کد خبر: 840933
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۲
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرزتاکید کرد
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز یکی از دلایل افزایش مناطق بیابانی در استان البرزرا افت شدید منابع آبی زیرزمینی اعلام کرد افزود : به شدت مخالف انتقال تونلی آب رودخانه کرج به تهران هستیم.

حامد فرضی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در راستای اعلام برنامه های این مناسبت در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد ، ارزش اراضی رفع تصرف شده استان البرز در سال ۹۵ را ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: ۱۰۷ فقره پرونده تخلف در ۱۴۱ هکتار از اراضی البرز گزارش شده است و در سال ۹۵ البرز با ۵۹ فقره تخلف دامی از جمله ۴۰ هزار و ۸۵۲ راس دام مواجه بود.

وی با اشاره به افزایش ۴۱ درصدی حریق و در مقابل کاهش ۴۰ درصدی سطح آتش سوزی در سال ۹۵ حفاظت از منابع طبیعی را راس برنامه های این اداره در ۱۱ ماه گذشته اعلام کرد و افزود: در این مدت زمان قریب به ۱۱ هزار و ۷۵۰ هکتار از اراضی ملی البرز نظارت شده اند.

وی آفت ملخ شکم ملخ بادمجانی را را چالش طالقان و آسارا در سال ۹۵ دانست و با اشاره به اخذ سند تک برگی برای ۳۰ هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی البرز اظهار داشت: از ۴۴۰ هزار هکتار اراضی ملی ۹۰ درصد دارای اسناد معتبر بوده و ادامه آن تا پایان سال ۹۷ سند دار خواهد شد.

فرضی کاشت جنگل دست کاشت در سیجان، آدران و شلمزار را با توجه به کمبود منابع آبی در سال ۹۵ مثبت ارزیابی کرد و تصریح کرد: دشت های اشتهارد و نظرآباد کانون های داخلی گرد و غبار در استان البرز بوده و پروژه بیابان زدایی برای رفع این معضل در دستور کار منابع طبیعی البرز قرار گرفته است.

فرضی راه اندازی بزرگراه جنوبی و عبور آن از کانون ریزگردهای البرز را موجب بیابان زدایی ۵۰۰ هکتار از اراضی البرز دانست و گفت: با اعتبار سفر رییس جمهوری به البرز مهار کانون ریزگردها در ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی بیابانی استان با طرح ها و برنامه های اساتید و محققان دانشگاهی محقق می شود.

وی با بیان اینکه ۳۷۳ هزار هکتار مرتع در استان البرز وجود دارد و ۲۰۰ هزار دام وارد این عرصه ها می شود که ۱۰۰ هزار دام مازاد است و موجب مخاطراتی برای منابع طبیعی و ایجاد بحران های طبیعی می شود افزود: از اول فروردین ۹۵ تا ۱۵ مهر امسال ۶۰ هزار دام از استان خارج شده است.

فرضی اظهار داشت: استان البرز علی رغم آب و هوای مناسب ۱۳/۵ تن فرسایش خاک داشته و به مناطق کویری نزدیک است چرا که برداشت غیر طبیعی گیاهان در فصل بهار همراه با ریشه آن موجب نابودی مراتع می شود و در سال ۹۵ قریب به ۵۰۰ کیلو از این محصولات توسط دستگاه قضا ضبط شد.

وی با تاکید بر عادلانه نبودن حق آبه تهران از سدهای کرج یکی از دلایل افزایش مناطق بیابانی در استان البرز را افت شدید منابع آبی زیرزمینی اعلام کرد و گفت: به شدت مخالف انتقال تونلی آب رودخانه کرج به تهران هستیم.

مدیر کل منابع طبیعی در خاتمه با اشاره به فعالیت ۲۴ هزار همیار طبیعت در استان البرز خاطر نشان داشت: ۱۵ اسفند تا ۲۱ اسفند به مناسبت هفته منابع طبیعی و به فراخور روز شمار آن برنامه های ویژه ای در سطح استان برگزار می شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار