کد خبر: 841120
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
افزايش54 ميلياردي نگراني نظاميان را هم برانگيخت
كاخ سفيد در طرح بودجه خود اولويت را به مسائل دفاعي و امنيتي امريكا داده و هزينه‌هاي بودجه دولت در مسائل سياسي و اقتصادي را كاهش داده است.
كاخ سفيد در طرح بودجه خود اولويت را به مسائل دفاعي و امنيتي امريكا داده و هزينه‌هاي بودجه دولت در مسائل سياسي و اقتصادي را كاهش داده است. درخواست دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا از كنگره اين كشور براي افزايش 10درصدي بودجه نظامي يعني 54 ميليارد دلار براي سال 2018 ركوردي در تاريخ بودجه دفاعي امريكا به شمار مي‌رود. همزمان 120 مقام نظامي امريكا از ترامپ خواستند به جاي تمركز بر مسائل نظامي به ديپلماسي و گفت‌وگو اهميت بيشتري بدهد.
 
دونالد ترامپ كه اين روزها از افزايش توان نظامي و اتمي امريكا سخن مي‌گويد، دوشنبه شب از كنگره خواست بودجه نظامي امريكا را براي سال آينده ميلادي 10 درصد افزايش دهد. بر اين اساس، بودجه وزارت دفاع امريكا (پنتاگون) 54 ميليارد دلار افزايش خواهد يافت. روزنامه نيويورك‌تايمز ديروز گزارش داد كه بودجه سال مالي جديد امريكا شاهد يكي از بزرگ‌ترين برنامه‌هاي تقويت ارتش امريكا به قيمت كاهش بودجه سازمان‌ها و دستگاه‌هاي مهم فدرال است كه مي‌تواند امنيت اجتماعي و اوضاع اقتصادي امريكا را با مشكل مواجه كند. دونالد ترامپ كه دوشنبه شب در كاخ سفيد و در جمع فرمانداران ايالت‌هاي امريكا سخنراني مي‌كرد، گفت: «اين بودجه كه مي‌توان از آن به عنوان بودجه تاريخي نام برد، بدون شك از مردم امريكا در برابر تهديدات دفاع خواهد كرد». ترامپ گفت: «نخستين بودجه من ماه آينده به كنگره ارسال مي‌شود. اين بودجه بر امنيت عمومي و امنيت ملي تمركز دارد، به همراه اهميت زياد به خيلي چيزهاي ديگر. اين بودجه شامل افزايش تاريخي در بودجه دفاعي براي بازسازي ارتش از پا‌افتاده و خالي شده ايالات متحده امريكا است در زماني كه ما بيشترين نياز را به آن داريم.» مقام‌هاي نزديك به ترامپ اعلام كرده‌اند كه افزايش بودجه وزارت دفاع امريكا براي ساخت كشتي، هواپيماهاي جنگنده و حضور گسترده‌تر در آب‌هاي بين‌المللي از جمله تنگه هرمز و درياي جنوب چين است. اين افزايش بودجه اما در مقابل فدا كردن بودجه دستگاه‌هاي داخلي براي ماجراجويي خارجي است. يكي از مقام‌هاي امريكايي كه نامش فاش نشده، گفته است كه در صورت تصويب بودجه پيشنهادي در كنگره به عنوان نمونه بودجه وزارت امور خارجه ممكن است 30 درصد كاهش پيدا كند. يكي از مقام‌هاي دولت واشنگتن گفت: «بسياري از آژانس‌هاي فدرال با كاهش بودجه روبه‌رو خواهند شد.

همچنين كمك‌هاي خارجي نيز كاهش مي‌يابد». رئيس‌جمهور امريكا مدعي است كه برنامه‌اش براي بودجه براي ايمن نگه داشتن مردم اين كشور است. ترامپ روز جمعه اعلام كرده بود كه يكي از بزرگ‌ترين تقويت‌هاي نظامي در تاريخ امريكا را اجرا خواهد كرد. او همچنين گفت كه مي‌خواهد زرادخانه هسته‌اي امريكا بهترين در نوع خود در جهان باشد و در اين راستا حركت خواهد كرد. تلاش ترامپ براي تقويت توان دفاعي امريكا درحالي است كه وي پيشتر گفته بود كه هزينه‌هاي اين كشور در مناطق مختلف جهان از جمله عراق و افغانستان را كاهش خواهد داد.  بودجه دفاعي امريكا در سال به طور متوسط حدود ۶۰۰ ميليارد دلار است كه از ساير كشورهاي ديگر بيشتر است. در اينفوگرافي خبرگزاري فرانسه در مورد هزينه‌هاي نظامي سال 2015 جهان عنوان شده است امريكا با رقم 596 ميليارد دلار «بيشترين هزينه‌هاي نظامي» را در جهان داشته است. بودجه نظامي امريكا به تنهايي يك سوم بودجه نظامي كل كشورهاي جهان است و بر اساس آمارهاي اعلام شده بودجه نظامي اين كشور تقريباً بيش از دو برابر بودجه نظامي 185 كشور جهان يعني به ميزان 317 ميليارد دلار است. تصويب بودجه پيشنهادي ترامپ در نهايت بر عهده كنگره است كه در حال حاضر در كنترل اكثريت جمهوريخواه است اما دموكرات‌ها و برخي از جمهوريخواهان كنگره مشخصاً مخالف كاهش بودجه آژانس‌هاي داخلي هستند.  امريكا در حالي بيشترين هزينه‌هاي نظامي جهان را صرف مي‌كند كه همچنان به جنگ‌افروزي و ماجراجويي‌هاي نظامي خود در بخش‌هاي مختلف جهان با هدف تسلط بر اين مناطق ادامه مي‌دهد. منتقدان مي‌گويند، چنين افزايشي با توجه به اينكه امريكا عمليات خود را در افغانستان و عراق كم و در داخل كشور هم بسياري از پايگاهاي نظامي را تعطيل كرده است، هيچ توجيهي ندارد.
  
درخواست توجه بيشتر به ديپلماسي
در شرايطي كه ترامپ به دنبال تقويت توان نظامي امريكا است اما مقامات نظامي اين كشور معتقدند كه واشنگتن بايد روي ديپلماسي تمركز كند. به گزارش خبرگزاري فرانسه، ۱۲۰ ژنرال و مقام نظامي امريكا روز سه‌شنبه از دونالد ترامپ خواستند در بودجه نظامي سال جديد امريكا، هزينه‌هاي اين كشور براي پيشبرد اهداف ديپلماسي را كاهش ندهد. در ميان كساني كه اين درخواست را از ترامپ كرده‌اند، نام ديويد پترائوس، رئيس سابق سيا و آدميرال جيمز استاوريديس از فرماندهان ارشد ناتو ديده مي‌شود. اين مقامات سابق امريكايي در نامه خود به ترامپ خاطرنشان كرده‌اند كه هزينه‌هاي غيرنظامي در وزارت خارجه در حوزه‌هايي مثل گسترش ديپلماسي و كمك‌هاي امدادي، امريكا را امن‌تر مي‌كند؛ نهادهايي مثل «يو اس ايد» و ديگر بنيادهاي امدادي، در حقيقت از گسترش بحران و درگيري در نقاط مختلف جهان و به تبع آن امنيت بيشتر براي امريكايي‌ها تلاش مي‌كنند. اين مقامات نظامي سابق امريكا همين درخواست را از رهبران كنگره نيز نموده‌اند.
 
ژنرال‌هاي امريكايي در بخشي از اين نامه آورده‌اند: «ما از خدمتي كه در لباس ارتش داشته‌ايم مي‌دانيم كه بسياري از بحران‌هايي كه ملت ما با آن روبه‌رو است، تنها راه‌حل نظامي ندارد». در اين نامه همچنين آمده است: «بيش از حدود 65 ميليون آواره (در جهان) فعلي وجود دارند كه بعد از جنگ جهاني دوم بيشترين تعداد آوارگان است كه نتيجه آن رشد جريان آوارگاني شده است كه متحدين استراتژيك امريكا در اردن، اسرائيل و اروپا را تهديد مي‌كند. ما تأييد مي‌كنيم كه سرمايه‌گذاري استراتژيك امريكا در ديپلماسي و توسعه مانند همه سرمايه‌گذاري‌هاي امريكا بايد مؤثر و قابل محاسبه باشد. ما تأكيد مي‌كنيم به شما كه تأييد كنيد منابع بين‌المللي با تهديدهاي جهاني رو به رشد و فرصت‌هايي كه ما پيش رو داريم متوازن باشد. اكنون زمان آزمايش مجدد نيست.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار