کد خبر: 840724
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹
۵ هزار و ۴۹ حلقه چاه غیرمجاز در د‌شت‌های ممنوعه از آب‌های زیرزمینی برداشت می‌کنند

مدیر آب منطقه‌ای زنجان با اعلام این خبر گفت: بر اساس آخرین آمار موجود 10 هزار و 547 چاه در استان زنجان حفر شده که 3 هزار و 69 حلقه از آنها چاه عمیق هستند.

محمود سرمستی تعداد دشت‌های ممنوعه استان زنجان را پنج مورد شامل زنجان‌رود، سجاس‌رود، ابهر، قیدار و گل‌تپه-زرین برشمرد وافزود: به منظور حفاظت منابع آبی بیشتر دشت‌های استان از لحاظ توسعه بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی ممنوعه شدند و حفر هرگونه چاه جدید یا افزایش بهره‌برداری ممنوعیت قانونی دارد.

وي با اشاره به اینکه بیش از 7 هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان زنجان وجود دارد، ادامه داد: 5 هزار و 49 حلقه چاه غیرمجاز در د‌شت‌های ممنوعه از آب‌های زیرزمینی برداشت می‌کنند.

مدیر آب منطقه‌ای زنجان کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی، یکپارچه‌سازی اراضی و اصلاح الگوی کشت را از راهکارهای حفاظت از منابع آبی خواند و گفت: برای جلوگیری از بروز بحران کمبود آب باید این راهکارها به طور جدی در دستور کار قرار گیرد.

سرمستی با اشاره به اینکه بیشترین میزان آب در بخش کشاورزی به مصرف می‌رسد، افزود : مصرف آب در بخش کشاورزی در دنیا 70 درصد است که در ایران 90 درصد و در استان زنجان 89.43 درصد بهره‌برداری‌ها به این حوزه اختصاص دارد.

وی با تأکید بر فرهنگسازی در مورد مدیریت مصرف آب ادامه داد: در راستای اجرای طرح‌های تعادل‌بخشی به منابع آب زیرزمینی فرهنگسازی در آحاد مردم و هم‌افزایی دستگاههای مختلف ضروری است.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار