کد خبر: 843946
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۱
برنامه‌هايتان را براي سال جديد، واقعي ببينيد
سالي كه گذشت چطور گذشت؟ خوب گذشت يا بد؟ براي عده‌اي سالي كه گذشت، سالي خوب و پر از اتفاقات شيرين و دلچسب بود.
نویسنده: مريم ترابي

سالي كه گذشت چطور گذشت؟ خوب گذشت يا بد؟ براي عده‌اي سالي كه گذشت، سالي خوب و پر از اتفاقات شيرين و دلچسب بود. سالي كه با ازدواج، تولد نوزاد و موفقيت‌هاي جديد، كار جديد و پست و مقام بالاتر همراه بود. براي عده‌اي هم سالي پر از اتفاقات ناگوار مثل از دست دادن عزيزي و شكست و عدم موفقيت و خلاصه سالي كه براي تمام شدن آن لحظه شماري مي‌كردند. همه در زمان تحويل سال نو وقتي به سالي كه گذشت فكر و آن را در ذهن خود مرور مي‌كنيم اگر واقع‌بين باشيم بايد نقاط ضعف و قوت خود را در پيروزي يا شكست‌هاي يك سال گذشته بهتر از ديگران بدانيم. البته مي‌گويم واقع‌بين، اما خيلي از ما ايراني‌ها هيچ وقت نسبت به خود واقع‌بين نبوده و عينك واقع‌بيني را فقط براي قضاوت ديگران بر چشمانمان مي‌گذاريم. اگر در كارهايمان موفق و پيروز باشيم فقط خود را دليل آن مي‌دانيم و اصلاً براي لحظه‌اي به تمام عوامل و افرادي كه شايد در اين موفقيت سهم ناچيزي داشته باشند فكر نمي‌كنيم. اما اگر شكست خورده باشيم تمام مردم دنيا مقصران اصلي اين شكست هستند و ما خود مبرا از هرگونه اشتباهيم. در حالي كه شايد فقط درصد كمي از عوامل بيروني غير از خود ما مسببين اين عدم موفقيت و شكست باشند. بياييم در سال جديد آدم ديگري باشيم.
 
سال جديد، آدم جديد
آيا شما هم تمام كارهايي كه قرار بود در سال گذشته انجام دهيد ولي نتوانستيد يا انجام داديد ولي با شكست مواجه شديد را در يك ورق مانند كارنامه سال گذشته براي خود مي‌نويسيد؟ اگر اينطور است كار خوبي مي‌كنيد. بهتر است يك كارنامه هم از رفتارهاي ميان‌فردي و روابط اجتماعي خود تهيه كنيد و به خود نمره بدهيد. همه دوست دارند در سال جديد آدم بهتري نسبت به سال گذشته باشند براي همين خود را مورد ارزيابي قرار مي‌دهند. اين ارزيابي اگر با عينك واقع‌بيني ديده شود قطعاً نتايج بهتري به دنبال خواهد داشت.
 
همه ما مي‌خواهيم آزاد زندگي كنيم، شاد باشيم، عشق بورزيم و مسائل و مشكلاتمان را به‌راحتي برطرف كنيم. شايد اين يكي از كم‌ترين و در عين حال ضروري‌ترين دعا‌ها و خواسته‌هايمان در سال جديد باشد و البته دستيابي به آن چندان دشوار نيست. تنها كافي است ساده‌ترين مسائل را به خاطر بياوريم. كينه‌ورزي و خشم نسبت به ديگران را از خود دور كنيم. بدون شك داشتن افكار مثبت تأثير بسياري در تغيير احساس ما و نگرشمان نسبت به زندگي دارد. مي‌توان گفت بهترين راه براي داشتن احساس خوب و رضايتمندي، مثبت‌انديشي است. تمرين كنيم از ته دل بخنديم. با كمك به نيازمندان و ايجاد لحظات شاد براي خود و ديگران شادي بياوريم. به شادي و خنده فكر كنيم و از خداي خود براي داشتن سلامتي و زندگي سالم شكرگزار باشيم. اين تشكر از خدا به هر روشي احساس خوشايندي در ما ايجاد مي‌كند.
 
سنگ بزرگ علامت نزدن است
اگر مي‌خواهيد تغييرات اساسي در سال جديد در خود ايجاد كنيد و برنامه‌هاي بلند مدت و آنچناني براي خود ترتيب بدهيد و در واقع آدمي كه در بيست و چند سال يا سي ساله گذشته بوديد ولي ديگر نمي‌خواهيد باشيد، بدانيد كه اين سنگ بزرگ نشانه خوبي نيست و بهتر است خيلي آهسته و با برنامه‌ريزي دقيق سال جديد را شروع كنيد و از رؤياپردازي دوري كنيد. اگر دوست داريد در سال جديد به همه‌ آرزوهاي خود برسيد بهترين راه واقع‌بيني است. فردي موفق است كه به توانايي‌ها و ضعف‌هاي خود واقف باشد و بر اساس آن اهدافي را براي خود مشخص كند. پس به جاي خيال‌پردازي و باخبر كردن همه‌ از ليست‌ كارهايي كه قرار است در سال جديد انجام دهيد هدف‌هاي مهم و اساسي خود را مشخص و راه‌هاي رسيدن به آن را هموار كنيد.
تا همين ديروز تا ريال آخر جيبتان را خرج مي‌كرديد و آينده اقتصادي‌تان را با چاشني يك لبخند به باد مي‌داديد؟ حالا مي‌خواهيد در سال جديد، به جز هزينه‌هاي ضروري براي هيچ چيز پول خرج نكنيد و براي آرامش آينده، امروزتان را سخت، خيلي سخت بگذرانيد؟ نمي‌خواهم بگويم كدام راه درست است. شرايط شما بيشتر از هر چيز مي‌تواند در مورد درست يا نادرست بودن اين رفتارها قضاوت كند، اما به شما توصيه مي‌كنم كه وقتي در مورد تغيير كردن تصميم مي‌گيريد، صفر و صدي تصميم نگيريد. هميشه رعايت حد اعتدال، آسان‌تر، خوشايندتر و شدني‌تر از انجام تصميم‌هايي است كه يا روي نقطه صفر قرار دارند يا در نهايت و روي نقطه صد.
تصميم گرفته‌ايد در سال جديد جبران اشتباهات سال گذشته را بكنيد؟ اين خيلي عالي است. مثلاً قرار است رابطه‌ خراب شده بين خود و همسرتان را ترميم كنيد. ترميم و درست كردن رابطه‌اي كه رو به تمام شدن و جدايي است چقدر براي شما هزينه دارد؟ در واقع مي‌خواهيم بگوييم كه براي جبران كردن اشتباهات خود واقع‌بين باشيد و آيا هزينه‌هايي را كه براي اين جبران و شاد كردن زندگي خود مي‌خواهيد بپردازيد شما را در ادامه راه دچار مشكل نمي‌كند؟ براي برگرداندن شرايط بد فعلي زندگي به شرايط خوب، شما بايد چه باج‌هايي بدهيد؟ چه چيزهايي را از دست بدهيد كه بعضي چيزها را به دست بياوريد؟ بله بايد مثبت‌انديش بود. بايد افكار و انرژي مثبت داشته باشيد ولي اين با خيالبافي و اميدهاي واهي فرق دارد. شرايط را به سمتي نبريد كه زندگي در آينده برايتان سخت و دشوار باشد. يادتان نرود كه هميشه زمين خوردن و دوباره بلند شدن باعث رشد شما نمي‌شود؛ گاهي واقعاً جبران آسيب‌ديدگي ناشي از زمين خوردگي، آسان و حتي ممكن نيست. بنابراين سال جديد را با تصميمات درست و با توجه به توانايي‌ها و اقتضائات زندگي خود برنامه‌ريزي كنيد. خيال‌پردازي نكنيد و با هيجان ديگران را از تصميمات و برنامه‌هاي خود باخبر نكنيد. قدم‌هاي خود را در سال جديد خيلي محكم و قوي و درعين حال با متانت و هوشياري برداريد. برايتان در سال جديد آرزوي موفقيت مي‌كنم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر