کد خبر: 843761
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۷
تزريق گاز به ميادين نفتي يكي از اصولي‌ترين روش‌هاي ازدياد برداشت و حداكثر توليد نفت است
تزريق گاز به ميادين نفتي يكي از اصولي‌ترين روش‌هاي ازدياد برداشت و حداكثر توليد نفت است. گرچه اين مهم بستگي به وجود گاز طبيعي دارد ولي در تعدادي از كشورهاي نفتي جهان با توجه به نوع مخازن نفتي از روش‌هاي متفاوتي استفاده مي‌شود. به عنوان نمونه عربستان سعودي به دليل دارا نبودن ذخاير گازي از آب بهره برده و روزانه 9 ميليون بشكه آب به مخازن خود تزريق مي‌كند تا روند توليدش دچار وقفه نشده و توليدش افزايش يابد.
اما يكي از مهم‌ترين راهكارها براي نگهداشت و افزايش توليدتزريق گاز همراه نفت به مخازن است كه در ايران تنها در ميدان نفتي دارخوين استفاده مي‌شود و كمتر مورد توجه قرار گرفته است. به طور كلي در صنعت نفت ايران نگاهي ويژه‌اي روي گازهاي همراه وجود ندارد و سعي مي‌شود اين گازها سوزانده شود تا آنكه براي افزايش توليد نفت به كار گرفته شود.
اين در حالي است كه تزريق گاز به مخازن نفتي از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. براي آنكه بدانيم كشورهاي ديگر تا چه اندازه روي اين موضوع متمركز هستند بهتر است به موارد زير توجه كنيم:

امارات متحده عربي

كشور امارات متحده عربي پس از افزايش حجم توليد نفت خود و رساندن آن به 9/2 ميليون بشكه در روز، جهت بالا بردن طول عمر مخازن خود تصميم به استفاده از روش‌هاي ازدياد برداشت نفت گرفت. وظيفه پياده‌سازي اين روش‌ها بر روي منابع موجود بر‌عهده شركت ملي نفت ابوظبي (ADNOC) است. استفاده از اين روش‌ها، ضمن افزايش ضريب بازيافت، موجب دو برابر شدن ذخاير اثبات شده در دهه گذشته در ابوظبي شده است.

 عمده روش‌هاي افزايش ضريب بازيافت نفت مورد استفاده در ميادين نفتي امارات عبارت‌اند از:
1 - تزريق آب
2 - تزريق گاز طبيعي
الجزاير
عمده روش‌هاي افزايش ضريب بازيافت نفت مورد استفاده در ميادين نفتي الجزاير عبارت‌اند از:
1- تزريق آب
2 - تزريق گاز طبيعي
بيشترين سهم در روش‌هاي ازدياد برداشت در ميادين نفت و گاز الجزاير مربوط به تزريق گاز است. ميزان تزريق گاز در ميادين نفت و گاز الجزاير به‌طور قابل توجهي بيشتر از كشورهاي منطقه بوده و باعث شده است كه بعد از امريكا در رتبه دوم جهان قرار گيرد.
قسمت اعظم تزريق گاز براي حفظ فشار ميدان «حاسي الرمل» و جلوگيري از تبديل ميعانات به گاز است. به‌عنوان مثال در زمان اوج توليد گاز اين ميدان (252 ميليون مترمكعب گاز روزانه)، حدود 70 درصد از گاز توليدي (164 ميليون مترمكعب روزانه) دوباره در ميدان تزريق شد.

 در سال 2014 ميلادي، 43 درصد از گاز توليدي در اين كشور براي ازدياد برداشت ميادين نفت و گاز استفاده شد. اين مقدار با ميزان گاز مصرفي داخل كشور الجزاير برابري مي‌كند.
جمهوري آذربايجان
عمده روش‌هاي افزايش ضريب بازيافت نفت در ميادين نفتي آذربايجان عبارت‌اند از:
1- تزريق آب
2 - تزريق گاز طبيعي
متداول‌ترين روش افزايش ضريب بازيافت نفت در آذربايجان، تزريق گاز به ميادين نفتي است. مقادير قابل توجهي از گازهاي همراه ميادين ACG و Guneshli براي تزريق استفاده مي‌شود.
علاوه‌بر اين، كشور آذربايجان در فصل‌هايي كه ميزان تقاضاي گاز در منطقه كم است، اقدام به خريد گاز روسيه يا ايران مي‌كند. سپس اين حجم گاز را براي تزريق به ميادين نفتي خود به‌منظور افزايش ضريب بازيافت استفاده مي‌كند. همچنين بخشي از آن را در دو مخزن زيرزميني گاز، ذخيره كرده تا تعادل مصرف حفظ شود. هنگامي كه تقاضاي گاز در شمال ايران در زمستان افزايش مي‌يابد، آذربايجان مي‌تواند اين نياز را پوشش دهد.
 
 ميزان تزريق گاز به ميادين نفتي آذربايجان از سال 2000 تا به حال در نمودار زير نشان داده شده است. همان‌طور كه مشخص است، ميزان تزريق گاز از سال 2006 افزايش چشمگيري داشته است. اين افزايش به علت توسعه ميدان عظيم گازي شاه دنيز است.
عمان
در سال 2000 ميلادي، توليد ساليانه نفت عمان به بالاترين مقدار خود (972 هزار بشكه در روز) رسيد؛ اما بعد از آن روند توليد كاهش پيدا كرد تا اينكه در سال 2007 به 715 هزار بشكه در روز رسيد. از سال 2007 كشور عمان براي افزايش ميزان توليد نفت خود به استفاده از روش‌هاي افزايش ضريب بازيافت نفت روي آورد. عمان توانست با استفاده از اين روش‌ها، توليد نفت خود را به همان مقدار سال 2000 ميلادي برساند و در سال 2015 به توليد يك ميليون بشكه نفت در روز دست يابد. دولت عمان قصد دارد با كمك روش‌هاي افزايش بازيافت نفت، اين روند افزايش توليد را تا پنج سال آينده حفظ كند.

عمده روش‌هاي افزايش ضريب بازيافت نفت مورد استفاده در ميادين نفتي عمان عبارتند از:
1 - تزريق پليمر
2 - تزريق گاز امتزاجي
3 - تزريق بخار
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار