کد خبر: 840830
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۳
نشريه قلم در دانشگاه فردوسي مشهد كمتر از يك سال بود كه تأسيس شده بود اما...
محمدسعيد ابراهيمي*
نشريه قلم در دانشگاه فردوسي مشهد كمتر از يك سال بود كه تأسيس شده بود اما در اين مدت دوبار توبيخ شد و در حال حاضر هم اين نشريه دانشجويي توقيف شده است.
متأسفانه عليرغم شعارهايي كه در باب احترام به دانشگاهيان و نظرات‌شان در دولت تدبير و اميد داده مي‌شود بايد گفت چنين مسئله‌اي در عالم واقع وجود ندارد و فقط از حيث شعار است كه اين مسائل شنيده مي‌شود. دولت اوج بها دادنش به دانشجويان حضور نمادين رئيس‌جمهور در روز دانشجو در دانشگاه است.
من حيث‌المجموع، فضاي دانشگاه فردوسي مانند ساير دانشگاه‌ها در دولت يازدهم، براي دانشجويان منتقد سياست‌هاي دولت و برخي سياسيون ساختارشكن، مساعد نيست و در حوزه‌هاي مختلف، مشكلات عديده‌اي براي فعاليت دانشجويان منتقد ايجاد مي‌شود؛ از بهانه‌جويي در صدور مجوز فعاليت‌ها تا تخصيص بودجه براي برنامه‌هاي برخي تشكل‌ها و نيز برخورد سياسي با نشريات دانشجويي منتقد كه در اين زمينه علاوه بر نشريه قلم، نشريه همت نيز تفهيم اتهام شده بود كه الحمدلله در جلسه رسيدگي به اتهام اين نشريه، به علت غيبت يكي از اعضاي سياسي كميته ناظر بر نشريات كه با سياسي‌كاري با دانشجويان و نشريات منتقد برخورد مي‌كند، فضايي منطقي بر جلسه حاكم و مديرمسئول اين نشريه، تبرئه شد!
ما بر روي جلد نشريه قلم عكس رئيس دولت اصلاحات، عبارت «روحانيت منهاي اسلام» را نوشتيم و همين موضوع باعث شد حكم توقيف نشريه صادر شود. حال آنكه به تصديق اساتيد بنده در رشته حقوق جزا، تيتر مزبور، مصداق توهين نبود. نظرات تني چند از روحانيون معزّز كه خدمت‌شان شرفياب شدم نيز گوياي اين بود كه تيتر مزبور به منزله كافر تلقي كردن آن شخص، نبوده است بلكه به معناي روحانيتي است كه به اسلام، عمل نمي‌كند و نيز همه آن بزرگواران بر اين نكته متفق‌القول بودند كه «روحانيت منهاي اسلام» يك اصل تاريخي است.
توقيف نشريه قلم حاصل تلاش يك مهره نشان‌دار سياسي در كميته ناظر بر نشريات دانشگاه بود. آقايي كه در بحبوحه انتخابات سال گذشته، بي‌پروا در ستاد انتخاباتي ليست اميد حاضر مي‌شود و در مقابل دوربين‌ها علامت «ويكتوري» نشان مي‌دهد طبيعي است كه در كميته ناظر بر نشريات نيز براي منتقدين دولت و اصلاحات، «مشت آهنين» نشان دهد. جالب است بدانيد اين مسئول محترم در جلسه كميته ناظر، در واكنش به بيانيه 88 نشريه دانشجويي در حمايت از نشريه قلم فرياد برمي‌آورد كه يك نشريه به چه حقي «بيانيه» بدهد.
به هر تقدير، جدا از حكم كميته ناظر بر نشريات، آنچه براي بنده اهميت دارد نظر دانشجويان فهيم و آزاده است و نتيجه نظرسنجي يك كانال دانشجويي كه پس از انعكاس دفاعيات بنده و توضيحات دبير كميته، بر روي آن كانال قرار گرفت، حاكي از آن بود كه اكثر دانشجويان مشهدي، نشريه دانشجويي قلم را ذي‌حق مي‌دانند و توجيهات دبير محترم كميته ناظر بر نشريات دانشگاه را نپذيرفته‌اند.
 
*مدير مسئول نشريه دانشجويي قلم دانشگاه فردوسي مشهد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار