کد خبر: 843655
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
برجام كارايي خود را از دست دهد برنامه هسته‌اي را به سرعت از سر مي‌گيريم...
وزير امور خارجه ايران به دولت امريكا توصيه كرد كه توافق هسته‌اي با ايران را درست و كامل اجرا كند و هشدار داد كه اگر برجام كارايي خود را از دست بدهد ايران برنامه هسته‌اي خود را به سرعت از سر خواهد گرفت.
محمد جواد ظريف در گفت و گو با شبكه تلويزيوني الميادين گفت كه دولت جديد امريكا نيز دير يا زود يقين خواهد كردكه بهترين راه اين است كه توافق هسته‌اي با ايران را اجرا كند؛  توافقي كه به گفته اونه يك توافق ميان ايران و امريكا بلكه يك توافق چند جانبه است و ايران و ديگران نيز همگي معتقدند بهترين ضمانت براي تضمين امنيت و صلح و ثبات منطقه‌اي است. وزير خارجه دولت يازدهم مي‌گويد كه ايران درباره سرنوشت توافق هسته‌اي «آماده همه گزينه‌ها» است ولي او توصيه كرده كه «گزينه بهتر» آن است كه امريكايي‌ها توافق هسته‌اي را به صورت درست اجرا كنند. ظريف در عين حال هشدار داد اگر توافق كارايي خود را از دست بدهد، ايران نيز اين امكان را دارد كه برنامه خود را به سرعت به راه بيندازد. ظريف اظهارات تند مقام‌هاي امريكايي عليه ايران را «بي اثر» دانست و گفت: دولت اوباما نيز تحريم‌هاي اقتصادي بسياري را عليه ايران وضع كرد اما نتيجه سياسي آن معكوس بود و همين مسئله باعث شد تا آنها پاي ميز مذاكره با ايران بيايند.
  
تبادل توئيت با نتانياهو
ظريف در بخش ديگري از گفت و گو به تهديدها و اقدامات رژيم صهيونيستي عليه ايران پرداخت و گفت كه باور ندارد گزينه نظامي رژيم صهيونيستي عليه ايران مطرح باشد. او معتقد است كه اسرائيل تهديدات عليه ايران را پوششي براي جنايات خود قرار داده است: «اسرائيل سا‌ل‌هاست اين تهديدات واهي عليه ايران را پوششي قرار داده است تا در وراي آن به جنايات خود ادامه دهد و ايران را يك تهديد امنيتي معرفي كند اما روند توافق هسته‌اي تمامي آن تلاش‌ها را به شكست كشاند و اكنون نتانياهو تمام تلاش خود را به كار گرفته و از جمله دستاويز تاريخ شده و ايراني را كه بارها يهوديان را نجات داده متهم مي‌كند تلاش دارد آنها را نابود كند. » ظريف اين موضع را كه توئيت هايي بين او و نتانياهو در شبكه‌هاي اجتماعي رد و بدل شده رد كرد و گفت: ما اساسا اسرائيل را به رسميت نمي‌شناسيم. ايران همواره اتباع پيروان موساي نبي (ع) را محترم شمرده است و هر مسلماني بايد همه انبيا را تكريم كند و در ايران گروه بزرگي از يهوديان هستند و حتي نماينده‌اي هم در پارلمان دارند و چنين سخناني واهي است.
 
وزير امور خارجه، رژيم صهيونيستي را «بزرگترين تهديد هسته‌اي» عليه منطقه و جهان توصيف كرد و افزود: « ما هيچ گاه انتظار نداشته ايم اسرائيل روزي سياست صلح آميز و مسالمت جويانه‌اي در پيش گيرد. ما به سياست‌هاي اسرائيل سال هاست كه عادت كرده‌ايم. » وزير امور خارجه از اينكه برخي كشورهاي اسلامي با كشورهاي ديگر هم‌صف مي‌شوند تا نسبت به كشورهاي اسلامي ديگر دشمني كنند، ابراز تاسف كرد و گفت: «من به عربستان نصيحت مي‌كنم به جاي نزديك شدن به ديگران براي آسيب زدن به ايران، با ما همكاري كند. كشورهايي كه اقدامات اشتباه انجام مي‌دهند خود را بايد سرزنش كنند نه ايران را. اين اشتباه ما نيست كه كشورهاي ديگري تصميم مي‌گيرند بدون علت به يمن تجاوز كنند و از داعش و جبهه النصره در سوريه و عراق حمايت كنند.» وي در عين حال تأكيد كرد كه ايران مي‌تواند روابط خوبي را با عربستان سعودي داشته باشد.
   
مخالف همكاري روسيه- امريكا نيستيم
وزير امور خارجه ايران بر ضرورت «تلاش هماهنگ جهاني» براي جنگ با داعش تأكيد كرد و گفت: بايد منابع مالي آنها را از ريشه خشك كنيم. او گفت: « اگر امريكا در مسير رويارويي با داعش جدي است بايد مانع از رسيدن سلاح به آنها شود. »ظريف همچنين به وجود «برخي» اختلاف‌ها بين ايران و روسيه در موضوع سوريه اشاره كرد اما گفت كه تهران و دمشق و مسكو در خصوص «موضوعات مهم» با هم اختلافي ندارند. وزير امور خارجه ايران تأكيد كرد كه ايران با هرگونه همكاري بين روسيه و امريكا در صورتي كه به «اقدامات خصمانه» در سوريه پايان دهد، مخالفتي ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار