کد خبر: 840642
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱
سرپرست نمایندگی میراث‌فرهنگی،صنايع‌دستي و گردشگري شهرستان میامی گفت: ساماندهي محوطه بيروني مسجد جامع فرومد در حال انجام است.
سیدمحمد صادق رضویان با اعلام این خبر اظهار کرد: در اين مرحله از مرمت، كار ساماندهي محوطه بيروني مسجد و اجراي سنگفرش و بندكشي‌هاي اضطراري در حال انجام است.
وي با بيان اينكه اين مرحله از مرمت در حال حاضر بيش از 50 درصد پيشرفت دارد، افزود: ساماندهي محوطه بيروني اين مسجد تا هفته آينده نهايي مي‌شود.
رضويان افزود: امسال كار مرمت بام اين مسجد 700 ساله نيز با انجام برداشت کاهگل فرسوده پشت بام و اجرای مجدد آن، اصلاح ناودان‌ها و بندکشی جدارها در سطوح مختلف انجام شد.
وي گفت: این بنا یکی از آثار ارزشمند معماری دوره خوارزمشاهیان است و در مساحتی حدود ۸۲۰ متر مربع به صورت دو ایوانی ساخته شده و متشکل از دو ایوان شمالی و جنوبی، دو ایوانچه در طرفین ایوان‌ها، شبستانی در ضلع شرقی ایوان جنوبی و احتمالاً شبستانی به قرینه آن در ضلع غربی، دو رشته رواق در طرفین صحن، اتاق گنبد دار چهار گوش در ضلع غربی ایوان شمالی و سردری مزین است.
رضويان افزود: تاريخ ساخت مسجد جامع تاریخی فرومد با توجه به شیوه معماري، نقشه دو ایوانی و پوشش ایوانها و تزئینات بنا از جمله تلفیق کاشی‌های فیروزه ای و لاجوردی و مقایسه آن با دو بنای تاریخ دار دوره خوارزمشاهیان یعنی مسجد جامع گناباد و مسجد ملک زوزن، به اوایل قرن هفتم هجری قمري نسبت داده مي‌شود.
 مسجد جامع فرومد با شماره 345 به ثبت آثار ملي رسيده است.
روستای هدف گردشگری فرومد در منتهی الیه شرقی شهرستان میامی (کیلومتر ۱۱۵) مسیر میامی به سبزوار واقع است.
شهرستان میامی، شرقی ترین شهرستان استان سمنان در مسیر تهران به مشهد است، این شهرستان از شمال به استان‌های گلستان و خراسان شمالی، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به شهرستان شاهرود ارتباط دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر