كند و صرفاً رأي‌ها به سمت كسي بروند كه شعار يارانه‌اي داده است. آسيب دوم اين است كه صلاحيت‌هاي مديريتي و برنامه‌هاي كانديداها از ديد عمومي مغفول واقع مي‌شود. تمركز بر «تك شعار يارانه» مردم را از اينكه كانديدا براي توسعه كشور برنامه داشته باشد دور مي‌كند و در نتيجه دريافت‌كنندگان يارانه چند سال بعد متوجه عقب‌ماندگي كشور مي‌شوند و آن روز عامل اين امر اصل نظام جمهوري اسلامي معرفي خواهد شد. آسيب سوم اين است كه يارانه 80 ميليوني راحت‌ترين و سهل‌الوصول‌ترين روش رسيدن به قدرت است.در اين صورت لازم نيست رئيس‌جمهور از خصايص آنچناني مديريتي و تجربه برخوردار باشد، يك انسان معمولي هم مي‌تواند در قدرت قرار گيرد و اين كار كم‌زحمت و ساده را انجام دهد و همه نيز براي وي كف و سوت بزنند. چهارم اينكه اگر محتواي رقابت بين كانديداها يارانه شد، به صورت طبيعي «مزايده يارانه» شكل خواهد گرفت و ممكن است طرفين عددهاي نجومي پرداخت يارانه را طرح كنند و براي كم كردن سبد ديگري عدد برتري را ارائه كنند كه نتيجه آن عقب‌ماندگي كشور در حوزه زيرساخت‌ها و دست كشيدن بخشي از مردم از كار خواهد شد. |

پنجم اينكه شعار يارانه‌اي و تصاعدي نشان دادن آن توسط كانديداهاي تأييد صلاحيت نشده حربه‌اي براي تقابل يارانه‌طلبان و حاكميت خواهد شد و تحريك اجتماعي عليه نظام ممكن است در اين نقطه اتفاق بيفتد. از طرفي فرد طراح اين شعار ممكن است بخواهد عدم صلاحيت خود را با «رفراندوم يارانه» وارونه‌نمايي كند و پشت اين شعار پرمطالبه مخفي شود. سخن به ظاهر قشنگي هم در اينجا طرح مي‌شود كه «چه اشكالي دارد مال مردم را به خودشان بدهيم به جاي اينكه عده‌اي بدزدند» و اين شعار عوام‌فريب و به ظاهر منطقي مي‌تواند مشكلاتي را در اصل انتخابات ايجاد كند.
پرداخت يارانه مستقيم به همه مردم با هدف انتخاباتي اگر به فرهنگ تبديل شد همه صلاحيت‌هاي ديگر را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد و كارآمدي مفهومي جز پرداخت يارانه نخواهد داشت.

چون شعار يارانه‌اي در حوزه منفعت عمومي- فردي طرح مي‌شود كانديداها نيز بر اين باورند كه مخالفت با آن سخت خواهد بود و  نوعي مخالفت با كمك به مردم تلقي مي‌شود و در نتيجه مخالفان را زمينگير خواهند كرد. اما نيروهاي مؤمن به انقلاب اسلامي و نخبگان جامعه وظيفه دارند اين حربه را كه صرفاً رأي را به سان «هلوي انتخابات» جهت‌‌دهي مي‌كند براي مردم تبيين كنند و عوارض عقب‌ماندگي كشور را توضيح دهند. اگرچه يارانه موجود نيز نسبتي با رشد قيمت كالاهايي كه قبلاً به صورت يارانه پرداخت مي‌شد، ندارد، اما دولت مستقر نيز مرعوب آن شد و بر آن ايستاد و ممكن است ديگراني بيايند و آن را شعله‌ور كنند و مساوات كمونيستي جاي عدالت اسلامي را بگيرد. مگر مي‌شود در نظام ديني دوگانه كاخ‌نشينان و كوخ‌نشينان هر دو يارانه بگيرند؟ در سيره اميرالمؤمنين نيز كاملاً خلاف آن مشاهده مي‌شود. اين مقوله رهاورد دموكراسي است نه مردم‌سالاري ديني. اين يارانه رأي‌ساز است نه زندگي‌ساز. تأثير پرداخت شش، هفت ساله گذشته در زندگي مردم چيست آيا نارضايتي معيشتي امروز بيشتر است يا شش سال پيش؟ يارانه معيشتي بايد حداكثر به 16 ميليون تعلق گيرد كه وزارت كار و كميته امداد تأييد مي‌كنند. نه اينكه تبديل به سلاح انتخاباتي شود. بايد يارانه «عمومي» را جزو سياست‌هاي كلي نظام شمرد و اين سلاح توهم‌ساز انتخاباتي را غلاف كرد.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
شکوفه احمدی
|
United Kingdom
|
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۳
1
0
... من تعجب می کنم چرا آقای دکتر گنجی کاندیدای ریاست جمهوری نشدند. خیلی حیف شد.
فرهاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
1
1
وای بر کم فروشان
وای بر خواص بی ... که باید در قیامت جوابگو باشند و در تاریخ.
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
1
2
با سلام . سال 57 بود جوانان عزیز دست به بدست هم دادند و انقلاب شکوهمند اسلامی پیروز شد . تعدادی از جوانان به سپاه رفته تا امنیت انقلاب را حفظ کنند و تعدای نیز به ادارات کشاورزی رفتند زمینهای کشاورزی را تحویل گرفتند تا امنیت غذایی مردم را حفظ کنند وغیره ...... کسانی که متعهد شده بود که امنیت انقلاب را حفظ کنند . پس از چند سال دیدیم که ماهواره و زیر دریایی و کشتی های جنگنده . و غیره را ساختند . و دشمن جرائت تجاوز به کشور اسلامی را به ذهن خطور نمی کند . اما متاسفانه پس از چند سال کسانی که به ادارات کشاورزی رفته بودند . زمین های کشاورزی را از دست دادند و زمین های کشاورزی توسط تعاونی های مسکن . شهرداری ها و غیره تصرف و جلو دید مدیران و کارشناسان کشاورزی بجایش ویلا و مغازه ساخته شده است . مخصوصا در شهرهای شمالی بخوبی نمایان است . و و بعدا جالب تر این است که پس از چند سال دیدیم که کارشناسان متعهد ادارات کشاورزی روغن صنعتی را بجای روغن خوراکی به مردم دادند . ماکارونی ریز شده هندی و پاکستانی ر به نام برنج به مردم دادند . و غیره و بجای اینکه ناتوانیی و عدم مسئولیت را بپذیرند . گناهان را گردن دیگران می اندازند . . دوستی که در المان درس خوانده بود تعریف می کرد که امنیت غذایی در نزد انها انقدر مهم است که اگربه ادارات کشاورزی شان بروید . برخلاف کشورمان دقیقا زمینهای کشاورزی با متراژ برایشان مشخص است . و دقیقا برایشان مشخص است که بروی انها چه محصولی کاشته شده است و و کارکنان ادارات کشاورزی شان با تمام توان از زمینهای کشاورزی مراقبت می کنند . حتی با دقت به زمینها کود می دهند که زمین حاصل خیز از بین نرود و روز بروز هم تلاش می کنند وسعت زمینهای کشاورزی به افزایند . چون تجربه دو جنگ اول و دوم برای انها نشان دده بود که مردم بدون مسکن و ماشین می توانند غزت و شرف خودشان را حفظ کنند ولی بدون امنیت غذا توانایی حفظ شرف و غزت و مخصوصا ناموس بسیار بسیار مشکل است .
ناصر سهرابی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
1
3
با سلام مختصر می نویسم 1 حضرت علی ع به طلحه و زبیر همان مقدار از بیت المال داد که به بینوایان می داد لذا طلحه و زبیر 2درهم را دور انداختند و بینوایان نان زندگیشان شد 2 هر دولتی باید حق مردم را کامل بدهد (مثلا امروز ماهانه به هر نفر نزدیک 2میلیون از بیت المال میرسد)بعد بیاید در برابر خدمات خود قیمت واقعی را دریافت نماید تا اینکه هر کسی به اندازه استفاده اش از زیر ساختها و سایر موارد هزینه پرداخت کند وگرنه کسی که پیشگیری صحیحی داشته باشد مانند خانواده من در این چهار سال از امکانات درمانی دولتی استفاده نکردیم و ان شا لله هیچ وقت هم استفاده نکنیم و از مثلا یارانه بی بهره شده ایم حال بماند که رسیدگی در مراکز دولتی چگونه است و ما قبلا آزموده ایم و .... 3 یارانه و سایر عناوین مهم نیست مهم احترام به مردم است آری مردم هم با هدفمندی یارانه به این صورت مخالف بودند و هم با حذف آن در جواب آقای روحانی بیش از 95 درصد نه گفتند تا بگویند به مردم احترام بگذارید 4 در خصوص انتخابات هم همچون سال 1388 که نشد انتخاب فرد تایید شده ای بجز رئیس جمهورذ حاکم به سیستم خواهد فهماند که دوره رئیس جمهوری در ایران 8 ساله نیست بلکه 4 ساله است حتی اگر روحانی باشد . والسلام
فرامرز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
0
3
مردم اگر از نظر اقتصادی در رفاه باشند و گزینه ای جز یارانه که شاید بیشتر به رویا هاشان نزدیک تر باشد در دسترسشان باشد حتما گزینه دیگری را انتخاب میکردند چون همه را پولکی کردند و پول را هم از دستاشان دور نگه میدارند نمونه کوچکش خودرو سازان که انحصار تولید و واردات خودرو را در دستشان گرفتن و هر گونه که دلشان بخواهد با مردم حساب میکنند که خود دولت هم شریک آنها است و میدانند که مردم گزینه دیگر ندارند بازارهای مسکن و طلا و ارز هم همین گونه استوهمچنین فساد های اداری که اگر جلو آن گرفته نشود به گفته امام اسلام سیلی ای خواهد خورد که قرنها دیگر نامی از آن نباشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
0
2
سلام متاسفانه شما نظرات را منتشر نمی کنید و این خوب که نیست هیچ خیلی بد است که اینقدر ضعیف و شکننده باشیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۷
1
1
بنویسید شما کشور را به نابودی کشانده اید وخسارتهایی که وارد گرده اید از خسارات جنگ بیشتره ومردم شما ... را نمیخواهند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
1
1
انشاالله مردم فهیم وبصیر ایران در انتخابات پیش رو به انقلابی ترین فرد رای میدهند نه به کسی که شعارهای یارانه ای میدهد.
بدر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
1
1
به نظر من منطق دادن یارانه چیز درستیه و حق همه ملت هم هست . و منتی هم نداره .
دولت صلاحییت این را نداره که روی چیزی که حق مردمه تصمیم گیری کنه و منشا فساد هم همین تصمیم گیریه .
دولت اگر خدماتی داره باید قیمت واقعیش را بگیره و مابه التفاوت اون را که سهم مردمه به همه مساوی بده تا اونیکه از خدمات دولتی استفاده نمیکنه سرش کلاه نره و سهمش را گرفته باشه .
به نظر من مبنای توسعه هم باید همین دادن سهم ملت باشه .
دولت اگر بخواد نقدینگی را از جامعه جمع کنه بهتره سامانه ای را طراحی کنه که بیست درصد از مانده دارایی های مردم را هر ساله بعنوان مالیات بگیره و با اون کشور داری کنه .
کسی که مانده دارایی بیشتری داره بیشتر میده . اونیکه نداره نمیده . اینجوری هم نقدینگی جمع میشه و هم بساط احتکار پول جمع میشه .
سرمایه دار مجبور میشه پولش را به جریان بیندازه و کار و تولید رونق میگیره .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار