کد خبر: 840987
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸
دانشمندان باور دارند، قند خون بالا یکی از عوامل مهم ابتلا به بیماری آلزایمر است که اگر نادیده گرفته شود، فرد به این بیماری مبتلا خواهد شد.

تحقیقات اخیر نشان داده است که مصرف مواد غذایی شیرین اگر به صورت مداوم باشد به آلزایمر و فراموشی منجر خواهد شد. 

بر اساس مطالعات انجام شده، خوردن بیش از اندازه قند در رژیم غذایی با بروز آلزایمر مرتبط است؛ محققان دانشگاه کالج کینگ لندن ادعا کردند: این اولین شواهد از این موضوع است که نشان می‌دهد سطح قند خون بالا یا هیپرگلیسمی بر عملکرد شناختی افراد تأثیر می‌‎گذارد.

زمانی که سطح قند خون بالا می‌رود، عملکرد پروتئین حیاتی در بدن که به طور معمول مرتبط با زوال عقل است، مختل می‌شود.

محققان اظهار کردند: قند اضافی در بدن، عاملی برای چاقی و دیابت است، اما در این بررسی آنها دریافتند بروز آلزایمر هم با سطح قند خون افراد در ارتباط است.

سبک زندگی سالم بهترین راه کنترل قند خون و حفاظت از سلامت ذهن و روان است.

زمانی که سطح قند خون از مقدار طبیعی افزایش یابد، عملکرد پروتئین حیاتی که مرتبط با آلزایمر است، محدود می‌شود؛ در بیماری آلزایمر، پروتئینی غیرطبیعی در مغز تجمع پیدا می‌کند و به مغز آسیب رسانده و منجر به زوال عقلی شدیدی می‌شود.

محققان دریافتند، آنزیم MIF نقش مهمی در مهارکنندگی افزایش پروتئین‌های بروز آلزایمر دارد و افزایش قند خون منجر به بروز اختلال در این آنزیم می‌شود.

MIF در واکنش سلول‌های مغز به نام glia برای ساخت پروتئین غیرطبیعی در مغز در طول بیماری آلزایمر نقش دارد. هنگامی که این آنزیم به درستی کار نکند، بیماری آلزایمر نتیجه مصرف قند اضافی در بدن خواهد شد.

در حال حاضر 50 میلیون نفر در سطح جهانی مبتلا به آلزایمر هستند که انتظار می‌رود با روند صعودی که هم‌اکنون افراد جوامع در پیش گرفته‌اند، این آمار تا سال 2050 به 125 میلیون نفر در سطح جهانی افزایش یابد. 

بر اساس نظرات جامعه پزشکی انگلیس، هر ساله صدها میلیارد دلار به دلیل مراقبت‌های پزشکی و اجتماعی این بیماری در سطح جهان هزینه می‌شود که عملاً کار بیهوده‌ای به حساب می‌آید؛ تلاش پزشکان، مسئولان و خود افراد جامعه باید برای اصلاح شیوه زندگی، رژیم غذایی مناسب و محدود کردن مصرف قندها باشد تا آمار این بیماری را تا میزان قابل توجهی کاهش دهیم.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار