کد خبر: 840608
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
بيژن يانچشمه
اربعين شهداي آتش‌نشان تا دو روز ديگر برگزار مي‌شود. حادثه تلخي كه منجر به جان باختن شش تن از همشهريان و 16 نفر از شهداي آتش‌نشان شد؛ حادثه‌اي كه ميليون‌ها تومان خسارت برجا گذاشت و به‌دليل عمق فاجعه از آن به درستي به عنوان حادثه ملي نام برده و خواهد شد.
 تلاش 9 روزه نيروهاي آتش‌نشاني و امدادي با مديريت شهرداري سبب شد تا آوار‌برداري از سازه فروريخته در زير چتر خبر‌هاي مغرضانه به پايان برسد.

هر چند تلخي اين حادثه هيچگاه از اذهان عمومي پاك نمي‌شود، ولي درس‌هاي زياد به مسئولان و متوليان بخش‌هاي مختلف ارائه كرد. حساس شدن متوليان به ساختمان‌هاي ناايمن از يكسو و توجه به مديريت بحران از سوي ديگر درس‌هاي پلاسكو بود.
حالا چندروز ديگر چهلمين روز حادثه پلاسكو فرا مي‌رسد و افكار عمومي منتظر نتايج كميته حقيقت‌ياب دولت هستند تا حقايق اين حادثه را براي عمومي آشكار كند. چندي است كه ديگر حادثه پلاسكو و اخبار مربوط به آن در رأس خبر‌ها قرار نمي‌گيرد.

بسياري از مسئولان به صحنه آواربرداري پلاسكو آمدند و رفتند؛ رئيس‌جمهور و برخي از وزرا با حضور در محل حادثه وعده و وعيد دادند تا به حادثه‌ديدگان پلاسكو رسيدگي شود. از وعده بيمه گرفته تا ارائه تسهيلات بانكي براي رونق شب عيد حدود 700 توليد‌كننده و فروشنده البسه هر روز در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت.

هر مسئولي وعده مي‌داد تا از ساير مسئولان عقب نماند، اما حالا بايد رصد شود كه چه تعداد از وعده‌ها به عمل رسيده است. هرچند مكاني را براي فعاليت اين چند صد مغازه‌دار اختصاص دادند، اما بسياري از حادثه‌ديدگان از ارائه خدمات براي پوشش حادثه ابراز گلايه‌ مي‌كنند.
 
اينكه چه تعداد از اين افراد حادثه‌ديده وام 300 ميليوني دريافت كرده‌اند، خبري نيست. حادثه‌ديدگان هنوز هم از يك‌سو غم از دست دادن اموال و دارايي‌هاي خود را مي‌خورند و از سوي ديگر سنگيني وعده‌هاي عمل نشده مسئولان آنان را آزار مي‌دهد.

گزارش‌ها و صحبت‌هاي پراكنده‌اي بعضاً ارائه مي‌شود ولي دريغ از يك گزارش كامل و شسته و رفته در‌خصوص خدمات ارائه شده. برخي از حادثه‌ديدگان از پاسكاري دستگاه‌هاي متولي به ستوه آمده‌اند و رك حرف‌هاي دل خود را مي‌زنند تا شايد فريادرسي به داد آنها برسد.
گويا دولت در متن حادثه فقط از اقدامات امداد‌گران سان مي‌ديد كه حالا در حاشيه ايستاده است تا ببيند اين حادثه به كجا ختم مي‌شود.

هرچند بر اساس اظهار‌نظر‌هاي اوليه، وزارتخانه‌هاي بهداشت و رفاه طبق قانون در حادثه پلاسكو تقصير و كوتاهي داشتند، اما كماكان روز‌ها مي‌گذرد و كارها همچنان لاك‌پشتي دنبال مي‌شود. به هر حال افكار عمومي همچنان منتظر آن است تا بفهمد مقصر يا مقصران حادثه چه كساني هستند.
 اين نكته را هم نبايد نانوشته گذاشت كه بيشتر اعضاي كميته حقيقت‌ياب به نوعي دولتي يا از زير چتر دولت انتخاب شده‌اند و نمايندگاني از شهرداري، شوراي شهر و آتش‌نشاني و كسبه غايبان اين كميته به اصطلاح حقيقت‌ياب هستند. وجود اين افراد مي‌توانست به آشكار شدن و رصد زواياي پنهان اين حادثه تلخ كمك بسياري كند، اما ظاهراً سياست و تدبير رئيس دولت در اين قضيه به‌كار گرفته شده تا آدرس واقعي به مردم ارائه نشود، آن هم در ماه‌هايي كه به انتخابات ختم مي‌شود!
اي‌ كاش نتايج بررسي و تحقيق غيرجانبدارانه هرچه زودتر اعلام شود تا كوتاهي‌ها و كم‌كاري‌هاي برخي متصديان پشت‌ميز‌نشين براي مردم برملا شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار