کد خبر: 840648
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸
مدیرکل کمیته امداد آذربایجان‌شرقی:
مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی با بیان اینکه فقر از مدل سنتی به سمت مدرن و فرهنگی رفته است، گفت: فقر و اتفاقاتی که به تبع آن زیر پوست شهر رخ می‌دهد،نگران‌کننده بوده و مسؤولان باید دغدغه خود را از شهر بدون گدا به سمت شهر بدون فقیر تغییر دهند.
محمد کلامی در نشست خبری خود به مناسبت فرارسیدن هفته احسان و نیکوکاری اظهار کرد: سیاست جدید کمیته امداد عدم پنهان‌کاری نزد مردم بوده و در تلاش هستیم هر چیزی که به دست می‌آوریم را به مردم اطلاع دهیم، هدف از این نشست خبری اطلاعات دوسویه است.

وی با تاکید بر اینکه از اطلاعات و بازتاب حاصل از قلم رسانه‌ها استفاده خواهیم کرد، گفت: کمیته امداد در آستانه سالگرد تاسیس خود قرار گرفته که در سال ۵۷  با نمود عینی تفکر امام راحل برای رسیدگی به فقرا شکل گرفت تا جایگاه ویژه‌ای برای فقرا ایجاد کند.

کلامی افزود: امام خمینی(ره) معتقد بودند فقرا صاحبان اصلی انقلاب هستند و افرادی می‌توانند تا آخر با انقلاب باشند که طعم فقر را چشیده باشند.

وی با اشاره به اینکه کمیته امداد خمینی (ره) در بخش‌های مختلف در طول این سال‌ها فعالیت کرده است، گفت: در حال حاضر ۷۰ درصد منابع مالی کمیته امداد از بودجه دولتی تامین شده و بقیه اعتبارات عنایت رهبری و ردیف سوم از کمک‌های مردمی حاصل می‌شود.

ارائه 55 خدمات به مددجویان کمیته امداد

مدیرکل کمیته امداد استان با بیان اینکه ۵۵ خدمت مختلف به مددجویان ارائه می‌شود، تصریح کرد: این ۵۵ خدمات به همه افراد ارائه نمی‌شود و متناسب با نیازهای افراد میزان خدمت‌رسانی فرق می‌کند.

65 هزار خانوار از کمیته امداد در آذربایجان‌شرقی مستمری می‌گیرند

وی با یادآوری اینکه بخش عمده هزینه‌کرد کمیته امداد امام خمینی (ره) در بخش مستمری‌بگیران صرف می‌شود، گفت: ۱۱۵ هزار نفر در قالب ۶۵ خانوار مستمری‌بگیر از کمیته امداد خدمات می‌گیرند.

مدیرکل کمیته امداد آذربایجان‌شرقی ادامه داد: افراد زیرپوشش خدماتی نظیر هزینه درمان، تعمیر خانه، لوازم خانه، وام‌های ضروری و خدمات مشاوره‌ای، تربیتی و اردویی نیز می‌گیرند.

کلامی با اشاره به اینکه خدمات موردی در کمیته امداد وجود دارد،با توجه به فشارهای تحریم و مشکلات اقتصادی موجود کشور که برخی از صنایع تعطیل شده و افرادی بیکار شده‌اند،به صورت قانونی نمی‌توانند زیرپوشش ما قرار گیرند، افزود: برای این موارد کمیته امداد در راستای اشتغال‌زایی و مهارت‌آموزی افراد جوان را به سازمان فنی و حرفه‌ای معرفی کرده و وام چهار درصدی نیز به افراد اعطا می‌کند.

ساخت 5 هزار مسکن برای مددجویان کمیته امداد در آذربایجان‌شرقی/ تحویل یک‌هزار و 240 واحد  در سال‌جاری

مدیرکل کمیته امداد استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه ۵ هزار مسکن برای محرومان و افراد زیرپوشش کمیته امداد در استان برنامه‌ریزی شده است، افزود: یک‌هزار و 240 واحد مسکونی در روستاها و شهرهای کوچک احداث شده و البته در شهرهای بزرگ به علت قیمت بالای مسکن، به صورت اجاره‌ای واگذار می‌شود.

فقر از مدل سنتی به سمت مدرن و فرهنگی رفته است/ 6 هزار زندانی تبریز زیرپوشش کمیته امداد هستند

کلامی خاطرنشان کرد: اردوهای فرهنگی برای مددجویان و اولویت قراردادن مباحث فرهنگی و تکریم مددجو از رسالت‌های کمیته امداد است و بر این اعتقاد هستیم که  جنس فقر فرق کرده و به سمت فقر مدرن و فرهنگی رفته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه طلاق و تصادفات جاده‌ای تولید فقر مدرن در جامعه کرده است، تصریح کرد: در حال حاضر ۶ هزار زندانی در تبریز هستند و ۷۸۰ نفر آنها زیرپوشش کمیته قرار دارند،به عبارتی یک هفتم زندانیان در استان تحت حمایت کمیته امداد هستند.

کلامی با تاکید بر اینکه یکی دیگر از اشکال فقر مدرن، اعتیاد است که منجر به تولید فقر شده و ناشی از ضعف مبانی فرهنگی است، گفت: در حال حاضر توجه به جلوگیری از گسترش فقر است.

وی با بیان اینکه تنها نهاد فرهنگی و حاذق در بسیاری از شهرها کمیته امداد است، افزود: در سال‌جاری ۷۰۰ نفر را در قالب اردوی زیارتی به زیارت اعزام کرده‌ایم که البته رسانه‌ای نشد تا حرمت و کرامت مددجو حفظ شود.

مدیرکل کمیته امداد استان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه رویکرد دوم کمیته امداد امام خمینی (ره) در دوران جدید توجه به اشتغال و خودکفایی است، گفت: با توجه به نام نهادی نظیر کمیته امداد، ما نمی‌توانیم افراد را مادام‌العمر پوشش دهیم و بهترین راه امداد آموزش اشتغال و مهارت‌آموزی است.

وی با اشاره به بازارسنجی انجام شده خاطرنشان کرد: با توجه به اعلام ریاست جمهوری 100 هزار شغل جدید در فضای مجازی داریم و برای این منظور تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از نیروهای مددجوی دانشجوی دکترا و فوق لیسانس را مدنظر داریم.

کلامی افزود: با توجه به کم هزینه بودن صنایع مرتبط با خودرو و عدم لزوم سرمایه زیاد، سعی می‌کنیم بخش اشتغال را در این زمینه تقویت کنیم و در بدنه کمیته امداد و خارج از آن استفاده از نیروهای نخبه در برنامه است.

20 درصد مشاغل کوچک در آذربایجان‌شرقی امسال توسط کمیته امداد ایجاد شده است

وی با اعلام اینکه ۲۰ درصد مشاغل کوچک در استان توسط کمیته امداد ایجاد شده است، افزود: در حوزه مسکن یک‌هزار و 240 مسکن توسط کمیته امداد ساخته شده که  با وجود موانع در راستای اخذ وام برای مددجویان، در نظر داریم افراد زیرپوشش تا سه سال آینده بدون مسکن نباشند.

کلامی گفت:وقتی برخی افراد به صورت دائمی عادت به مستمری گرفتن کنند، ترک آن سخت بوده و تلاش برای کار از بین خواهد رفت و مصداق آن در خصوص یارانه‌ها ثابت شد.

وی با اشاره به تعاملات برادرانه با مؤسسات خیریه تصریح کرد: با تمام مؤسسات خیریه در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی که به اصول ارزشی جامعه احترام می‌گذارند، برادر بوده و می‌دانیم آنها بخشی از بار بر دوش ما را برمی‌دارند ولی لازم است که در تعامل مثبت با یکدیگر باشیم و موازی‌کاری صورت نگیرد زیرا افرادی از برخی مؤسسات یا حتی کمیته امداد خدمات می‌گیرند و برخی نیز هستند که از سوی هیچ‌کس حمایت نمی‌شود از این رو فضا برای برخی افراد که گدای حرفه‌ای از سازمان‌های خیریه شده‌اند را نباید فراهم کرد.

خودکفایی 3 هزار و 430 خانوار در سال‌‌جاری

کلامی با بیان اینکه کمیته امداد ۱۱۵ هزار نفر زیرپوشش مستمری دارد و ۲۰۰ هزار نفر نیز از کمیته امداد خدمات می‌گیرند، گفت: 3 هزار و 430 خانوار در سال‌جاری خودکفا شده‌اند و سال ۹۵ نیز۸۰ درصد آنها با اختیار خود درخواست بسته شدن پرونده‌های مددجویی داشتند.

وی با ابراز اینکه تمام تولیدات مددجویان به فروش می‌رسد، افزود: در صورت به فروش نرسیدن تولیدات، خود کمیته امداد آنها را خریداری می‌کند.

مدیرکل کمیته امداد آذربایجان‌شرقی در پاسخ به سؤوال خبرنگار فارس در خصوص ساماندهی صندوق صدقات گفت: ۳۷۰ هزار صندوق در استان وجود دارد و مطابق با اساسنامه جدید، صندوق‌های خیریه به سمت ساماندهی خواهند رفت و طبق طرح ارائه شده مجلس، این اقدام عملی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در ایجاد مؤسسات خیریه کمیته امداد نقشی ندارد و مجوز را ما نمی‌دهیم، تاکید کرد: باید عدم موازی‌‌کاری مورد دقت قرار گیرد تا هر کسی یک صندوق در جهت تأمین منافع ایجاد نکند،طبق قول مساعدت فرماندار تبریز با جدیت طرح ساماندهی صندوق‌ها دنبال خواهد شد.

کلامی در خصوص نامگذاری شهر تبریز به عنوان شهر «بدون گدا» گفت: آرزو می‌کنم به جای شهر «بدون گدا» شهر «بدون فقیر» باشیم زیرا جمع‌آوری گدا کاری ندارد اما حرف زدن در این خصوص نباید ترک شود پس بدون گدا بودن به معنای بدون فقیر بودن نیست.

مسؤولان باید دغدغه خود را به سمت شهر بدون فقیر ببرند

کلامی خاطرنشان کرد: مسؤولان باید دغدغه خود را به سمت شهر بدون فقیر ببرند زیرا در حال حاضر مراجعه‌کننده‌هایی با مدرک فوق لیسانس داریم که برای ۱۰۰ هزار تومان مراجعه می‌کنند.

 مدیرکل کمیته امداد استان با تاکید بر اینکه به دنبال آمار نیستیم و هر کاری انجام می‌گیرد برگرفته از عشق و هم‌نوع دوستی بوده، افزود: با ارائه اسناد موجود در سازمان از صحت و سقم آمارهایی که می‌گوییم، دفاع می‌کنم.

ارائه آمار دردی را دوا نمی‌ کند

وی ادامه داد: آمار دردی را دوا نمی‌کند بلکه با عمل باید ثابت کرد، رضایت مددجویان و تاثیر کمک‌ها در زندگی‌ آنها برایمان کافی است.

کلامی با اشاره به کمک ۲۱۰  میلیونی هزینه درمان به یک فرد زیرپوشش کمیته امداد گفت: جنس کار ما متفاوت از جنس آمار است و وظیفه ما فقط خدمت بوده و اگر فردی در کمیته امداد از این جنس نباشد، برکنار می‌شود.

کلامی با اشاره به اینکه ۳۸ درصد افراد زیر پوشش زنان بی‌سرپرست هستند، گفت: اکثر آنها زنان مطلقه، و بیوه و پیردختران هستند.

وی یادآور شد: نزدیک به ۸ هزار و 500 خانوار از چرخه مددجویی در استان خارج شده‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر