کد خبر: 843435
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۳:۳۶
يك كارشناس مسائل اقتصادي در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين»
بغزيان گفت: همواره با افزايش دستمزد، قيمت‌ها نيز افزايش پيدا مي‌كند و در حقيقت قدرت خريد دهك‌هاي پايين جامعه نسبت به سال قبل كاهش پيدا مي‌كند.
جوان‌آنلاين: سرانجام پس از دوماه چالش بين كارفرمايان، كارگران و وزارت رفاه و امور اجتماعي حداقل دستمزد با افزایش 14.5 درصدی به رقم 930 تومانی رسید. كارشناسان معتقدند با توجه به ركود حاكم بر اقتصاد كشور و افزايش قيمت‌ها در آستانه سال جديد افزايش 5/14 درصد دستمزد تاثيري بر زندگي مردم و به ويژه قشر كارگر ندارد. هر ساله به كارگران وعده داده مي‌شود كه دستمزدها افزايش پيدا كند اما همواره ثابت بودن نرخ تورم بهانه‌اي است براي مسئولان تا دستمزد كارگران افزايش تاثيرگذاري پيدا نكند. در هيمن راستا با آلبرت بغزيان به گفت‌وگو پرداختيم. 
 
آلبرت بغزيان، كارشناس مسائل اقتصادي در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين» با اشاره به افزايش دستمزد كارگران گفت: همواره با افزايش دستمزد، قيمت‌ها نيز افزايش پيدا مي‌كند و در حقيقت قدرت خريد دهك‌هاي پايين جامعه نسبت به سال قبل كاهش پيدا مي‌كند. در ايران متاسفانه به رغم ‌اينكه دستمزدها افزايش پيدا مي‌كند اما بهانه‌اي به دست توليد كننده‌ها خصوصا در بخش مواد غذايي داده مي‌شود تا قيمت‌ها را افزايش مي‌دهند و آن افزايش دستمزد خود به خود خرج افزايش قيمت مواد غذايي مي‌شود و در واقع تاثيري بر زندگي مردم ندارد.
 
بغزيان افزود: در واقع با افزايش دستمزد، كالاهاي اساسي نيز گران‌تر مي‌شود بنابراين هيچ اتفاقي از نظر افزايش قدرت خريد براي دهك‌هاي متوسط و پايين جامعه رخ نمي‌دهد. به عبارت ديگر بهتر است اصلا افزايش دستمزد نداشته باشيم تا اين بهانه افزايش قيمت هم دست فروشندگان و توليدكنندگان فرصت طلب داده نشود. با اين وجود كماكان هر ساله اين حلقه باطل افزايش دستمزدها و در مقابل افزايش قيمت‌ها اتفاق مي‌افتد، و اين در حالي است كه دستمزدها با نسبت كمتري در مقابل افزايش قيمت‌ها بالا مي‌رود بنابراين تنها راه اين است كه دولت بر قيمت‌ها نظارت داشته باشد تا اين فرصت‌طلبي‌ها و رانت‌جويي رخ ندهد.
 
وي ادامه داد: بهترين راهكار براي جلوگيري افزايش قيمت‌ها اين است كه بحث نظارت بر قيمت‌ها و ندادن مجوزهاي افزايش قيمت بدون داشتن يك توجيه اقتصادي وجود داشته باشد. بنابراين دولت بايد نظارت داشته باشد و مردم هم نسبت به اين موضوع بي‌تفاوتي نباشند و اگر افزايش قيمتي رخ مي‌دهد با خريد نكردن اين اعتراض را نشان دهند. اما به خاطر توزيع ناعادلانه درآمد در كشور معمولا اين اعتراض‌ها رخ نمي‌دهد و مردم خريد خود را انجام مي‌دهند. در واقع قشري كه از نظر درآمد مشكلي ندارد خريد خود را انجام مي‌دهد و فروشنده و توايدكننده هم نگراني از جهت عدم خريد افراد كم‌درآمد ندارد. در حال حاضر هم مصرف شير و لبنيات در بين اقشار فقير به طور محسوسي كم شده است.
 
اين كارشناس مسائل اقتصادي در پايان تاكيد كرد: اميدواريم تورم يك رقمي برقرار شده، سال آينده كمتر شود و به منفي برسد اما از سوي ديگر نظارت مهمترين موضوعي است كه دولت بايد داشته باشد.        

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار