کد خبر: 840583
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۷
هراس مردم از بی آبی در فصل تابستان
بارش های اندک و کاهش حجم آب های زیرزمینی و نیز روانآب ها، کورسوی امید مردم چهارمحال و بختیاری به بارش ها را با تداوم خشکسالی ها در نهمین سال پیاپی خاموش کرد.
خاطره حسین زاده

وقتی پدیده خشکسالی سالیان متوالی بر سرزمینی سایه افکند، نه تنها بسیاری از شئون زندگی مردم را تحت الشعاع قرار می دهد، بلکه موجی از نگرانی ها را برای تامین آب مورد نیاز خود چه در فصل زمستان و چه تابستان ایجاد می کند که این فشار روانی چه بسا سخت تر و طاقت فرساتر از رنج تشنگی است.

اهمیت این موضوع برای استانی که یکی از آبخیزترین مناطق کشور است و روزی به غلط یا درست آن را تولید کننده 10 درصد آب شیرین کشور می نامیدند، بسیار بیشتر و درک این شرایط برای مردمانش بسیار سخت تر خواهد بود.

چهارمحال و بختیاری دارای یک درصد از مساحت کل کشور است که در بستر سلسله جبال زاگرس قرار دارد، این استان با توجه به مساحت کمی که دارد نقش مهمی در تولید آب شیرین در کشور ایفا می کند و سرچشمه 2 رودخانه کارون و زاینده رود و سرچشمه بخشی از رودخانه دز در این استان است، اما بیش از هشت سال است که تغییر شرایط اقلیمی، کاهش نزولات آسمانی و تغییر شکل بارش ها از برف به باران این استان را با پدیده شوم خشکسالی دست به گریبان کرده و پیامدهای ناگواری را برجای گذاشته است.

به گفته مسئولان هواشناسی چهارمحال و بختیاری در سال زراعی جاری میزان نزولات آسمانی از مهرماه سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل 7 درصد و نسبت به میانگین بلندمدت 30 ساله 22 درصد کاهش یافته و بطور تجمعی نیز میزان کاهش بارش در کوهرنگ در طول هشت سال گذشته 2270 میلیمتر بوده و ارتفاع برف موجود کمتر از 50 سانتیمتر است، درحالی که در همین تاریخ در سال گذشته بیش از یک متر برف در کوهرنگ انباشته شده بود.

خشکیدگی 70 هزار هکتار از جنگل ها و 200 هزار هکتار از مراتع این استان، ممنوعه شدن هشت دشت از 11 دشت استان و افت شدید سفره های آب زیرزمینی، فرونشست زمین و کاهش شدید سطح ایستابی در دشتها، خشک شدن 58 درصد از آب چشمه ها، قنات ها و چاه ها، شکل گیری چشمه های گرد وخاک و گسترش پدیده بیابان زایی بخشی از تبعات خشکسالی در این استان است که هرسال عمیق تر و گسترده تر می شود.

اما در کنار همه پیامدهای شوم خشکسالی شاید بتوان گفت تنش آبی و بحران تامین آب شرب در شهرها و روستاهای این استان بیش از هر موضوع دیگری نگران کننده است و تبدیل به دغدغه ای بزرگ شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری چهارمحال و بختیاری در همین خصوص گفت: با وجودی که در فصل زمستان قرار داریم و مردم استان در حدود 6 درصد مصرف خود را کاهش داده اند مشکل بحران آب وجود ندارد، اما با آغاز فصل گرما تعدادی از شهرهای استان با مشکل کمبود و افت فشار آب مواجه می شوند.

قدرت الله بیگلری ادامه داد: در تابستان امسال شهرهای بروجن، سفید دشت، فرادنبه، آلونی، چلیچه، کاج، بن و فرخشهر با تنش آبی مواجه بود و وضعیت آب در شهر سردشت از توابع شهرستان لردگان نیز به مرز بحران رسید.

وی تصریح کرد: در حالی که تلاش کردیم تا با ایجاد چاه های کمکی و استفاده از منابع آب زیرزمینی بخشی از مشکلات این حوزه را برطرف کنیم اما با تشدید روند خشکسالی ایجاد چاه جدید برای تابستان آینده نمی تواند جوابگو باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری چهارمحال و بختیاری با اشاره به بحران آب شرب در شهر بروجن طی تابستان امسال افزود: از سه سال گذشته تاکنون 12 چاه کمکی برای رفع مشکل کم آبی این شهر حفر شده اما این چاه ها به سبب افت شدید آب های زیرزمینی جوابگوی نیاز آبی مردم منطقه نیست.

بیگلری با بیان اینکه کاهش دبی چاه های تامین کننده آب شرب در استان سبب شده تا از 136 حلقه چاه موجود، 48 چاه از مدار خارج شود، افزود: بدنبال کاهش بارندگی ها در استان، تغذیه چاه ها و سفره های آب زیر زمینی با مشکل مواجه شده که پیامد آن کاهش دبی آب استحصالی از چاه های فعال استان است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین میزان آب چاه های تامین کننده آب شرب استان از 212 لیتر بر ثانیه در سال 94 به 156 لیتر در سال جاری کاهش یافته است.

اما این مشکل در روستاهای چهارمحال و بختیاری بسیار پر رنگ تر از شهرهای این استان بنحوی که در تابستان بیش از 100 روستا با مشکل بی آبی مواجه است.

با این وجود همواره نگرانی از کمبود آب بویژه در بخش شرب و در فصل تابستان وجود دارد و از آنجا که 70 درصد از آب مصرفی استان در بخش های مختلف از طریق آب های زیرزمینی تامین می شود و این وابستگی به آب های زیرزمینی در بخش شرب در حدود 90 درصد است، روند خشکسالی های متوالی و نبود بارش های موثر برف در استان در خشک شدن چاه ها بسیار اثرگذار بوده و همین موضوع نگرانی های بسیاری را برای تامین آب شرب ایجاد کرده است.

از همین رو انجام برنامه ریزی لازم در جهت سازگاری با شرایط موجود و تنظیم مصارف آب در بخش های مختلف شرب، کشاورزی و صنعت و افزایش بهره وری در این بخش ها را می توان از جمله راهکارهای عبور از وضعیت کنونی دانست که با توجه به محدودیت شدید منابع زیرزمینی در استان و قرارگیری استان در منطقه آبخیز حوضه های آبریز کارون بزرگ و زاینده رود (گاو خونی)، مهار آبهای سطحی می تواند بخشی از کمبودهای آبی را در این استان جبران کند.

همچنین انتظار است تا با اصلاح الگوی مصرف آب بویژه در بخش کشاورزی و توسعه طرح های آبخیزداری و آبخوان داری بتوان منابع آبی موجود در این استان را حفظ و با مدیریت صحیح مصرف آب در حوزه های مختلف بتوان بر بخشی از تبعات ناشی از خشکسالی ها فائق آمد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر