کد خبر: 840480
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶
معاون حقوقی قوه قضائیه با اشاره به سامان‌دهی پرونده‌های قضایی، گفت:از ۱۵۹ میلیون پرونده، بیش از ۱۱۵ میلیون پالایش و اطلاعات آنها استخراج و ثبت رایانه‌ای شده است.
مهر: ذبیح الله خداییان در گردهمایی یک روزه مدیران و مسولان طرح ساماندهی اسناد و پرونده های مختومه قضایی که با حضور معاونان و نمایندگان دادگستری های کل کشور و سازمان ها و واحدهای تابعه برگزار شد، گفت: از زمانی که در کشور ما دادگستری به شکل فعلی تشکیل شد هر سال میلیون ها پرونده در تشکیل شده و مختومه می شدند. پرونده هایی که بسیاری از انها حاوی اطلاعات مهم ملی و مذهبی بودند و مربوط به شخصیت های مهم کشورمان می شدند. از ابتدای انقلاب تاکنون این پرونده ها در بایگانی نگهداری می شوند و در لابه لای این پرونده ها اسناد مهم ملی وجود داشت.

وی با بیان اینکه در  نگهداری این پرونده ها با مشکل مواجه بودیم، گفت: بسیاری از پرونده ها از بین می رفت و اگر نیازی به یک پرونده داشتیم برای دسترسی به آن پرونده با مشکل مواجه بودیم، باید میلیون ها پرونده را جابه جا می کردیم که خوشبختانه مسولان وقت قوه قضاییه به فکر ساماندهی اسناد افتادند تا اسناد از بین نروند.

خداییان ادامه داد: ۱۵۹ میلیون پرونده قضایی در دادگستری ها داشتیم که هر روز به تعداد انها افزوده می شد. خوشبختانه با تصویب ماده ۱۳۱ از قانون برنامه چهارم ساماندهی اسناد قوه قضاییه شکل گرفت و تاکنون این روند ادامه دارد. از ۱۵۹ پرونده بیش از ۱۱۵ میلیون از انها را پالایش کردیم و اطلاعات انها استخراج و نزدیک به ۹۹ میلیون پرونده اطلاعاتشان ثبت سیستم یارانه ای شد، تعدادی از انهاهم تبدیل به اسناد الکترونیکی شدند.  

وی از دسترسی به اسناد مهم ملی در حین ساماندهی پرونده هاخبرداد و افزود: اسناد مهمی دست یافتیم که  می شود از ان کتاب نوشت و چند فیلم ساخت. با کار خوبی که صورت گرفت قسمت اعظم این پرونده ها یعنی ۸۶ درصد آن پالایش و ۶۰ درصد اطلاعات آن وارد سیستم شده که لازم است روند آن سرعت بگیرد.  

خداییان افزود: در طول مدتی که بحث ساماندهی اسناد در قوه قضاییه شکل گرفت، هر سال قوه قضاییه به عنوان دستگاه برتر در بحث الکترونیکی بودن اسناد مورد قدردانی قرار گرفت. بعد از اینکه سیستم ثبت به الکترونیکی کردن فرایند رسیدگی شکل گرفت ما باید به شکلی عمل می کردیم که در انتهای پرونده تمام محتویات پرونده الکترونیکی شود اما هنوز در این زمینه با مشکلاتی مواجه ایم و مرکز فناوری اطلاعات برنامه ای در دست دارد تا بتوانیم پرونده ها را  الکترونیکی کنیم و کار الکترونیکی آن به اتمام برسد.

وی افزود: پرونده های غیر ضروری  پرونده هایی هستند که لاشه انها  یک یا دو سال یا ۱۰  سال نگهداری می شود و پرونده های ضروری ممکن است که لاشه انها سی سال  نگهداری شود. مقرر شده که این نوع پرونده ها نیاز نباشد در دادگستری ها نگهداری شود و مرکز اسناد کشور در شرایط استاندارد  آنها را نگهداری کند.

وی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه قوه قضاییه مکلف شده هر سال ۱۵ میلیون پرونده موجود را تبدیل به اسناد الکترونیکی کند، گفت:البته باید اعتبار لازم برای این کار  داده شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
صالح
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۸
0
0
چشم آقای روحانی روشن که کاری به سر مردم آورده که تعداد پرونده های قضایی از قبل از رییس جمهریش تا کنون بیش از 55 درسد افزایش داشته است
البته ندانم کاری های قوه قضاییه هم مزید بر علت است.
متاسفانه برخی افراد نا آگاه به عنوان قاضی بر مسند کارند و به جای کاهش پرونده ها به آنان اضافه میکنند
مملکت با این وضع درست بشو نیست
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار