کد خبر: 840613
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۵
به رغم تأكيد فعالان بازار بر عدم نياز بازار بر واردات مركبات، ستاد تنظيم بازار با سپردن مسئوليت واردات به يك كارگزار دولتي، از محل واردات مركبات در ايام نوروز،كيلويي 2 هزار و 500 تومان سود خواهد كرد.
واردات 60 هزار تن پرتقال و نارنگي پاكستاني در روزهاي اخير خبر ساز شده است. وزارت جهاد كشاورزي كه در ماه‌هاي اخير همچنان بر عدم لزوم واردات مركبات تأكيد داشت،پس از رسانه‌اي شدن خبر واردات مركبات به يكباره تغيير جهت داد وقائم مقام وزير جهاد از ضرورت واردات و تأمين مركبات سالم و با كيفيت در ايام نوروز سخن گفت.

اكنون اين سؤال مطرح مي‌شود كه واقعاً وزارت جهاد كشاورزي با تكيه بر آمار مركبات يخ زده و... با واردات آن موافقت كرده يا اينكه فشار برخي در ستاد تنظيم بازار و سود دولت از محل واردات،اين وزارتخانه را مجبور به اين كار كرده است. هرچند علي‌اكبر مهرفرد معتقد است كه بخش خصوصي اجازه واردات پرتقال ندارد و ستادتنظيم بازار واردات پرتقال را به مباشر دولتي خود يعني شركت نهاده‌هاي دامي جاهد آن هم با دادن حق‌العمل‌كاري سپرده است. وي همچنين از واردات نارنگي به استان سيستان و بلوچستان خبر داده و مي‌گويد: مسئوليت توزيع آن در داخل كشور به عهده فرماندار اين استان خواهد بود. اين اظهارات در حالي است كه رئيس نظام صنفي كشاورزي و منابع طبيعي كشور با بيان اينكه ميزان قابل توجهي مركبات در انبارها و باغات وجود دارد، گفت: در واردات پرتقال عجله كردند.
محمد شفيع‌ملك‌زاده گفت: به گفته رئيس كميسيون كشاورزي مجلس تاكنون حدود 20 هزار تن پرتقال وارد شده و قرار است تا 100 هزار تن واردات انجام شود. رئيس نظام صنفي كشاورزي و منابع طبيعي كشور افزود: به گفته باغداران حدود 150 هزار تن پرتقال در انبارهاي استان‌هاي شمالي كشور وجود دارد كه كمتر از 10 درصد آن آسيب ديده است. شفيع ملك زاده تصريح كرد: متأسفانه در بحث واردات هدف فقط تأمين ميوه شب عيد نيست و برخي با توجه به ارتباطاتي كه دارند براساس منافع خود واردات را انجام مي‌دهند. وي گفت: اگر قرار است واردات انجام شود، بايد توزيع و فروش محصول پس از فروش توليد داخل باشد تا كشاورز آسيب نبيند.

رئيس نظام صنفي كشاورزي و منابع طبيعي كشور در اعتراض به اينكه چرا عمليات تهيه و توزيع ميوه شب عيد به تشكل‌هاي كشاورزي واگذار نشده است، افزود: عمليات تهيه و توزيع ميوه شب عيد سال گذشته برعهده تشكل‌هاي كشاورزي بود و گرچه به علت افت قابل توجه قيمت زيان كردند اما عملكرد موفقي در اجرای عمليات تأمين ميوه شب عيد داشتند.

شفيع ملك‌زاده گفت: دولت بايد عمليات تأمين ميوه شب عيد و توزيع آن را به تشكل‌هاي كشاورزي واگذار كند و تسهيلات لازم را در اختيار آنان قرار دهد. همچنين اخبار رسيده از يك منبع آگاه حاكي از آن است كه در محموله اول 20 هزار تن پرتقال از مصر وارد شده و 60 هزار تن نيز از تركيه خريداري شده است. قيمت اين پرتقال‌ نيز رقمي بين 3 هزار و 500 تا 5 هزار تومان براي عرضه خواهد بود چرا كه قيمت تمام شده آن براي دولت 2 هزار و 300 تومان برآورد شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار