کد خبر: 842061
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
نيروهاي امريكا در منبج افزايش پيدا مي‌كند
دو هفته پس از شروع عمليات آزادسازي غرب موصل، نيروهاي عراقي توانستند با پيشروي در مواضع تكفيري‌ها، كنترل پل آزادي اين شهر را به دست بگيرند.
دو هفته پس از شروع عمليات آزادسازي غرب موصل، نيروهاي عراقي توانستند با پيشروي در مواضع تكفيري‌ها، كنترل پل آزادي اين شهر را به دست بگيرند. اين پل بخش‌هاي شرقي و غربي موصل را به هم وصل و راه پيشروي عراقي‌ها را تسهيل مي‌كند. نيروهاي عراقي همچنين با وارد كردن تلفات به داعشي‌ها به دهها متري ساختمان‌هاي دولتي موصل رسيده‌اند.

نيروهاي عراقي كه آخرين مرحله عمليات آزادي غرب موصل از دست داعش را كليد زده‌اند، در دومين روز عمليات با پيشروي گسترده در اين شهر توانستند كنترل پل الحريه (آزادي) را به دست بگيرند. به گزارش خبرگزاري رويترز، يك مسئول در بخش اطلاع‌رساني نظامي عراق روز دوشنبه اعلام كرد: «نيروهاي عراقي بر اين پل مسلط شدند و اين پل به مركز شهر منتهي مي‌شود كه از جنوب تحت كنترل داعش است». تمام پنج پل موصل كه روي رودخانه دجله قرار دارند، تخريب شده است اما تسلط بر آنها و بازسازي اين پل‌ها، انجام عمليات‌ها عليه داعش را تسهيل مي‌كند. از زمان آغاز عمليات آزادي موصل از داعش دو پل از پنج پل موصل از تصرف اين گروه خارج شده است. اين تحول يك روز پس از آن صورت گرفته است كه نيروهاي دولتي عراق عمليات تازه‌اي را براي تصرف كامل غرب موصل آغاز كردند. يكي از فرماندهان بسيج مردمي عراق، روز يك‌شنبه اعلام كرد كه آزادي كامل غرب موصل احتمالاً پيش از موعد مقرر انجام شود.  شهر موصل به عنوان دومين شهر بزرگ عراق از ژوئن 2014 در اشغال داعش است. بخش شرقي آن در عملياتي كه از مهرماه گذشته آغاز شده است، آزاد شد. نيروهاي عراقي در اول اسفند نيز عمليات آزادسازي بخش غربي اين شهر را آغاز كرده‌اند و توانسته‌اند بسياري از مناطق آن را در اختيار بگيرند. با آزادي كامل موصل، آخرين پايگاه تروريست‌ها در عراق از بين خواهد رفت و نيروهاي عراقي قصد دارند پس از نابودي داعش در اين كشور به سمت سوريه بروند و اين گروه را در خاك سوريه نيز شكست دهند و اولين حملات به مواضع داعش در سوريه هفته گذشته انجام شد. مقامات عراقي بر اين باورند كه نابودي تروريسم بدون خشكاندن ريشه آن در سوريه امكان پذير نخواهد بود.
 
پيشروي در مركز موصل
علاوه بر آزادي پل الحريه، نيروهاي عراقي مناطق ديگري را نيز از دست تكفيري‌ها آزاد و تلفات سنگيني به عناصر داعش وارد كردند. به گزارش شبكه «السومريه»، عبدالامير يارالله فرمانده عمليات آزادسازي موصل روز دوشنبه گفت: «نيروهاي سازمان مبارزه با تروريسم محله الصمود در غرب موصل را كاملاً آزاد كردند و پرچم عراق را بر فراز ساختمان‌هاي آن به اهتزاز درآوردند». وي افزود: «نيروهاي عراقي روز يك‌شنبه به چهار محله در غرب حمله كردند كه دو تا از محله‌ها به نام‌هاي دندان و دواسه شامل ساختمان‌هاي دولتي است. دو محله ديگر نيز الصمود و تل الرمان بود». عبدالامير يارالله همچنين اعلام كرد كه ۱۴۸ داعشي در مرحله سوم عمليات آزادي موصل در حملات نيروهاي زميني ارتش، نيروي هوايي و ديگر نيروهاي عراقي و جنگنده‌هاي ائتلاف ضد داعش كشته شده‌اند. در همين حال و همزمان با محاصره ساختمان‌هاي دولتي موصل توسط ارتش عراق شبكه اسكاي نيوز از تشديد درگيري‌ها در نواحي غربي اين شهر طي روز دوشنبه خبر داد. اين شبكه همچنين با پخش تصاويري از موصل اعلام كرد، جنگنده‌هاي عراقي بخش‌هاي غربي موصل را شديداً بمباران كرده‌اند. از سوي ديگر، عبدالامير المحمداوي، فرمانده نظامي عراقي اعلام كرد كه نيروهاي واكنش سريع وابسته به وزارت كشور بسيار به مجتمع دولتي نزديك شده‌اند به طوري كه فاصله نيروها با اين مجتمع دولتي تنها به دهها متر مي‌رسد. اين مجتمع شامل ساختمان استانداري نينوا و ديگر ساختمان‌هاي دولتي است.

تروريست‌هاي داعش براي مقابله با پيشروي نيروهاي عراقي از غيرنظاميان به عنوان سپر انساني استفاده مي‌كنند و همچنين براي كند كردن پيشروي عراقي‌ها شروع به بمب گذاري در مسير راه‌ها مي‌كنند تا بتوانند با خريد زمان راه فرار خود را هموار كنند. داعشي‌ها سعي دارند به هر نحوي شده موصل را حفظ كنند و ابوبكر البغدادي، سركرده داعش بارها در پيام‌هايي از عناصراين گروه خواسته بود تا آخرين لحظه از موصل دفاع كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار