کد خبر: 840751
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷
صنعت مرغ وطيورکشور در دام بحران افتاد
مريم احمدي

اواخر پاييز امسال اخباري از شيوع آنفولانزاي فوق حاد پرندگان در برخي استانها از جمله تهران، مازندارن، البرز، قم، کرمانشاه، مرکزي و اذربايجان شرقي منتشر شد و اين مناطق به عنوان کانون بيماري ويروسي تحت کنترل قرار گرفت. در حالي که مسئولان استانها مدعي بودند همه چيز تحت کنترل است و امکان شيوع بيشتر اين بيماري ويروسي وجود ندارد اين رقم به 14 استان رسيد و حالا آنفولانزاي مرغي دامن 21 استان کشور را گرفته است.

اگرچه از همان ابتداي بروز بيماري عمليات شناسایی کانون هاي الوده ، معدوم سازی پاکسازی و شستشو براي مقابله با ويروس انفولانزا در استانهاي کانون بيماري،استقرار قرنطینه دراطراف کانون ها و مناطق، نظارت دقیق برکشتارگاه ها و همچنین تقسیم بندی روستاها و سرکشی مداوم به روستاها در دستور کار قرار گرفت .مسئولان کشوري و استانها براي جلوگيري از گسترش اين بيماري هشدارها  دادند و دستورالعمل هايي براي مصرف کنندگان در سراسر کشور صادر کردند اما شرايط موجود نشان مي دهد برخلاف تصور، اين اقدامات براي مقابله با چنين پديده اي يا کافي نبوده يا به شيوه صحيح و انگونه که بايد انجام نشده است. چرا که در کنار خسارات هنگفتي که در طي اين مدت صنعت مرغ و تخم مرغ  و فعالان اين بخش متحمل شده اند حالا جنبه انساني موضع نيز نگران کننده شده است. چرا که در صورت تداوم تاخت و تاز اين بيماري و رعایت نشدن مسائل بهداشتی احتمال انتقال اين بيماري به انسان نيز وجود دارد.

اين در حالي است که مسئولان معتقدند منبع مالي براي مقابله با اين بيماري پاسخگو نيست و سازمان برنامه و بودجه از محل اعتبارات بحران بايد تامين هزينه مقابله گسترده با اين بيماري را در اولويت قرار دهد. موضوعي که به رغم شيوع سريع و نگران کننده انفولانزاي فوق حاد در بيش از دو سوم استانهاي کشور تا به امروز مسکوت مانده است.

بنا به اعلام سیدعلی غفوری متخصص بهداشت و بیماری های طیور سازمان دامپزشکی کشور بودجه مربوط به مبارزه با این بیماری 30 میلیارد تومان است و سازمان برنامه و بودجه تنها 10میلیارد تومان از این مبلغ را که قرار بوده سال گذشته بدهد پرداخت کرده است؛ در حالی که این مبلغ از نظر سازمان دامپزشکی برای مبارزه با آنفلوانزای پرندگان کافی نیست.

 علاوه بر کمبود منابع مالي، فعاليت صيادان غيرمجاز، کشتارگاه هاي بي پروانه و دلالان مرغ و تخم مرغ هم به عنوان عامل شيوع اين بيماري از سوي کارشناسان مطرح شده است. مسئله اي که قرار بود با هماهنگي ارگان ها و سازمان هاي مربوطه با جديت پيگيري شود اما شرايط موجود و گزاراشات رسيده از گوشه و کنار کشور به خوبي تعلل مسئولان امر  و ضعف نظارتي شان را پررنگ تر مي کند.

با اين تفاسير دور از ذهن نيست که اين بيماري طي ماه هاي اينده به تهديدي جدي براي جان ساکنان استانهاي مخالف کشور تبديل شود .

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار