کد خبر: 840779
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷
مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان گفت: خون بند ناف نوزاد، در گذشته عمدتا به عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شد اما هم اکنون جمع‌آوری می‌شود و به عنوان منبعی برای درمان بیماری‌هایی که منشأ خونی دارند استفاده می‌شود.

مرتضی ضرابی مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان گفت: سلول‌های بنیادی و دانش جداسازی و استفاده از سلول‌های بنیادی در بیماری‌های مختلف، انقلابی بود که در پزشکی اتفاق افتاد، یک دهه از موضوع استفاده از سلول‌های بنیادی در مراکز پزشکی می‌گذرد.

وی افزود: این سلول‌ها از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شوند که مغز استخوان یکی از آن منابع است که سال‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان ادامه داد: خون بند ناف نوزاد، نمونه سلول‌های بنیادی خون‌ساز است که از مغز استخوان گرفته می‌شود و برای بیماری‌هایی که منشأ خونی دارند استفاده می‌شوند.

ضرابی هدف از تشکیل بانک خون بند ناف را، جمع آوری خون بند ناف نوزاد پس از تولد دانست و گفت: این خون در گذشته عمدتا به عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شد اما هم اکنون جمع‌آوری می‌شود و به عنوان منبعی برای درمان بیماری‌هایی که  منشأ خونی دارند استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: از آنجایی که سلول‌های بنیادی در خون بندناف بیشتر سلو‌ل‌های خونی هستند به همین دلیل در بیماری‌هایی که منشأ خونی دارند همچون تالاسمی، انواع سرطان خون، بیماری‌های نقص سیستم ایمنی و بیماری‌های کم‌خونی‌های مادرزادی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان گفت: سلول‌های بنیادی موجود در  خون بندناف برای درمان بیماری‌های دیگر همچون فلج مغزیی، دیابت، بیماری‌های کبدی، بیماری‌های عصبی، پارکینسون  قابل استفاده هستند اما اکنون این پروژه‌ها در مراحل تحقیقاتی قرار دارند.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار