کد خبر: 842508
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
عمليات آزادسازي موصل در مراحل پاياني خود قرار دارد و نيروهاي مردمي عراق آماده مي‌‌شوند براي تعقيب تروريست‌هاي داعش وارد خاك سوريه شوند...
عمليات آزادسازي موصل در مراحل پاياني خود قرار دارد و نيروهاي مردمي عراق آماده مي‌‌شوند براي تعقيب تروريست‌هاي داعش وارد خاك سوريه شوند؛ تحولي كه مي‌تواند صحنه جنگ با تروريسم را در اين كشورها وارد مرحله جديدي كند كه در جريان هماهنگي بغداد و دمشق براي مبارزه با تروريسم به صورت قابل‌توجهي افزايش يافته است.

به گزارش «جوان»، همزمان با نزديك شدن به مرحله پاياني عمليات موصل مقامات عراقي با قاطعيت بيشتري از تعقيب اين گروه تروريستي در خاك سوريه حرف زدند. حيدر العبادي نخست‌وزير عراق اعلام كرد: «براي هدف قرار دادن تروريست‌ها در كشورهاي همجوار ترديد نخواهيم كرد و دولت سوريه اين اجازه را به ما داده است كه تروريست‌ها را در هر نقطه از اين كشور مورد هدف قرار دهيم.» اين اظهارات چند روز پس از آن صورت مي‌گيرد كه نيروهاي هوايي عراق بنابر دستور العبادي مواضع داعش را در رقه هدف قرار دادند. منابع دولتي در سوريه نيز تأكيد كردند اين حملات با هماهنگي دمشق صورت گرفته است. ناظران هماهنگي دو كشور را در چارچوب تلاش‌هاي مسكو و تهران مي‌دانند به ويژه آنكه چند روز قبل نماينده ويژه ولاديمير پوتين در امور خاورميانه خواستار هماهنگي ارتش‌هاي عراق و سوريه براي مبارزه با تروريسم شده بود. وي با اشاره به «ضرورت تشكيل ائتلاف وسيع بين‌المللي براي مبارزه با تروريسم» تأكيد كرد: «ضرورتاً بايد ارتش‌هاي عراق و سوريه در اين مسئله هماهنگ باشند.»
در همين حال بعضي ناظران معتقدند حملات هوايي عراق به سوريه زمينه‌سازي براي ورود زميني نيروهاي عراقي جهت تعقيب تروريست‌هاي داعش در رقه سوريه است. نيروهاي مردمي عراقي پيش از اين آمادگي خود را براي انجام اين عمليات اعلام كرده‌اند. احمد الاسدي، سخنگوي نيروهاي مردمي عراق حدود سه ماه قبل اعلام كرد: «سوريه و عراق دو حوزه درهم‌تنيده هستند و اين امر اقتضا مي‌كند تا در صورت به مخاطره‌افتادن امنيت ملي عراق در سوريه، نيروهاي مردمي به آنجا بروند.»

وي در آن زمان تحقق اين مسئله را منوط به هماهنگي ميان دو دولت عراق و سوريه دانست. حالا با مواضع العبادي زمينه براي ورود حشد‌الشعبي به سوريه فراهم شده است؛ تحولي كه ناظران آن را نقطه عطفي در صحنه جنگ سوريه مي‌دانند كه مي‌تواند بيش از هر چيزي عمليات رقه را تحت‌الشعاع قرار دهد. رقه خلافت خود خوانده داعش محسوب مي‌شود و هم اكنون نيروهاي كرد با حمايت امريكا از شمال و ارتش سوريه با حمايت متحدان خود از جنوب در حال پيشروي به سمت اين شهر هستند.
حملات نيروهاي هوايي عراق عليه مواضع داعش در سوريه در حالي است كه نيروهاي زميني اين كشور در حال بازپس‌گيري آخرين مناطق شهر موصل از دست داعش هستند. الجزيره گزارش داد نيروهاي عراقي كه كنترل كامل ساختمان‌هاي دولتي در غرب موصل را در دست گرفته‌اند در ادامه عمليات خود به محله المنصور حمله كردند. محله المنصور جزو قديمي‌ترين محله‌هاي موصل و در جنوب غرب اين شهر واقع است كه مي‌توان از آن به عنوان پايگاهي براي پيشروي به مركز شهر باستاني موصل استفاده كرد. بر اساس اين گزارش، تسلط نيروهاي عراقي بر ساختمان‌هاي دولتي مسير را به روي نيروهاي عراقي در شهر موصل قديم باز مي‌كند كه مرحله‌ پيچيده‌تر عمليات پنج ماه گذشته در موصل است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار