کد خبر: 840610
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
حتی یک درصد از كالاي قاچاق مكشوفه هم امحا نشده است!
هادی غلامحسینی
در سالي كه از سوي رهبر معظم انقلاب سال اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل نامگذاري شد و رهبري در همين سال قاچاق را همچون خنجري به پشت نظام دانستند و به صراحت خواستار به آتش كشيده شدن كالاي قاچاق شدند، گويا تنها 74 ميليارد تومان از 12هزار ميليارد تومان كالاي مكشوفه قاچاق امحا شده است كه بايد ديد دليل اين كوتاهي چيست؟!

 به گزارش «جوان»، قاسم خورشيدي روز گذشته در نشست خبري به مناسبت سومين سالگرد ابلاغ قانون جديد مبارزه با قاچاق كالا و ارز با بيان اينكه حجم قاچاق كالا از 25 ميليارد دلار در سال 92 به 15/5 ميليارد دلار در سال 94 كاهش يافته است، گفت: انتظار داريم اين رقم در سال جاري با 20 درصد كاهش به 12 تا 13 ميليارد دلار برسد. سخنگوي ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز گفت: تا اين لحظه بالغ بر 12 هزار ميليارد تومان مجموع قاچاق مكشوفه در كشور است كه حجم كالاهاي امحا شده در 10 ماهه ابتداي سال 94 بالغ بر 74 ميليارد تومان رسيده است.
   
واردات كالاي قاچاق از مناطق آزاد
سخنگوي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز كه پيش از اين گفته بود بخش عمده‌اي از قاچاق كالا از مبادي رسمي وارد مي‌شود، روز گذشته نيز گفت: اگرچه نمي‌‌توان ميزان درصدي را براي معابري كه از آنها كالاي قاچاق به كشور وارد مي‌شود تعيين كرد، اما بايد گفت از 2 هزار و 500 كيلومتر سواحل جنوبي كشور، مبادي رسمي با احتساب معافيت‌هاي مالياتي، معابر كوله‌بري و مناطق آزاد چهار بخشي هستند كه از آنها كالاي قاچاق به كشور وارد مي‌‌شود.
 
انتقاد تند دادستان کل کشور از دپوی کالای قاچاق
 اواخر بهمن ماه سال 95 دادستان كل كشور در پي انعكاس اظهار رئيس سازمان اموال تمليكي مبني بر آنكه انبارهايمان مملو از كالاي قاچاق است، اظهار داشت: معني ندارد كه سازماني به عنوان سازمان اموال تمليكي بخواهد از محل فروش كالاهاي قاچاق براي خودش درآمدزايي كند. در حالي كه اين درآمد نيست و زهري است كه اقتصاد كشور را از پاي درخواهد آورد. ايشان مي‌گويند ما اينقدر كالاي قاچاق در انبارها داريم كه انبارهاي‌مان كاملاً پر شده، خب اين سخنان چه معنايي دارد.
حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظري در همايش تخصصي پليس مبارزه با قاچاق كالا و ارز با تأكيد بر لزوم امحاي نيروهاي قاچاق اظهار داشت: مقام معظم رهبري دو بار تأكيد داشتند كه كالاهاي قاچاق مكشوفه امحا شده و آتش زده شود كه البته تنها يكي دو بار به صورت نمادين تعداد معدودي كالاي قاچاق آتش زده شد ولي اين امر تعطيل شد. اين در حالي است كه امحاي كالاهاي قاچاق و آتش زدن آنها دستور اكيد مقام معظم رهبري بوده و بايد مسئولان امر به اين پرسش پاسخ دهند كه چرا دستور مقام معظم رهبري به عنوان يك سياست قابل توجه روي زمين مانده است. گفتني است اخيراً كميسيون اقتصادي مجلس و همچنين يك مقام پولي كشور برآورد 22ميليارد دلاري را از حجم قاچاق عنوان كرده بودند و وزير اقتصاد نيز به صراحت در مجلس گفت كه حدود 70 درصد قاچاق كالا از مبادي رسمي وارد مي‌شود، حال بايد ديد چرا آقاي طيب‌نيا از گمركات كشور كه اتفاقاً زيرمجموعه خود است، غافل است و اصلاً چرا ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز به جاي آنكه برود، سراغ گمركات براي مبارزه با قاچاق كالا و ارز، در بازارهاي خرد دنبال كالاي قاچاق مي‌گردد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار