کد خبر: 843947
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۱
6 راهكار براي رسيدن به اهداف در سال 96
داشتن هدف خيلي خوب است. زندگي با هدف خيلي خوب است. گذر عمر بر اساس هدف هم خيلي خوب است.
نویسنده: مجيد فراهاني
 
داشتن هدف خيلي خوب است. زندگي با هدف خيلي خوب است. گذر عمر بر اساس هدف هم خيلي خوب است. اينكه سال جديد را با هدف‌هاي مشخص آغاز كنيم خيلي خيلي خوب است. اصلاً عالي است. اما اينكه هدف فقط در حد حرف باشد و سر سفره هفت‌سين جا بماند باور كنيد خيلي بد است. اما واقعيت اين است كه اكثر ما از آن دسته افرادي هستيم كه هر سال نو را با ليست بلند‌بالايي از اهداف آغاز مي‌كنيم و اين ليست مثل سال قبل است و يكي از افرادي هستيم كه به خردادماه نرسيده تمامي اهداف و آرزوهاي شب عيد خود را فراموش كرده و قيد اهدافمان را مي‌زنيم.
 
سال خود را هدفگذاري كنيم
فكر كنم يكي از دلايلي كه خيلي‌ها هر روزشان مثل هم است و هر سال هيچ اتفاق مثبتي در زندگي ندارند و فقط گذران عمر مي‌كنند همين باشد كه هدف‌هاي خود را فراموش مي‌كنند. امسال بياييد با هم تصميم بگيريم كه چيزي را فراموش نكنيم و عالم جو‌گيري حرفي نزنيم و قولي ندهيم كه آخر سال پاي شرمندگي‌اش بمانيم و خداي نكرده براي خودمان حق‌الناس هم ايجاد كنيم.
حالا كه قرار است امسال به آنچه كه به عنوان هدف تعيين مي‌كنيم پايبند باشيم پس لازم است يك چيزهايي را به خاطر داشته باشيم. هر انساني براي زندگي خود اهدافي دارد. هدف داشتن، مانند اعتماد به نفس داشتن، غذا خوردن، نفس كشيدن، ارزشمندي و... دليل ادامه زندگي است. اگر انسان از اهداف زندگي خود آگاه باشد، مي‌تواند بهتر و درست‌تر تصميم‌گيري كرده و در جهت درستي تلاش كند. هرچند، در كل عدم آگاهي ما از اهداف تغييري در ارزش واقعي آنها ايجاد نخواهد كرد. درست مانند واقعيت‌هاي جهان هستي؛ آگاهي يا عدم آگاهي شما، باعث هيچ گونه تغييري در آنها نخواهد شد.
هدفگذاري مهم‌ترين عامل خلق آينده است و تلاش بي‌هدف تيري در تاريكي است. دانستن اينكه هدف ما چيست منجر مي‌شود به اينكه ما در هر جايي از مسير كه به دلايلي خسته شديم با يادآوري هدف‌هايمان نيروي از دست داده خودمان را دوباره به دست بياوريم كه اين كار به ما اعتماد به نفسي فوق‌العاده مي‌بخشد.
 
6 راهكار براي سال ۹۶
اما براي اينكه هم با خودمان رو‌راست باشيم و هم به آنچه كه هدفگذاري مي‌كنيم پايبند باشيم چند پيشنهاد مي‌دهم. براي اينكه بتوانيم سال موفقي داشته باشيم، امسال متفاوت باشيم، امسال هدف‌هايمان در ظرف سركه هفت‌سين نابود نشود و اينكه آخر سال 96 به خود بباليم كه به هدف‌هاي تعيين شده رسيديم، نكته‌هاي زير را واقعاً باور و به آن عمل كنيم.
1- دقيقاً مشخص كنيم چه مي‌خواهيم
به طور مشخص صحبت كنيم. به عبارتي بايد با خودمان صادق باشيم كه به دنبال چه چيزي هستيم و تحت تأثير ديگران هدفگذاري نكنيم. مثلاً اگر مي‌خواهيد ساعات مطالعه خود را افزايش دهيد، دقيقاً بنويسيد كه چند ساعت مي‌خواهيد افزايش دهيد. نوشتن اينكه «ساعت مطالعه بيشتري مي‌خواهم» كافي نيست.
2- اهدافمان را بنويسيم
هدف اگر مكتوب نباشد شبيه دود سيگار است. به هوا مي‌رود و ناپديد مي‌شود. اما وقتي هدف‌ها را مي‌نويسيم، مي‌توانيم آن را ببينيم، لمس كنيم، بخوانيم و در صورت لزوم آن را احساس كنيم. بايد اهدافمان هر روز جلوي ما رژه بروند و از شعاع ديد ما خارج نشوند.
3- زماني را براي رسيدن به هدفمان مشخص كنيم
زماني معين و معقول را در نظر بگيريم. زماني را كه مي‌خواهيم به هدفمان برسيم مشخص كنيم. اگر هدف خيلي بزرگ است، ضمن اينكه تاريخ رسيدن به هدف را مشخص مي‌كنيم، اين فاصله زماني را به زمان‌هاي كوتاه‌تري مرحله‌بندي كنيم. فراموش نكنيم كه زمانبندي يكي از اصول رسيدن به هدف‌هاست. اما اگر نتوانستيم به موقع به هدف خود برسيم چه مي‌كنيم؟ خيلي ساده است. زمان ديگري براي آن در نظر مي‌گيريم. توجه داشته باشيم كه زمان ما حدسي است. گاه قبل از زمان تعيين شده به هدف خود مي‌رسيم، گاه در زمان تعيين شده و در مواقعي ديرتر از زمان مشخص شده به هدف خود مي‌رسيم. مهم اين است كه به زمان پايبند باشيم و به بهانه‌هاي واهي آن را عقب نيندازيم.
4- فهرستي از تمام كارهايي كه فكر مي‌كنيم مي‌توانيم براي رسيدن به هدفمان انجام دهيم تهيه كنيم
هنري فورد مي‌گويد: «مي‌توانيد به بزرگ‌ترين هدف‌ها دست يابيد مشروط بر آنكه اين هدف بزرگ را به اجزاي كوچك‌تري تقسيم كنيد. از موانع و مشكلاتي كه بايد بر آنها غلبه كنيد تا به هدف خود برسيد فهرستي تهيه نماييد».
از دانش و مهارت‌هايي كه براي رسيدن به هدفمان به آنها احتياج داريم بايد فهرستي تهيه كنيم. از اسامي كساني كه براي رسيدن به خواسته‌هايمان به همكاري آنها احتياج داريم فهرستي تهيه كنيم. از همه كارهايي كه فكر مي‌كنيم مي‌توانيم انجام دهيم فهرستي تهيه نماييم. آنقدر صبر كنيم تا اين فهرست كامل شود.
5- فهرست خود را اولويت‌بندي كنيم
وقتي فهرست خود را اولويت‌بندي مي‌كنيم، متوجه مي‌شويم كه چه كاري را بايد انجام دهيم؛ و بعد از آن چه كاري را بايد بكنيم. از اينكه بگذريم، وقتي كارهايمان را اولويت‌بندي مي‌كنيم، متوجه مي‌شويم كدام كار مهم‌تر و كدام كار از اهميت كم‌تري برخوردار است. البته فراموش نكنيم كه نبايد تعداد زيادي هدف تعيين كنيم، نهايت دو هدف بزرگ براي سال جديد تعيين كنيم. شانس موفقيت ما وقتي روي يك موضوع تمركز مي‌كنيم خيلي بيشتر است. هدف‌هاي خيلي خيلي بزرگ هم انتخاب نكنيم زيرا سنگ بزرگ علامت نزدن است!
6- بلافاصله برنامه خود را اجرا كنيم
قدم اول را برداريم و بعد به سراغ قدم‌هاي دوم و سوم برويم. به حركت خود ادامه دهيم. به سرعت حركت كنيم. تأخير‌ها جايز نيست. توجه داشته باشيم كه مسامحه تنها دزد زمان نيست، دزد زندگي هم هست.
تفاوت ميان پيروزي و شكست در زندگي اين است كه برندگان قدم اول را بر‌مي‌دارند. آنها عملگرا هستند. همه روزه كاري بكنيم كه به هدف اصلي خود نزديك‌تر شويم. هيچ كس بهتر و باهوش‌تر از ما نيست. بايد براي رسيدن به هدف‌هايمان عمل، عمل و عمل كنيم آن وقت است كه پايان سال 96 برايمان لذت‌بخش مي‌شود و حسرت روزهاي از دست رفته را نمي‌خوريم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر