کد خبر: 840514
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶
در حاليکه طرح هاي مالچ باشي بخاطر کمبود اعتبار اجرايي نشدند وزير جهاد کشاورزي از کاشت روزانه 200 هکتار نهال در خوزستان خبر داد
وضع بحراني خوزستان طي يکماه اخير باعث شده تا دولتمردان، هر طور شده خود را به اين نقطه از ايران برسانند و هر يک قول و وعده و پيشنهادي بدهند تا نشان دهند که به فکر يافتن چاره اي براي حل اين معضل هستند. از پيشنهاد يک عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس که از اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان برای مقابله با منشاء ریزگردها در لایحه بودجه سال ۹۶ گرفته تا وزیر جهاد کشاورزی که خبر داده برای کاهش کانون های تولید گرد و غبار، روزانه ۲۰۰ هکتار نهال کاری در خوزستان انجام می شود. البته رييس سازمان محيط زيست باز هم به جاي ارايه يک پيشنهاد کارآمد ترجيح داد توپ را به آن طرف مرزها بيندازد و گفت: " کشور ترکیه با زدن سد و انحراف آب های دجله و فرات، نقش مهمی در گرد و غبار خوزستان دارد." و شخص رييس جمهور با دست پر به سراغ خوزستاني ها رفت اعلام کرد:" هدیه این سفر ما به مردم خوب و مومن خوزستان این است که مسئله آب و فاضلاب خوزستان را حل می کنیم!" بهرحال چه با هديه و منت و چه در حيطه مسئوليت سازمان ها و نهادها، مردم خوزستان منتظرند تا ببينند در عمل چه اتفاقي رخ خواهد داد. با اين توضيح که روزهاي گرم و خشک در راهند و از همين معدود بارش ها هم ديگر خبري نخواهد بود.
محمدرضا هاديلو
وعده هاي شيرين در روزهاي تلخ خوزستان

تا اواخر روز گذشته که بارش‌هایی در نواحی جنوبی و مناطق مرکزی استان خوزستان ادامه داشت تا حدودي از ميزان گرد و غبارهاي اين استان کاسته شد . اما مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به برخاستن گرد و غبارهاي جزئی در اهواز اعلام کرد که این پديده هر چند تا ساعاتي ادامه خواهد یافت اما پایدار نخواهد بود.

اعتبارات کم، منابع را هدر مي دهد

گزارش ها نشان مي دهد در سال‌های گذشته سعی زيادي شده بود تا در بودجه سالانه ۵۰ میلیارد تومان برای کنترل ریزگردها و کنترل بحران از سرچشمه درنظر گرفته شود ، اما دولت با این میزان مخالفت کرده و درلایحه بودجه این مبلغ حذف شد.

در همين رابطه نماینده مردم دزفول درمجلس شورای اسلامی، با اشاره به اختصاص ۳۰ میلیارد تومان برای مقابله با ریزگردهای استان خوزستان، مي گويد: "درحال حاضر عوارض ایجاد شده به واسطه ریزگردها بسیار بیشتر از ۵۰ میلیارد تومان است که یکی از این عوارض افزایش غبار روی سیستم های برق رسانی است، بنابراین ۳۰ میلیارد تومان تنها برای شستشوی شبکه های برق، صنایع زیربنایی و زیرساخت های حساس کفایت می کند."

عباس پاپی‌زاده با بیان اینکه با کنترل ریزگردها می‌توان از افزایش زیان ناشی از این پدیده زیست محیطی جلوگیری کرد، ازاین رو اختصاص این بودجه ها به صورت مقطعی تنها به هدررفت منابع کمک می کند.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس با بیان اینکه در لایحه بودجه پیشنهاد اختصاص سالانه ۵۰۰ میلیارد تومان برای مقابله با ریزگردها داده شده است، ادامه مي دهد: "درحال حاضر زیان یک روز به اقتصاد کشور دربحث گردو غبار بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان است، به طوری که درطی چند وقت اخیر به دلیل هجوم ریزگردها تنها به میزان ۸۰۰ هزار بشکه از تولید نفت کاهش پیدا کرده است؛ ضمن اینکه خسارت به شبکه های برق رسانی به طور تقریبی بیش از این عدد است."

طرح ها اسير تغييرات سازماني

موضوع استفاده از مالچ نيز سالهاست که از طرف کارشناسان پيشنهاد مي شود. اما گويي اين طرح نيز اندر خم بازي هاي اعتباري گم شده و مسئولان به دنبال پيشنهادهايي هستند که هزينه بر نباشد و خيلي زود هم به نتيجه برسد!

در حاليکه کارشناسان معتقدند استفاده از مالچ‌ رُسی به جای مالچ‌ نفتی برای مبارزه با ریزگردها آسیب کمتری به محیط زیست وارد می‌کند، روز گذشته مدیرکل توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی درباره مذاکرات با سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص طرح استفاده از فناوری مالچ‌ رُسی به جای مالچ نفتی برای مقابله با ریزگردها گفت: "تحولات و تغییراتی که در سازمان حفاظت محیط زیست رخ داد برگزاری جلسه توجیهی در رابطه با این طرح رابه عقب انداخت."

داوود ثمری هم قبل از اينکه به اصل ماجرا بپردازد به نبود اعتبارات اشاره کرد و ادامه داد: "با پی‌گیری‌هایی که انجام دادیم متوجه شدیم سازمان محیط زیست هنوز اعتبارات لازم را برای این طرح ندارد از این رو با توجه به مشکلاتی که در خوزستان به وجود آمده، در حال پیگیری از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت تخصیص بودجه برای این موضوع هستیم."

روزي 200 هکتار کاشت نهال

نهال کاري در استان خوزستان از ديگر طرح هايي است که اگر واقعا پيگيري و تداوم داشته باشد از جهات گوناگون نتايج مثبتي در دراز مدت به همراه خواهد داشت.

البته روز پنجشنبه گذشته زمانيکه وزير جهاد کشاورزي در جلسه شورای اداری خوزستان و کارگروه ملی مبارزه با ریزگردها شرکت کرده بود ، از کاشت روزانه 200 هکتار نهال در اين استان خبر داد.

محمود حجتی گفت: "طرح توسعه کشاورزی خوزستان موسوم به طرح مقام معظم رهبری که سال های بسیاری بدون اعتبار و کم اعتبار مانده بود با پیگیری ویژه رئیس جمهور اجرایی شده است."

وی افزود: "در فاز اول با همکاری وزارت نیرو و مبادله موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامه ریزی، تاکنون ۲۴۰ هزار هکتار از ۳۱۸ هزار هکتار تحویل شده و در سال آینده کل فاز اول به اتمام می رسد. "

بهر حال چه با اعتبارات و چه بدون آن بايد با معضلي که امروز به حدي رسيده که زندگي خوزستاني ها را مختل کرده مقابله کرد. اما به عقيده کارشناسان آنچه بيش از هر چيز ديگري مي تواند به سرعت آرامش را به خوزستان بازگردد اين است که هر مسئولي در هر جايگاهي که قرار دارد فقط به وظايف خودش عمل کند و بس.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار