کد خبر: 840428
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
اگر روحانی در محدوده دوره قبل رأی داشته باشد حتماً شکست خواهد خورد / رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه ریزش آرای آقای روحانی قطعی است و هیچ‌کس در آن تردید ندارد گفت: اگر قرار باشد روحانی در محدوده دوره قبل رأی داشته باشد حتماً شکست خواهد خورد.
رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه ریزش آرای آقای روحانی قطعی است و هیچ‌کس در آن تردید ندارد گفت: اگر قرار باشد روحانی در محدوده دوره قبل رأی داشته باشد حتماً شکست خواهد خورد.

مهندس محمدرضا باهنر در گفت‌وگويي ‌ با مهر با تأكيد بر اينكه انتخابات رياست جمهوري قابل‌پيش‌بيني نيست، گفت: همواره در تمام انتخابات رياست جمهوري كه در جمهوري اسلامي ايران برگزار شده است، اتفاق تازه‌اي رخ داده است، از اين رو محتمل است كه حسن روحاني اولين رئيس‌جمهور تك‌دوره‌اي ايران باشد.

باهنر در اين گفت‌وگو با واكاوي جريان اصلاحات و انگيزه اين جريان از طرح «آشتي ملي» بر وجود انشقاق و تشتت آرا بين بزرگان اين جريان اشاره كرد و گفت: كساني كه به هر دليل در آتش فتنه ۸۸ هيزم ريخته و باعث شعله‌ور شدن آن شدند بايد قبل از هر چيز بر گناه و جرم خود اقرار كنند تا زمينه بازگشت آنها به دامن مردم و نظام اسلامي مهيا شود.
باهنر درباره طرح آشتي ملي گفته است: به هر حال طرح آشتي ملي هر از چندگاهي از سوي برخي مطرح مي‌شود كه هر كدام نيات ويژه خود را از طرح اين مسئله دنبال مي‌كنند. اول بايد سؤال شود كه مگر مشكل كجاست كه اينها به دنبال آشتي هستند. مردم كه با هم قهر نيستند، مردم و نظام هم با هم قهر نيستند و نماد اين دوستي هم حضور در راهپيمايي ۲۲ بهمن بود. عده‌اي از شهروندان هم از مسئولان گله دارند كه به حق است. مردم مشكلات اقتصادي، فرهنگي و اشتغال دارند. اگر اينها را كنار هم بچينيم باز هم اين سؤال  باقي است كه منظور از طرح آشتي ملي چيست؟
  
شرط پشیمانی از فتنه
باهنر گفت: ما هفت سال پيش در كشور حادثه‌اي را داشتيم به نام فتنه ۸۸ كه هزينه‌هاي سنگيني را به نظام از بعد امنيتي، اقتصادي و سرمايه‌هاي اجتماعي وارد كرد كه مهم‌ترين اين لطمه‌ها و خسارات آسيب ديدن سرمايه‌هاي اجتماعي بود. اگر هدف از طرح آشتي ملي اين است كه قاضي، وكيل و متهم با هم آشتي كنند بايد گفت اينها هم با هم قهر نيستند، هر كدام جايگاهي دارند كه براساس آن وظيفه تعريف شده وجود دارد. قهر و آشتي معني ندارد. اين بين اگر بعضي از آقاياني كه خودآگاه يا ناخودآگاه هيزمي در آتش فتنه ريختند امروز پشيمان شده و مي‌خواهند از ملت عذرخواهي كنند بايد بدانند كه راه براي هيچ‌كس بسته نيست، البته شرط و شروطي وجود دارد. اگر كسي مي‌خواهد عذرخواهي و توبه كند بايد قبول كند جرمي را انجام داده براي اينكه اين اشتباه را جبران كند بايد اقرار به گناه كند البته برخي گناهان جبران‌پذير نيست. كساني كه با قلم، پول و زبان از فتنه و سران آن حمايت كردند و آتش‌بيار فتنه شدند حداقل شرط توبه نزد خداوند براي آنها اين است كه در قدم اول به دل پشيمان شوند و بعد به زبان جاري كنند.
  
ريزش آراي روحاني قطعي است
رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبري در پاسخ به اين سؤال كه احتمال يك‌دوره‌اي شدن رياست جمهوري دكتر روحاني را بر اساس چه شاخصه‌اي محتمل می‌داند، گفت: در طول 11دوره انتخابات رياست جمهوري در كشور حدود پنج تا شش دوره كانديداهاي رياست جمهوري مشخص بودند، چهره‌هاي كاريزمايي بودند كه از قبل قابل‌پيش‌بيني بود كه رأي مي‌آورند يا نه. اولين رئيس‌جمهور بني‌صدر بود كه فراري است و موضع خشني را در برابر نظام اتخاذ كرد، دومين رئيس‌جمهور شهيد والامقام شهيد رجايي بود بعد از آن هم دو دوره مقام معظم رهبري و دو دوره آقاي هاشمي كانديدا بودند. عملاً از قبل افكار عمومي نشان داده بود كه همين چهره‌ها رئيس‌جمهور خواهند شد البته رقابت‌هايي هم بود اما رقابت‌هايي كه طمعي داشته باشند وجود نداشت فقط براي بازارگرمي بود. ‌از سال ۷۶ اين روند تغيير كرد يعني در آستانه انتخابات مردم تصميماتي گرفتند كه يا از قبل اين تصميمات گرفته نشده بود يا تصميمات اعلام نمي‌شد. ريزش رأي مسئولان اجرايي طبيعي است و ريزش رأي  آقاي روحاني هم قطعي است و هيچ‌كس در آن ترديد ندارد اما سؤال اينجاست كه آيا رويش‌هاي رأي آقاي روحاني مي‌تواند ريزش‌هاي رأي وي را پوشش دهد يا نه. در هر دو دوره انتخاب آقاي خاتمي و هر دو دوره انتخاب آقاي احمدي‌نژاد و در نهايت در سال ۹۲ و در انتخاب آقاي روحاني كه حضور مردم در انتخابات جدي بود مردم تصميمي گرفتند كه از قبل اعلام نكرده بودند.

شرايط آقاي روحاني به گونه‌اي است كه شايد براي اولين بار بود كه رئيس‌جمهور منتخب مردم فقط با دو دهم درصد رأي بيشتر از حد نصاب انتخاب شد. در دوره‌هاي گذشته منتخبان 70 تا 80 درصد آرا را به خود اختصاص مي‌دادند. 50 به اضافه دو يا سه دهم آرا براي اولين بار اتفاق افتاد. اگر قرار باشد آقاي روحاني در محدوده دور قبل رأي داشته باشد، حتماً شكست خواهد خورد و دوره رياست جمهوري در كشور يك دوره‌اي خواهد شد.
 
طرح گزينه‌هاي پوششي اصلاح‌طلبان عقلايي است
باهنر در ادامه در پاسخ به طرح گزينه‌هاي پوششي اصلاح‌طلبان در كنار روحاني نيز گفت: يك بحث كاملاً عقلايي است كه در روابط انسان‌ها بايد اين احتمالات مورد ارزيابي قرار گيرد. اينكه هر جريان سياسي تمام تخم‌مرغ‌هاي خود را در يك سبد قرار دهد، از نظر محاسباتي كار درستي نيست. بعضي‌ها تصور مي‌كنند اگر كانديداهاي جريان اصلاحات چند نفر باشند در رقابت با جريان رقيب، به كمك آقاي روحاني مي‌روند. تحليل آنها اين است كه اگر آقاي روحاني تنها باشد در جريان مناظره‌ها شايد نتواند سبد خود را پر كند و بايد تعدادي باشند كه او را كمك كنند اما به هر حال اين هم ريسك بزرگي است چون ممكن است در يك انتخابات هيجاني فردي كه براي كمك به آقاي روحاني آمده گوي سبقت را از دوست رقيب خود گرفته و پيش بيفتد كه اين هم ريسك بزرگي است.
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
0
0
اگر انتخابات مثل سال 88 باشد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار